Porsche Experience, prilika da se na jednom mestu upoznaju svi modeli čuvene sportske marke dešava se retko i ne propušta se nikako
Kada se u automobilskom novinarstvu provede skoro tri decenije sve manje toga je spektakularno i senzacionalno, i na sve manje toga se istinski poželi prisustvovati. To je jednostavno činjenica, a koji su razlozi, dalo bi se diskutovati – godine, zasićenje, nedostatak istinskih novina i spekatkuranih unapređenja. Svaki novi model ili drugačiji model postaje samo jedan u bezbrojnom nizu automobila koji se voze i o kojima se piše. Tako je u svakom poslu, pa i u poslu automobilskog novinara, koji svaki ljubitelj automobila na planeti sanja, ali retki u njega dospeju.
Možda ste upravo pročitali nešto što zvuči kao razočarenje, ali to je samo praksa i stvaran život. Ipak, da niko ne pomisli da posao postaje samo ravna crta bez ikakvih emocija. Kada se dospe u taj stadijum, najpamentnije je “zatvoriti radnju”.
A da još ni blizu nije došlo vreme za “zatvaranje radnje” javi osećaj uzbuđenja kada se vidi poziv na događaj za koji se traži mesto više. Srećom pa smo za Porsche Experience imali “vezu” i za redakciju Dmotion.rs dobili mesto više za događaj koji je u Srbiji poslednji put bio u septembru 2019. a dve godine kasnije došlo je vreme da Porsche Centar Beograd u saradnji sa Porsche AG, kupcima i medijima prikažu šta ima novo u Štutgartu.
Iako vožnje u karavanu poslovično nisu preterano zanimljive pre svega zbog toga što organizator i vođe karavana moraju voditi računa o bezbednosti učesnika događaja i svih učesnika u saobraćaju, ruta od Beograda, preko Topole, Vinče, Oplenca, Kosmaja i Bukulje je najavljivala…
Ma, ništa uzbudljivo ruta nije mogla da najavi u konkurenciji spiska od čak 16 Porschea, od najmanjeg Boxstera do najveće Panamere, uključujući Taycan Turbo S, a pogotovo novi 911 Turbo S. Uz ovakvu ergelu i put u Vražogrnce postaje uzbudljiv.
Porsche 718 Boxster i njegova coupe evolucija Kayman zamišljeni su i realizovani kao „dostupni“ modeli za ulazak u Porsche familiju. Da li su baš dostupni nije čak ni diskutabilno – za većinu nisu, ali taj atribut dostupnosti ni najmanje ne umanjuje senzaciju koju donose u vožnji. Fantastično izbalansirani Kayman, u svojoj osnovnoj verziji ima 300 KS, a kada dobije oznaku S uz 2.5 litarski turbo bokser stiže PDK menjač koji 350 KS šalje do zadnjih točkova. A na spisku opreme ume da bude zanimljivih detalja kao što je adaptivno ogibljenje. Prekidač koji se smanjuje grleni zvuk motora treba odmah zaboraviti i ugasiti muziku. Možda jeste „dostupni“ i „ulazni“ Porsche, ali zvuk ima kao veliki, a ume i da se zaleti do 285 km/h.
Dugo i pažljivo je Porsche razvijao svoj električni prvenac, koji je imao tu nevolju da sve ljubitelje ove sportske marke ubedi i u dobre stvari elektro pogona. I nije mu bilo, a neće ni biti lako da da nastavi sa ubeđivanjem kad za pogon nema jedno rasno „brundalo“ toliko prepoznatljivo za Porsche. Samo, i uz činjenicu da pored svog truda ima autonomiju od realnih 350 kilometara Porsche Taycan ima šta da kaže. Velika i luksuzna kupe limuzina sa petora vrata je neverovatno tiha, i neverovatno potentna. Svi koji a priori omalovažavaju elektro pogon treba da probaju Taycan Turbo S. Napisati Turbo za električni automobil možda nema veze sa mozgom, ali mozak dobija ozbiljan udarac u pojam od 761 KS i 1.100 Nm koje elektromotori isporučuju odmah. U potpunoj tišini sledi „poletanje“ do 100 km/h za 2.8 sekundi. Čak i kada se Taycan spusti na polaznu osnovu sa svojih 400 KS je brutalno snažno vozilo. Nama je dopao Taycan 4S, sa svih svojih 530 KS, i neverovatnom tišinom dok za 4 sekunde stiže do 100 km/h.
Porsche Panamera se odavno odomaćila kao dokaz da jedan Porsche može biti velik i luksuzan, a i dalje uzbudljiv za vožnju. I opet, kada se na Panamera „nakarika“ 4S E-Hybrid stiže specijalan paket, koji se tridesetak kilometara može voziti samo na struju. A ako neko brine da će zafaliti snage – neće. Čitavih 700 KS je na raspolaganju, maksimalna brzina za „mrvicu“ ispod 300 km/h i 3.7 sekundi dovoljnih do 100 km/h.
Do Porsche Macana nismo stigli, ali do Cayennea jesmo, i to ponovo uz laganu igru dodatnih slova koja kod marke Porsche znače mnogo. Cayenne Turbo Coupe jeste SUV, jeste prostran, ali i moćan. Veliki V8 zapremine 4.0 litre uz dva turbo kompresora do svih točkova šalje 550 KS. Sad, da li nekome smeta što nije PDK menjač nego Tiptronic je posebna priča, ali teško da treba pod sumnju stavljati odluku inženjera u Štutgartu. Svakako su promene stepena prenosa vrlo brze i precizne.
Da li je 911 Carrera Turbo S šlag na torti? Jeste, ali samo ako se pre toga oda dužno priznanje modelu 911 Carrera S i onome što sa svojih 450 KS na zadnjim točkovima donosi. Motor koji se zavrti do 7.200 o/min pre promene stepena prenosa, zaslužuje respekt, a i da se povremeno da gas, tek onako …“da ti čujem glas“… kao u „Varljivom letu ’68“.
Ali da, dubok naklon za novi 911 Turbo S. Šestocilindarski 3.8 bokser sa dva turbo kompresora sa varijabilnom geometrijom je monstrum koji na 6.750 o/min dohvata 650 KS, ali pre toga, već od 2.500 o/min već isporuči 800 Nm. Kako osmostepeni PDK menjač sa dvostrukom spojnicom to izdržava posebno je pitanje. Možemo samo da dodamo kako izgleda ubrzavati automobilom koji do 100 km/h stiže za 2.7 sekundi – kada pomislite da brutalno ubrzavate, i da je suvozaču već pozlilo, oba kompresora su dohvatila maksimalan pritisak punjenja, a Carrera 911 Turbo S vas iz sve snage šutne u…znate već gde.
Na preciznost upravljanja i zaustavnu silu karbon-keramičkih kočnica ne treba ni trošiti reči. Jeste da košta „ko’ Svetog Petra kajgana“, ali vredi svake pare, pa ko može…
I na kraju Porsche Experience traje ceo dan, ali i da traje tri dana teško da bi ikom postalo dosadno. Nama još preostaje samo da poželimo da dve godine prođe sto pre i pa da ponovo proverimo šta ima novoga iz Štutgarta.
Show Comments