fbpx

Ford Focus ST – tako običan, a neobičan i moćan

Ford Focus ST je uvek bio hot hatch čija vožnja se sa nestrpljenjem iščekuje, ali od nje mnogo i očekuje

Da li treba podsećanje na čije mesto je došao Focus u ponudi Forda? Za one malo mlađe, zvao se Escort, a svi oni koji vole automobil i vožnju verovatno se sećaju da je postojao i Escort RS u svim generacijama, da je bio model koji se pitao na reli stazama, a labudovu pesmu je otpevao brutalni Escort RS Cosworth. Evociranje uspomena završavamo tako što konstatujemo da pisana reč ne može dobro da opiše uzdah ushićenja koji je taj automobil sa 227 KS i pogonom na svim točkovima izazivao kod srećnika koji su se našli za njegovim upravljačem.
Srećom, naslednik Escorta, Focus nije ugasio dobru tradiciju ST i RS izdanja, i nadamo se da nikada neće. Četvrta generacija Focusa od starta prodaje prati odavno uobičajenu praksu dodeljivanja imena paketa opreme prema stvarno sportskoj verziji. Praktično sve marke u ponudi imaju AMG Line, M Line, GT Line, R Line, OPC Line pa tako i Ford ima ST line. Samo, kupaca za “Line” ima mnogo, a za pravu verziju onoga što ovakva oznaka uz ime zapravo znači, mnogo manje. A kada se ostave slova, a nestane “Line”, dolazi prava stvar.
Focus ST je od svoje prve generacije delo Ford Peformance odeljenja. Snagom se prošetao od 170 KS i dvolitarskog četvorocilindraša, preko 225 KS iz 2.5 turbo petocilindraša, pa 2.0 četvorocilindraša sa 250 KS. I u svojoj četvrtoj generaciji Focus je dobio ST verziju.

Probali smo je na međunarodnoj prezentaciji u Hrvatskoj, a tom prilikom, od Lea Roeksa direktora Ford Performance Evropa čuli zanimljivu postavku u vezi kupaca. “Postoje kupci koji ne vole ni Ford ni Focus, ali obožavaju Focus ST”, kaže Roeks. Ima smisla, ako se zagrebe ispod površine. U Focus ST, je uloženo između 20 i 30 miliona evra, i zapravo ST ima malo veze sa običnim Focusom, osim izgleda karoserije.
Obično neobičan
Prvi vizuelni kontakt 2005. sa Focusom ST Mk2 u “Electric orange” bio je kao udar groma od kojeg se trebalo oporavljati. Prvi vizuelni kontakt sa Focusom ST Mk4 nije kao udar groma, a emocije su mnogo blaže. Da li zato što smo se uz ST Line navikli na sportske dodatke karoserije, ili zbog nečega drugog može se raspravljati, ali pravi ST, na prvi pogled, ne deluje strašno “ubojito”. E sad, na drugi, pažljiviji pogled otkriva se dosta detalja, od tradicionalnih namenskih naplataka za ST, preko zapravo drugačijeg grila hladnjaka, aerodinamičkih dodataka, pa sve do spojlera na ivici petih vrata, koji tu nije za ukras. Kao boja za lansiranje modela određena je i “Orange Fury”, mada bi je rado videli kako metalik, i dobili osećaj koji nam je davao “Electric orange”. U neku ruku i uz ogradu po pitanju ukusa, novi Focus ST deluje kao vuk u jagnjećoj koži, što je i dobro i manje dobro, u zavisnosti od želje kupca i njegovog ukusa.
Upotrebljiv enterijer
Ni u enterijeru Ford nije preterao sa “sportom”. Standardna su odlična Recaro dosta duboko profilisana sedišta sa brojnim elektro podešavanjima. Međutim, nisu ni preterano duboko profilisana, a pogotovo ne pretvrda, što znači da su potpuno prilagođena svakodnevnoj upotrebi, a ne samo jurnjavi po pisti. I to je jako dobra vest.

Pri tom, nema nekih iznenađujućih konstruktivnih elemenata na sedištima i ispod njih, koji bi kompromitovali sedenje pozadi. Iako je sportska verzija, ovaj Focus je zadržao ponajbolje od osnovnog modela, a to je dobra ponuda prostora pozadi.

Četiri odrasle osobe mogu “komotno” na duži put. Ručica menjača je ekstremno kratka, upravljač “podrezan” u donjem delu i prijatno debeo. Aplikacije u armaturi sa strukturom ugljeničnih vlakana zadužene su za dopunski sportski doživljaj.
Daleko od jagnjeta
Jedan od utisaka sa prvog upoznavanja sa novim Focus ST-om je osećaj da je Ford stavio suštinu ispred forme, a mehaniku podredio šminki. Daleko je ovaj hot-hatch (postoji i karavn verzija) od jagnjeta. Kada se posveti onome što je ispod kože, nalazi se mnogo toga. Osnova je nova C2 platforma, a kada se doda da je izmenjeno ogibljenje, upravljanje, kočioni sistem, menjač i diferencijal, a na kraju i motor, ostaje pitanje šta je ostalo od osnovne platforme koju koriste svi ostali Focusi. Odgovor je – malo. U standardnoj opremi je elektronski kontrolisano adaptivno ogibljenje. Prečnik diskova je povećan na 330/302 mm napred pozadi. Pločice su sportske, a servo pojačivač električni. Sistem poluga upravljača je potpuno drugačiji u odnosu na standardni Focus, isto kao i brojne modifikacije zadnjeg multilinka. Sa dve litre zapremine, motor je ponovo porastao. Četvorocilindraš ima 2.3 litre i veštačko disanje uz pomoć twinscroll turbo kompresora, i antilag sistema, koji ne dozvoljava pad obrtaja turbine pri puštanju gasa, a time i sprečava “turbo rupu”. Konja je više nego ikada – 280, pri 5.500 o/min, i 420 Nm od 3.000 do 4.000 o/min. A ako zvuči poznato, da to je isti, ali doterani agregat koji se nalazio u prethodnom Focusu RS.

Novi Focus je prvi ikada sa diferencijalom koji koristi elektronski zatvarač (eLSD), a ne mehanički, za koji Leo Roeks kaže da je odabran zbog sposobnosti da brže, bolje i preciznije sprečava proklizavanje jednog točka i prebacuje potrebnu snagu na točak sa boljom trakcijom. Menjač ima za 7% skraćene stepene prenosa, pa čak i, mada se ne preporučuje stalna upotreba, “flat-shift”, mogućnost promene stepena prenosa naviše bez puštanja gasa. Tehničkih i konstruktivnih elemenata ima još mnogo, a rezultat je da novi Focus ST sa prednjim pogonom skoro bolje ubrzava od prethodne generacije u RS verziji sa pogonom na svim točkovima! Razlika je pola sekunde. Da li je to mnogo ili malo, procenite sami, ali to je ozbiljan uspeh za Ford Performace.
Pazi snima se
Kada se setimo da je prezentacija druge generacije Focusa ST održana na stazi Paul Ricard i njenoj okolini, dođe nam žao što smo novu generaciju upoznali na relaciji između Splita i Zadra, na otvorenim drumovima, pokrivenim kamerama nepoznatih lokacija. Pazi snima se, nije nešto što se želi čuti u jednom rasnom hot-hatch-u. Ali, i pored toga, Focus je od svoje prve ikada generacije ima odličnu voznu dinamiku, a novi ST je stvoren za one koji uživaju u vožnji.

Upravljač je izuzetno direktan. Ima samo dva okreta od jedne do druge krajnje tačke. Kočnice su brutalno snažne. Kažu da je reper za kočenje bio super sportista Ford GT. Motor i menjač su savršen paket, dodatni šlag na torti – u sport modu vožnje, uz spuštanje menjača u niži stepen prenosa sledi i “među gas”, kako bi se sinhronima olakšao posao! Na žalost, da bi se dobili Wet, Normal, Sport i Race Track modovi vožnje koji čine da se vozilo razlikuje kao nebo i zemlja, mora se doplatiti opcioni “Performance pack”, koji za sada ne znamo koliko košta, ali svakako vredi svakog dinara.

A uz modove vožnje, Focus ST ima osobinu koja će obradovati sve one koji ne žele baš svaki dan da izlaze protrešeni iz sportski tvrdog automobila. Iako ima oznaku ST, u Nomal modu, kada se uzmu u obzir i ekstremno niskoprofilni pneumatici, ovaj Focus je iznenađujuće udoban. Kada se odabere Sport ili Race Track, situacija je sasvim drugačija. Ovo se može zahvaliti adaptivnim amortizerima. Uz veliku raspoloživu snagu i “antilag”, motor je ekstremno elastičan, pa čak i u šestom stepenu ubrzava impresivno. A standardno ubrzanje do 100 km/h je 5.7 sekundi, a maksimalna brzina 250 km/h.
Iako sportista po vokaciji ST može biti napakovan vozačkim asistencijama. Spisak je dug, a samo neki su: park in i park out sistem, adaptivni tempomat sa start-stop funkcijom i prepoznavanjem znakova i održavanjem kolovozne trake, automatska duga svetla, prepoznavanje prepreke sa kočenjem, HUD… Naravno, sve zavisi od želja i doplate.
Kada smo kod želja…
Novi Ford Focus ST je jurilica za poželeti, pogotovo za one koji ne vole preterano razmetanje spoljašnjošću, ali žele ozbiljnu suštinu. Ovo je potpuno funkcionalan i upotrebljiv automobil za svaki dan, ali koji uz pritisak na jedno namensko Race Track dugme na upravljaču postaje zverka. O ceni ćemo pričati kada stigne u salone kod nas, ali bi trebao biti u nivou cena svih ostalih sličnih specijalnih verzija.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Porsche 919 Evo uništio prethodni rekord Nurburgringa

Porsche 919 Evo sa Timom Bernhardom iza upravljača je postavio neverovatno vreme od 5:19.55 ...

Kineski HiPhi A izgleda spektakularno

Kineski HiPhi A izgleda spektakularno i najnoviji je električni sportista koji sa 1.278 KS ...

Vraćaju se dugmići u automobile

Vraćaju se dugmići u automobile kao komande za osnovne i najviše korišćene funkcije u ...

Aston Martin se razmahao

Sve je lakše kada finansije idu kako treba. Povećana potražnja za supersportskim automobilima, otvorila ...

Marchionne je izjavio da se razmatra…

Prvi čovek Grupe Fiat Sergio Marchionne i zvanično je potvrdio da se ozbiljno razmatra ...

Mercedes-Benz gasi proizvodnju modela CLS

Mercedes-Benz gasi proizvodnju modela CLS krajem leta, a naslednika elegantne limuzine nema na horizontu ...