fbpx

Test: Dacia Logan TCe 90 – kvalitetniji ali koliko dostupan?

Od modela sklopljenog sa minimumom delova da bi bio pristupačan, Dacia Logan je stigla do solidne porodične limuzine

Mnogo je vode prošlo Senom i Dunavom od 1999. kada je Renault objavio da je započeo projekat X90. Naravno, tada pomama za crossoverima nije bila ni u najavi, pa ni X nije označavao ono što danas pripada raznim SUC, SAV, SAC i ostalim modelima sa pogonom na svim točkovima, ili barem simulacijom pogona, koji (uglavnom kobajagi) donose “Xtremne” sposobnosti. Tada u sumrak 20. veka počelo je rađanje modela, koji će se stvarno poroditi tek četiri godine kasnije, ali uz bitnu opasku da je Renault 1998. preuzeo rumunski socrealističku kompaniju Dacia, koja se i do tada oslanjala na stare i ugašene modele francuske marke.
Postoji zanimljiva priča koja kaže da je tadašnji predsednik Renaulta Louis Schweitzer boraveći u Rusiji u društvu sa tadašnjim predsednikom Francuske Jacquesom Chiracom bio zapanjen činjenicom da se kao alva prodaju Lade koje su u salonima koštale oko 6.000 evra, dok na Renaulte od 12.000 evra pada prašina na lagerima. Schweitzer je tada rekao – gledajući zastarele ali dostupne Lade, shvatio sam da niska cena ne mora da bude baš tolika prepreka tehnološkom i tehničkom napretku, i da se za 6.000 evra (mada je kasnije čak spustio na 5.000 evra) može napraviti ipak dobar automobil. “Napravo sam specifikaciju budućeg modela u tri reči – moderan, pouzdan i dostupan, a o svemu ostalom možemo se pregovarati “, rekao je moćni šef Renaulta. Četiri godine kasnije svetu je predstavljena prva Dacia Logan postavljena na B0 platformu koja je korišćena za najjeftinije modele Renault i Nissan, ali je u Logan ugrađeno 50% manje delova nego u tada aktuelnim modelima Renault, korišćena je jeftina plastika i ostali materijali, ugrađivani su motori i menjači ranijih generacija, a raznim rešenjima pojednostavljena je proizvodnja. Cilj je postignut – rodio se Logan, prvi model koji će za prihvatljivu cenu kupcu omogućiti da dođe do novog automobila čija tehnologija ne potiče iz 60-ih godina 20. veka. I taj prvi Logan, zaslužuje spomenik po mnogo osnova. Marku Dacia je vratio na svetlost dana iz mračnjaštva socrealizma, odličnom prodajom Renaultu pomogao da prebrodi neka teška vremena, a bio i prethodnica (zaradio novac) i za nastanak svih ostalih modela Dacia.
Ali, kao što smo konstatovali, mnogo je vode rekama prošlo od tada, a do kupaca je stigla i nova, zvanično treća generacija Logana, koja je lansirana uporedo sa manjim hatchback modelima Sandero i Sandero Stepway. Ono što definitivno obeležava debi sva tri modela je činjenica da se ne nalaze na evidentno zastareloj platformi koju su do sada koristili, nego modernijoj i boljoj CMF platformi na kojoj počiva i aktuelni Renault Clio, mada se i dalje radi o konfiguraciji koja znači MacPherson opružne noge napred i polukrutu torzionu osovinu pozadi. Ono što je važnije, nova platforma kompaktnija, oduzima manje prostora i omogućava strukturalno jaču karoseriju i više prostora u kabini.
Iako potpuno novi model, Logan je konceptom karoserije i dalje povezan sa svojim prvim izdanjem. Limuzina sa relativno kratkim zadnjim delom produžena je za 3.6 cm, pa je dužinom sada stigla na granicu 4,4 metra (4.396 mm), sa skoro istim međuosovinskim rastojanjem od 2,649 m, koje je kod prethodnog modela bilo 2,634 m. Diskretnim ali veštim dizajnerskim potezima na karoseriji, atraktivnim farovima i maskom hladnjaka Dacia Logan je osavremenjenja sasvim dovoljno da pripada aktuelnom veku, a i pripadaće naredne 3-4 godine do redovnog osvežavanja modela.
U enterijeru novi Logan je “otputovao” daleko od svoja dva prethodnika. Da, i dalje je tu tvrda plastika, ali koja deluje mnogo manje jeftino, koja ne zvrči i ne pravi buku u vožnji. Ono po čemu je Logan odličan, to je ponuda prostora u još uvek kompaktnoj limuzini. Nema tu preterano mnogo ukrasa i “kinđurenja”, ali akcenat je na funkcionalnosti i trajnosti, a na kraju u jednostavnom korišćenju.

Sedišta prepoznatljiva iz modela Duster i Sandero Stepway, mnogo su bolja nego ranije, i deluju mnogo kvalitetnije. Doduše, tek iskustva iz eksploatacije će potvrditi ili poreći vizuelni utisak boljeg kvaliteta.

Na zadnjoj klupi sedi se nešto uspravnije, ali sasvim komforno za četiri odrasle osobe. U naslonima prednjih sedišta su upotrebljivi sklopivi stočići na kojima se u vožnji ponešto može uraditi, a svakako mogu obradovati najmlađe.Ono po čemu je Dacia Logan jedinstvena i treba je poštovati svakako je ponuda prostora i upotrebljivost. Iza vozača visine od preko dva metra, može da sedi odrasla osoba. To je nešto što se retko sreće i u mnogo većim i daleko skupljim modelima.

I pored toga, Logan je i dalje prepoznatljiv po ogromnom prtljažniku od 628 litara, činjenici da se naslon zadnjeg sedišta obara, a u praktične detalje svakako spada i mobilna pregrada koja se konfiguriše prema potrebi i ne dozvoljava kotrljanje stvari po prtljažniku. Iako je u novom Loganu malo spušten, dosta visok prag prtljažnika je i dalje prisutan, pa je prtljag potrebno prebaciti preko njega, a ne samo ubaciti u vozilo. Generalno, preciznost sklapanja i završna obrada su korektni, sasvim korektni u skladu sa cenovnim razredom kojem Dacia Logan pripada.
Instrument tabla je analogna i deluje kao deo na kojem se ponajviše i nopotrebno štedelo. Centralni digitalni ekran je monohromatski, sve potrebne informacije su tu, ali malo maštovitosti doprinelo bi još boljem ukusu, a ne bi više koštalo.

Visoko postavljeni tablet infotejmenta od 8” ne stiže uz osnovni Essential paket opreme, za koji je predviđena integracija vozila sa mobilnim telefonom za koji je na raspolaganju solidan i pomičan fabrički držač. Integracija telefona i vozila svakako je moguća i u verziji kada se odluči za malo skuplji Comfort paket opreme, što se obavlja lako na preglednom ekranu osetljivom na dodir. Ono što svakako ne treba očekivati je previše kvalitetan audio sistem, koji je po pitanju zvučnika, za današnje pojmove, ispodprosečan.
U motorskoj ponudi nema previše izbora kao ni po pitanju paketa opreme. Zapravo, u Logan ide samo jedan 1.0 trocilindarski motor, koji u benzinskoj verziji ima 92 KS, a u verziji sa fabričkim LPG sistemom 101KS, ali ono što je jako bitno, uz obe pogonske verzije standardni je šestostepeni manuelni menjač. I zapravo u ovom delu stižemo do verovatno najprijatnijeg iznenađenja.

Mali TCe 90 trocilindarski turbo je savršena motorizacija za ovu trozapreminsku limuzinu. Iako prenosni odnosi šestostepenog menjača nisu izrazito kratki, snage za ubrzanje ima praktično u svakom stepenu prenosa, i utisak je da ovaj motor sa lakoćom pokreće Logan koji ima malu masu – samo 1069 kilograma. Ubrzanje do 100 km/h od 11.6 sekundi sasvim je korektno, kao i maksimalna brzina od 180 km/h. Po pitanju potrošnje TCe 90 sasvim je razuman – u proseku oko 6,5 litara.
Razumljivo, sportisti i oni koji misle da su sportisti nemaju šta da traže u Loganu. Upravljanje je precizno, ali ne i oštro uz novi elektro servo pojačani upravljački mehanizam. Ovo je relativno visok automobil relativno meko trimovanog ogibljenja pa je u krivinama malo izraženije naginjanje, ali svakako ni blizu neprijatnom.

Laganim podupravljanjem odnosno klizanjem preko nosa Dacia Logan dosta rano upozorava da se preteralo sa brzinom u krivini, ali je zanimljivo da u fabričkoj ugradnji stižu vrlo solidni Continental EcoContact 6 pneumatici. Po vozača je najvažnije da se za upravljačem podesivim po visini i dubini lako nalazi udoban položaj i Logan se bez zamora može satima voziti.

U vožnji smo našli samo jednu evidentnu manu, a to je loša preglednost unazad izazvana podignutim zadnjim delom, i visokom policom ispod zadnjeg stakla, pa su parking senzori svakakao preporučljivi, ili maksimalna opreznost pri vožnji unazad.
Za kraj ostaje najnepopularniji deo, oko kojega se uvek najviše lome koplja – cena. Testirana Dacia Logan Comfort TCe 90 košta 11.990 evra, odnosno, model sa metalik bojom i još ponekim detaljem opreme 12.740 evra, što se poprilično udaljilo od nekada opšte priznate dostupnosti koju je potvrđivala cena od oko 7.500 evra. Logan je i dalje među retkima koji cenom startuju ispod barijere od 10.000 evra, ali sa motorom od 67 KS. Sa druge strane, obzirom na evidentna poskupljenja u svim klasama vozila, Dacia Logan i dalje pripada niskom cenovnom razredu, za koji pruža dosta pre svega funkcionalnosti i udobnosti. Na žalost, koliko je i ovaj cenovni razred kod nas uopšte dostupan vrlo je diskutabilno.

Model

Dacia Logan TCe 90 Comfort

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.396/ 1.848/ 1.501
Međuosovinski razmak (mm)

2.649

Masa vozila praznog (kg.) 1.069
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

1.069

Zapremina prtljažnog prostora (l)

628/1666

Motor

Benzin/turbo

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila

3/12

Radna zapremina (ccm)

999

Snaga pri o/ min. (KS)

92 / 5.000 o/min

Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 160 pri 3.750 o/min
Menjač

Manuelni 6 brzina

Ubrzanje 0-100 km/h

11,6

Maksimalna brzina km/h

180

Prosečna potrošnja na testu l

6,5

Cena testiranog modela 12.740 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Sin milijardera bi mogao da postane predsednik Tesle

James Murdoch, sin milijardera Ruperta Murdoch, je navodno glavni kandidat za preuzimanje uloge predsednika ...

Carlos Ghosn više nije šef Renault-Nissana

Carlos Ghosn je podneo ostavku na svoje funkcije a Renault-Nissan je imenovao dva nova ...

FAW-Volkswagen opoziva skoro 600,000 vozila u Kini

Volkswagen-ov i FAW Group-ov zajednički poduhvat, FAW-Volkswagen Automobile Co, će opozvati 577,590 vozila pod ...

Toyoti, Alonsu i ekipi pobeda na 6 časova Spa po snegu!

U jednoj od verovatno najbizarnijih trka izdržljvosti pobedila je Toyota sa Alonsom na čelu ...

Mnogo noviteta u Novom Sadu

Danas je otvoren 15. sajam automobila u Novom Sadu. Još od kada je osmišljen ...

Leclerc u Ferrariju deklasirao konkurenciju u kvalifikacijama

Charles Leclerc Ferrariju doneo i četvrtu pol poziciju zaredom u kvalifikacijama za VN Rusije ...