fbpx

Tesko da je za marku Jaguar SUV tipičan segment. Barem sigurno nije ako se posmatra 84 godine istorije marke sa imenom i znakom velike mačke

Jaguar je bio arhetip sportskog automobila, sa elementima britanske dostojanstvenosti i klasne pripadnosti. I u tome je ova marka bila dosledna decenijama. Čak toliko dosledna da je sebe dovela na ivicu bankrota, iz koje je Jaguar “spasao” Ford. Teško da se spasenjem može nazvati sve loše što je Ford učinio za Jaguar, uključujući i pokušaj, u izvesnom smislu, podvale kupcima Mondea sa znakom Jaguara, pod imenom X-Type.

Srećom po sve poštovaoce Jaguara, indijski Tata motors je do 2008. od “spasioca” otkupio kompletno vlasništvo u Jaguaru i Land Roveru, i legendarnoj britanskoj marki vratio staru prepoznatljivost. A celo ovo podsećanje je neophodno kako bi se lakše shvatile još uvek prisutne implikacije, odnosno činjenice da se pod karoserijama, čijim izgledom (uspešno) rukovodi Ian Callum, još uvek mogu naći više nego ozbiljne veze sa Fordom. A i od činjenice da je Jaguar britanska marka sa kraljevskim garancijama, malo je ostalo, obzirom da se većina proizvodnje izmešta u Češku, Kinu i Austriju, što, naravno, baš ništa ne znači ako je proizvod dobar.
Stila ima, sasvim sigurno
Jaguar E-Pace, ima zadatak da preuzme kupce kojima je odlično prodavani F-Pace prevelik ili preskup, odnosno, da nađe svoje mesto pod suncem među kupcima koji gledaju Audi Q3, BMW X1, Volvo XC40 ili Mercedes GLC. U osnovi, JLR (Jaguar Land Rover) ima više nego bogatu ponudu modela u super popularnom SUV segmentu, a E-Pace se savršeno uklapa u segment kupaca kojima ne treba prevelik kvazi terenac. E-Pace se klasom smešta u kompaktni C SUV, a stilom među kupce koji od svog vozila očekuju dostojanstven nastup.

Šef dizajna Jaguara, na daleko poznati Ian Callum, nije posegao za nepopularnom “copy-paste” praksom primene gotovo identičnog dizajna na sve modele. Jaguar E-Pace definitivno ima odlične proporcije koje su dizajnerima pružile mogućnost da mu daju i eleganciju, koju jedan Jaguar mora da ima, ali i korporativnu prepoznatljivost. Na svoju dužinu od 4.395 mm, ima relativno velik međuosovinski razmak od 2.681 mm, inače, identičan sa Audijem Q3. U ukupnu pojavu ovog SUV-a odlično se uklapa i dosta velik klirens od tla koji je sa 204 mm bliže terencu nego putničkom automobilu, a pomaže i ako se siđe sa asfalta.
Porodični SUV
Jaguar E-Pace se ponudom prostora potpuno uklapa u format porodičnog SUV-a. Sve što je, ipak ne prevelika, karoserija pružila, stavljeno je u funkciju vozača i putnika. Govorimo o dobro, čak odlično, dimenzonisanim i vrlo udobnim prednjim sedištima, i dobro oblikovanoj zadnjoj klupi. Četiri odrasle osobe se smeštaju bez problema, uz važnu napomenu: zahvaljujući dugim hodovima upravljača i sedišta, čak i vozači visine preko 200 cm naćiće adekvatnu i udobnu poziciju sedenja, što često nije slučaj i u mnogo većim automobilima.

Armaturna tabla nije preterano masivna, nije potrošila prostor u kabini, a ujedno doprinosi subjektivnom osećaju dobre preglednosti prema napred.

Funkcionalnost je potpuno zadovoljena, isto kao što zadovoljava i prtljažnik zapremine 577 litara do visine prozora, koji se može povećati do 1234 litre preklapanjem naslona.
Po pitanju dizajna enterijera, Jaguar E-Pace je poprilično konzervativan, što se od britanske marke u osnovi može i očekivati. Sve je uredno raspoređeno i precizno uklopljeno, ali bez mnogo egzibicija i preterano maštovitih detalja, mada ima dosta lepo raspoređenih aplikacija od aluminijuma. Rukohvat za suvozača pored menjača, koji bi trebalo da podseća na terensku vožnju, a verovatno se nikada niko neće za nega uhvatiti, može se ubrojati u maštovite detalje. Veliki višenamenski ekran je čak 10” i savršeno je ukomponovan u armaturu. Dobra vest je da su komande klimatizacije, kabinskog vazduha i grejača sedišta mehaničke i logično raspoređene, pa ih ne treba “vijati” kroz meni infotejmenta.
Instrumentacija je digitalna, i za razliku od svedenosti koja vlada u kabini poprilično je slikovita sa dosta informacija, ali i grafikom koja nas neodoljivo podseća na rešenja nekih drugih proizvođača.
U generalnoj oceni, može se konstatovati, sve je na svom mestu, ali ako se već samim pomenom imena Jaguar očekuje fascinacija britanskog dvora, umesto toga će doći potpuno zadovoljenje premijum klase, ali na nivou koji se može naći i kod drugih.
Platforma poznata od mnogih
U uvodu nismo slučajno pominjali Ford, Volvo i Land Rover. Jaguar E-Pace svojom se platformom konstruktivno naslanja na Land Rover Discovery Sport, koji pomenuti model deli sa Volvoom XC40, a kojoj se osnova može naći u Ford S Maxu. U osnovi, radi se o platformi sa poprečno postavljenim četvorocilindarskim motorom, koja omogućava pogon na prednjim ili sva četiri točka. U oba slučaja, prednje oslanjanje je nezavisno sa MacPherson opružnim nogama sa donjim trouglastim ramenom, dok je pozadi multi link.

Testirani model D150 ima turbodizel agregat od 150 KS, čije osnove se mogu naći u PSA 2.0 HDi motoru, a zanimljivo je i da se ovaj model može kupiti sa takođe dvolitarskim dizelima od 180 i 240 KS, dok su za benzince ostavljene samo velike snage. Dvolitarski twinscroll turbo benzinac ima 250 ili čak 300 KS. Samo se dve slabije dizel verzije mogu dobiti sa manuelnim menjačima, dok se i dizeli od 150 i 180 KS ali i svi ostali motori isporučuju sa devetostepenim ZF automatskim menjačem.
Ipak više maca nego jaguar
Jaguar E-Pace sa baznim motorom nije izdanje od kojeg se mogu očekivati čuda. Motor ima 380 Nm već od 1.750 o/min, pa uz devetostepeni automatik obezbeđuje prijatno tihu vožnju, obzirom da se stalno nalazi na niskim obrtajima. I kada se oštro pritisne gas, subjektivno će delovati da je prirast brzine impresivan, mada brojke kažu da je ovoj verziji do 100 km/h potrebno više od 10 sekundi. U osnovi, ono što ne dozvoljava motoru i menjaču da pokažu više je velika masa vozila. Na vagi, prazan E-Pace teži čak 1843 kilogarama, što je isto koliko i dosta veći F-Pace. Tajna se krije u činjenici da E-Pace u svojoj konstrukciji ima mnogo više težeg čelika, nego što veći model u sebi ima (skupljeg) aluminijuma. Sa 150 KS Jaguar E-Pace je korektno i ekonomično motorizovan, upravo kako se očekuje od jednog porodičnog SUV-a, a uz to dolazi i prijatno diskretni automatik, uglađenih promena stepena prenosa.
Ono što E-Paceu daje pravo da nosi amblem velike mačke je udobnost. Odlično upija neravnine, mada nije nedefinisano mekano trimovan. Šta više, obzirom na oštrinu i preciznost upravljača, čak deluje začuđujuće koliko dobro su ukomponovani dinamičnost i udobnost. Osnovni pogon je prednji, zadnji se po potrebi uključuje, ali je E-Pace trimovan tako da u oštroj vožnji podseća na automobil sa zadnjim pogonom. Promena moda vožnje na sportsku neće doneti dramatičnu razliku u upravljanju, ali će značajno poterati agregat u visoke obrtaje pre promene stepena prenosa. Na engleski premijum brend E-Pace podseća i odličnom zvučnom izolacijom. Ipak, definitivan zaključak je, konačno kao i kod svih drugih, da se ozbiljne performanse ne mogu očekivati od baznog pogona.
Donosi stil i udobnost
Za početak, da vas ne zbuni, slovo E u oznaci modela ne znači da je na struju, niti čak da ima hibridni pogon. Malo zbunjujuće, ali u nomenklaturi ovog proizvođača slovo I (I-Pace) je rezervisano za električni pogon. Ne treba da vas zbuni ni da E-Pace donosi eleganciju i stil, a i udobnost. Samo, od bazne motorizacije ne treba unapred očekivati spektakularne nego optimalne performanse. Da li bi se E-Pace D150 mogao nazvati Jaguar za početnike? Ne, to bi definitivno bilo omalovažavanje, ali se svakako može nazvati jaguarom za porodicu. I na kraju, cenom je malo iznad nivoa konkurencije u premijim segmentu, ali ne previše. Cena testiranog E-Pace S R-Dynamic 2.0 150 AWD A9 je 50.615 evra.

Model

Jaguar E-Pace D150 AWD

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.395/ 2.088/ 1.649
Međuosovinski razmak (mm) 2.681
Masa vozila (kg.) 1.843
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) 2.400
Zapremina prtljažnog prostora (l)

577 – 1.234

Motor

D150

Gorivo

Dizel

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm) 1.999
Snaga pri o/ min. (KS/kW)

150/ 110 pri 3.500

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 380 pri 1.500 – 1.750
Menjač

Devetostepeni automatski

Ubrzanje 0-100 km/h

10.5

Maksimalna brzina km/h

193

Zapremina rezervoara za gorivo (l)

55.7

Potrošnja na testu (l/100 km) 7.5/8.5
Cena testiranog modela 50.615 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Formula 1 – pobeda Verstappena na VN Saudijske Arabije

Formula 1 – pobeda Verstappena na VN Saudijske Arabije nakon još jedne poprilično nezanimljive ...

Dan korišćenih vozila u Delta Motorsu

Dan korišćenih vozila biće održan u subotu 20. maja od 10 do 14 časova ...

Zbog čega se redni šestocilindarski motori polako vraćaju?

Iako je „downsize”-ing vrlo često teška i tužna tema za ljubitelje, ipak postoji bonus ...

Pastrana uskače u Gymkhana seriju u ludom Subaruu

Travis Pastrana će uskočiti na mesto Kena Blocka za Gymkhanu 11, a u tu ...

Od 1. novembra obavezni zimski pneumatici

Od 1. novembra vozila moraju biti opremljena zimskim pneumaticma Od 1. novembra do 1. ...

Opet čuda u režiji Kena Blocka

Ken Block je prošle godine objavio da se više neće redovno takmičiti u RX ...