Da li će elektrifikacija automobila postati damoklov mač Formuli 1 i ugasiti je brže nego što se to iko nada zato što neće biti budžeta za razvoj motora?
Elektrifikacija saobraćaja deli mišljenja i stavove i polarizuje kako stručnjake, tako i kupce. A prema onome što se može čuti iz krugova Formule 1, elektrifikacija može postati damoklov mač najbržeg cirkusa.
Honda je u pregovorima sa timom Red Bull i Aplpha Tauri o nastavku saradnje nakon 2021. obzirom da se ugovorom obavezala na isporuku pogonskih jedinica samo do kraja sledeće sezone. Iako deluje da je Honda više nego spremna za sezonu 2020., tamni oblaci su su nad odlukom kompanije da ostane u Formuli 1. Iz Japana stiže jasna poruka – situacija je komplikovana zbog finansijskog pritiska na kompaniju koji donosi elektrifikacija vozila.
Globalna proizvodnja automobila je pred teškim i složenim uslovima zbog zakonskih propisa koji su nametnuti vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, koji će biti sve oštriji. Rešenje je okretanje ka elektrifikaciji, koja košta mnogo a donosi mnogo manji profit. Iako deluje daleko, u stvarnosti je blizu 2040. koja se nameće kao krajnja godina kada će mnoge vlade zakonima brojnih država zabraniti prodaju vozila sa benzinskim, dizel, pa čak i hibridnim pogonom.
Ako se vratimo na Formulu 1, Honda otvoreno priznaje da želi da se takmiči, ali isto tako otvoreno kaže i da nije sigurna da ima novca za razvoj i proizvodnju konkurentnih pogonskih jedinica, koje ne bi popunjavale startni poredak nego donosile reprezentativne rezultate, pobede i titule. Šta više, iz Honde stižu informacije da se može desiti i situacija da ove sezone osvoji šampionsku titulu u Formuli 1, ali i da nakon sledeće godine napusti takmičenje, zato što nema novca.
Masashi Yamamoto, šef Honda F1 programa kaže: “Pregovaramo sa Red Bullom o nastavku saradnje nakon 2021. ali stvar koju moramo da imamo na umu je situacija u celoj automobilskoj industriji u kojoj elektrifikacija izaziva ogromne troškove i ulaganja. Moramo da imamo na umu ne samo rezultate u Formuli 1 nego i poslovnu stranu celog projekta”.
Mnogo manje diplomatskim rečnikom nedavno je svoj stav izneo i četvorostruki šampion Formule 1 Alain Prost, i neizvršni član upravnog odbora Renaulta: “Mi čak ne znamo koju pogonsku tehnologiju ćemo koristiti u narednih 10 godina u automobilskoj industriji. Dešava se mnogi glupih propisa i regulativa. Ubićemo automobilsku industriju u Evropi, to je apsolutno glupo”.
Sa druge strane Formule 1, Formula E „sedi“ na sve „zelenijoj grani“ i postaje sve popularnija kod proizvođača, kako neuporedivo manjim troškovima učešća, tako i tehnologijom koja se koristi. Yamamoto kaže da je Honda zainteresovana za Formulu E i da prikuplja podatke i informacije, ali da, barem za sada i kratkoročno gledano, ima fokus na Formuli 1.
Show Comments