fbpx

Toyota Supra – povratak legende

Toyota se nakon dugog odsustva vratila u klasu sportskih dvoseda, u kojem je nekada uz model Supra bila poznata i priznata

Nakon skoro 18 godina odsustva, Toyota se vratila u segment u kojem se nekada „pitala“. Još davne 1978. Toyota je svojim kupcima ponudila sportski kupe ozbiljnih performansi i kroz četiri generacije u ovom ekskluzivnom segmentu bila prisutna sve do 2002. Međutim, jedno je atraktivnost, a drugo je biznis, pa se zbog pada potražnje, a i sve strožih ekoloških standarda Toyota povukla sa „terena“ dvoseda i 2+2 modela.
Međutim, uz aktivno prisustvo na sportskim terenima od Formule 1, preko WRC-a, pa do WEC šampionata izdržljivosti, Toyota nije ni krila niti gasila svoje sportske gene. U osnovi, želja za povratkom u segment kojem pripada Supra, postojala je godinama, pa se prvi koncept moguće pete generacije Supre pojavo 2007. međutim, još smo bili daleko od stvarnosti. Toyota je „za probu“ u kupe segmentu kupcima ponudila GT86, mali ali zabavni kupe sa zadnjim pogonom, koji je trebao da „opipa“ puls kupaca i mogućnost za povratak Supre.
Tek 2014. stižu prve (skoro) zvanične informacije da će se Supra vratiti, pa čak i predstavljanje koncepata, ali, poštovaoci i ljubitelji snažnih dvoseda morali su da pričekaju još skoro pet godina do pete generacije Supre, čiji razvoj je, iako podeljen sa BMW-om, trajao poprilično dugo. Šta više, predsednik kompanije Toyota, Akio Toyoda, pasionirani i iskusan sportski vozač, nije bio zadovoljan onime što su prototipovi nudili, i svoje inženjere je vratio unazad, u poteri za boljim rezultatom, koji je javnosti konačno pokazan, a kupcima ponuđen početkom prošle godine.
Na dinamičnoj prezentaciji koja je održana u Centru NAVAK, Toyota Supra je konačno uživo stigla do nas i mi do nje. Atraktivni dvosed jeste kombinacija istoka i zapada. Nije nikakva tajna da su oba motora sa BMW-a, a osmostepeni automatski prenos iz ZF-a, ne samo da ne umanjuje vrednost 4.37 m dugog sportiste, nego je dobra vest.
Ako apstrahiramo individualne ukuse, Toyota GR Supra (ovo je prvi model koji je Toyota Gazoo Racing razvio za globalno tržište, što objašnjava GR dodatak u oznaci modela) sjajno izgleda i ima sve začine koje sportista mora da ima – nisku siluetu, dugi „nos“, kabinu pomerenu unazad i kratak „rep“. Ima i ono što je najvažnije – motor napred, kardan i pogon pozadi, a u „must have“ začine stiže idealan raspored mase među osovinama 50:50, ali i 1:55 „zlatni odnos“ međuosovinskog razmaka i traga točkova.
Kabina samo deluje mala. Čak i vozač visine 208 cm može da se bez problema smesti iza upravljača, a sedišta iako sportska, nisu preterano duboko profilisana i zahtevna za sedenjem nego ipak prilagođena svakodnevnoj upotrebi.

Instrument tabla je digitalna, sa još jednim „must have“ – obrtomerom u sredini. Infotejment ima ekran osetljiv na dodir dijagonale 8.8“, i uz njega stižu glasovne komande, DAB audio i navigacioni sistem, a u osnovi kompletan paket enterijera može se naći gotovo identičan u BMW-u Z4, uz razliku da je „Bavarac“ isključivo u kabrio karoserijskoj verziji, a Supra isključivo kupe.
Toyota Supra je na tržištu startovala uz twinscroll turbo redni šestocilindraš zapremine 3.0 litara sa 340 KS i ogromnih 500 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Uz ovaj agregat Supra je ušla u klub „Sub 5“, odnosno onih koji su sposobni da 100 km/h dohvata za manje od 5 sekundi, tačnije 4.3 sekunde. Međutim, Toyota je dodala i verziju sa manjim i slabijim dvolitarskim četvorocilindraskim turbo agregatom, koji uz 258 KS ima 400 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Međutim, uz 80 KS manje, četvorocilindarska Supra ima 100 kilograma manje, idealan odnos mase 50:50 obzirom da je motor pomeren malo unazad prema kabini, pa do 100 km/h ubrzava za i dalje impresivnih 5.2 sekunde. U obe pogonske verzije maksimalna brzina je ograničena na 250 km/h.
Razumljivo, standardni i opcioni pakete se u zavisnosti od pogona razlikuju, ali u svakom slučaju vozač raspolaže selektorom modova vožnje, a Supra može biti opremljena i adaptivnim ogibljenjem.
Za odlaganjem zbog covid pandemije, dobili smo priliku i da probamo Toyotu Supru, kako na stazi centra Navak, tako i otvorenim putevima, na kojima se svakako i vozi u svom životnom veku. Osim iznenađenja da za upravljačem ima mesta i za izrazito visoke osobe, nije iznenađenje vrlo tvrda postavka ogibljenja i servo upravljač bez preterane podrške. U rezultatu, upravljanje je izrazito direktno i precizno. Vozača očekuje u osnovi jednostavna postavka dobro organizovanih komandi, i rotacioni selektor multimedije na centralnom grebenu, na kakav smo navikli u BMW-u. Supra vrlo uspešno daje osećaj da je „zagrlila“ vozača, koji postaje deo automobila. Informacija o idealnom rasporedu masa nije prazna priča.
Supra potpuno neutralno kliza, ali se uz malo igranja sa prekidačima i gašenjem „čuvara“, pretvara u kupe veoma raspoložen za „driftovanje“ koje se lako kontroliše. Slabija dvolitarska verzija po pitanju zabave u vožnji zaista vrlo malo zaostaje za snažnije motorizovanom opcijom, pa je u slučaju odlučivanja o kupovini svakako treba uzeti u razmatranje. Osmostepeni menjač na je dobro poznat. U automatskom modu vožnje promene stepena prenosa su brze i glatke, dok u manuelnom modu iz korišćenje papučica na upravljaču, marljivo čuva agregat od prekomernih obrtaja, i ne dozvoljava previše agresivno spuštanje stepena prenosa. Na otvorenom putu, treba računati sa ipak ne preterano udobnim automobilom, ali svakako potpuno upotrebljivim za svakodnevnu upotrebu.
Na kraju dana koji bi mogli nezvanično i neslužbeno nazovemo „Supra konačno“, ostaje samo da konstatujemo da se do zadovoljstva ne može stići jeftino. Cena u Srbiji za Toyotu GR Supru 3.0 je od 71.500 evra, dok je početna cena za slabiju i ništa manje atraktivnu GR Supru 2.0 58.400 evra.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Stig postavio rekord za najbrži traktor u svetu

Top Gear je svog (ne)poznatog vozača, Stiga, stavio za volan modifikovanog traktora, koji je ...

Arkana je ime novog SUV kupea iz Renaulta

Renault je još tokom juna objavio tizer novog modela bez previše informacija, a sada ...

Nekorišćen enterijer Bugatti Veyrona na prodaju za $149.999

Na aukcijskom sajtu eBay se našao kompletan enterijer Bugatti Veyrona, a sa cenom od ...

Nasnažniji Mercedes ikada – AMG GT 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance ima četvora vrata ali i najsnažniji pogon koji ...

WRC – u Švedskoj pobeda za Rovanperu i Toyotu

WRC je dobio porodicu pobednika – nakon oca i Kale Rovanpera je pobedio na ...

PSA će proizvoditi električne motore u Francuskoj?

PSA Grupa i Japanski Nidec će investirati 220 miliona evra u zajednički projekat, u ...