Dacia Duster je osvežena i dobila je nešto više konfora u enterijeru i ostala na visini zadatka kao najpristupačniji SUV na tržištu
Tri godine nakon premijere aktuelnog modela, Dacia Duster je osvežena. Navikli smo da pod osvežavanjem odnosno kako to proizvođači zvanično nazivaju „face liftom“ nekada vidimo veće, nekada manje novine, ali poslovično, nakon osvežavanja ponajčešće su otklonjeni eventualni nedostaci. Zbog toga „Face lift“ modeli sa pravom i umeju da budu na ceni kod kupaca, mada, opet poslovično, budu i nešto skuplji nego pre ovog „redovnog održavanja“.
U slučaju Dacije Duster, ono što mora je da model ostane dovoljno dostupan, kao prvo da ne bi ugrozio modele iz sopstvene Renault – Nissan Alijanse, ali i da onim što nudi i dalje zadrži možda i najbolji odnos dobijenog za uloženo u odnosu na kompletnu konkurenciju.
Po pitanju eksterijera nova su prednja svetla i novi led potpis kojim se Duster priključio stilu kakav smo upoznali na novom Sanderu Stepway i Loganu nove generacije. Isto važi i za zadnje svetlosne grupe identične forme, ali drugačijeg dizajna, i po ovim osnovama, osvežena Dacia Duster sasvim efikasno se razlikuje od verzije pre osvežavanja, pogotovo ako tome dodamo i izmenjen gril hladnjaka.
Podatku da je novim detaljima kao što su upravo gril hladnjaka, gornja ivica zadnjih vrata i novi naplatci unapređena aerodinamika, a samim tim potrošnja i emisija, moraćemo da verujemo samo iz zvaničnog saopštenja fabrike.
Ono što se nikada ni ne menja kroz proces osvežavanja je sam osnova modela. Dacia Duster je, kao što je i bio, kompaktni SUV, dužine samo 4.3 metra, što mu garantuje dobru snalažljivost kako na terenu tako i u gradu. Platformu koja uz poprečno smešteni motor može imati pogon samo na prednjim ili na svim točkovima Duster zapravo preuzima od modela Renault Clio ranije generacije.
Prednje MacPherson opružne noge i torziona polukruta osovina pozadi su su kombinacija koja je uštedela velik novac u razvoju Dustera i omogućila mi da bude jedan od najpristupačnijih u SUV segmentu. Pored toga, Dacia je izvela odličan potez nudeći ECO-G verziju sa fabrički ugrađenom gasnom instalacijom, koja donosi fascinantnu autonomiju, i vožnju na još uvek dosta jeftiniji energent.
U svom enterijeru Dacia Duster i dalje fascinira koliko prostora nudi u još uvek kompaktnoj karoseriji. Delom zbog uspravnog položaja sedenja, delom zbog ne previše glomaznih sedišta, u Dusteru četiri odrasle osobe bez problema mogu na dalek put.
Iako nam deluje da su sedišta identična onima koje smo upoznali pre osvežavanja, novina je praktični naslon za laktove između prednjih sedišta, koji je sada standardna oprema, i oslonjen na centralni greben. Do sada je bio oslonjen na naslon prednjeg sedišta, i nije ulivao preterano poverenje u svoju jačinu.
Po osnovi završne obrade ili preciznosti skalpanja ne deluje da je išta menjano ili unapređivano. Duster u svom enterijeru ima dosta tvrde plastike, dovoljno dobro obrađene da ne deluje jeftino, ali sa druge strane dovoljno otporne u eksploataciji čak i u profesionalnoj nameni namenskih službi joje sebi često biraju ovaj model.
Sve skupa, korektni materijali, odlična ponuda prostora, malo unapređen komfor i dalje su odlike Dustera, uz sasvim dobru funkcionalnost uz prtljažnik zapremine od lepih 445 litara, koji jednostavno rastu na 1.487 litara preklapanjem naslona zadnje klupe.
Iako je instrument tabla i dalje analogna sa centralno smeštenim ekranom putnog računara, Duster je dobio novi višenamenski ekran osetljiv na dodir. Sada je postavljen u tablet stilu, a u Comfort i Prestige paketima opreme je dijagonale od 8 inča, a uz najviši paket opreme standardno stiže navigacioni sistem sa mapama istočne Evrope, solidan DAB radio sa šest zvučnika i vrlo jednostavno povezivanje sa pametnim telefonom. Pored toga, među opcijama je i “Multi view” koja pokriva sve četiri strane vozila je više nego praktična korisna. Sve skupa, ne previše, ali sasvim dovoljno i svakodnevno upotrebljivo.
Po pitanju pogona Dacia Duster i dalje nudi pristojnu paletu motora po principu za svakoga po nešto. Trocilindarski benzinac zapremine 1.0 litara ima 90 ili 100 KS u ECO-G verziji sa TNG instalacijom, a provereni 1.5 litarski Dci ima 115 KS i uz njega Duster može imati 4×2 ili 4×4 pogon. U pogonu ipak postoji novina koju smo proverili na Dmotion.rs testu – 1.3 TCe četvorocilindrski turbo benzinac. Do sada je perjanica po pitanju pogona imala istu snagu, ali se sada isporučuje sa EDC menjačem sa dvostrukom spojnicom, što je svakako zanimljivo već u najavi.
Kao što obećava u najavi, dobro nam poznati agregat ispunjava i u praksi. Iz 1.33 litre zapremine uz pomoć turbo kompresora ima 150 KS pri 5.250 o/min i 250 Nm i samo 1.263 kilograma teški SUV čini ozbiljnim sprinterom. Maksimalna brzina je 202 km/h, a ubrzanje do 100 km/h se završava za 9.7 sekundi, uz odlična međuubrzanja od 70 km/h pa naviše. Na momente se stiče utisak da Duster 1.3 TCe ima i previše snage, obzirom da se već pri malo jačem dodavanju gasa, pri polasku aktivira kontrola proklizavanja.
U osnovi, objašnjenje je u činjenici da motor svoj maksimalni obrtni moment dohvata već od samo 1.700 o/min. Šestostepeni menjač sa dvostrukom spojnicom najvećim delom doro obavlja svoj posao, mada pri malim brzinama ume da pokaže neodlučnost. Dacia Duster definitivno na standardnim visokoprofilnim pneumaticima nije stvoren i namenjen preterano dinamičnu, nego pre za udobnu vožnju. Upravljanje je prijatno precizno, mada ne preterano direktno, a trim ogibljenja tvrd dovoljno da spreči ljuljanje i naginajnje u krivinama, ali i obezbedi udobnost.
Za naš ukus, ovako motorizovan Duster bi mogao imati i nešto tvrđe trimovano ogibljenje, i dodatno dobiti na voznoj dinamici. Kultura rada motora je vrlo visoka, pri ubrzanjima ima prijatno potmuli duboki zvuk, ali se pri konstantnim brzinama praktično potpuno utišava. Na dužem putovanju Dacia Duster nije zamorna, naprotiv, samo se uz najsnažniji motor mora povesti računa o brzini kako ne bi iznenadio potrošnjom. Na otvorenom putu i autoputu, pri brzinama od 120-125 km/h potrošnja će biti oko 6.8 l/100 km, ali ukoliko je brzina 130 – 135 km/h može se računati sa potrošnjom od 8 l/100 km. Evidentno, SUV format karoserija i poprilično kratki hatchback ima svoja aerodinamička ograničenja i povećanje otpora vazduha pri višim brzinama.
Dacia Duster u svom osveženom izdanju do kupaca stiže kao i do sada. Za razumno novca dobija se dosta muzike, a pogotovo u verzijama sa 1.0 TCe agregatom, koje u baznom Esential paketu opreme kreću od 13.990 evra. Naravno, najsnažniji motor, automatski menjač i oprema kao u testiranom modelu znače i višu cenu. Konkretno, model sa Dmotion.rs testa košta 21.710 evra. Da, neko će svakako reći da to više nije dostupno, ali za ovu kombinaciju pogona i prenosa, jednostavno mora nešto više i da se plati.
Model | Dacia Duster Prestige 1.3 TCe 150 EDC |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.341/ 1.804/ 1.693 |
Međuosovinski razmak (mm) |
2.674 |
Masa vozila praznog (kg.) | 1.234 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) |
1.762 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
445/1.478 |
Motor |
Benzinski, turbo |
Gorivo |
Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 4/16 |
Radna zapremina (ccm) |
1.333 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 150 / 5.550 o/min |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 250 od 1.750 o/min |
Menjač | DCT 6 brzina |
Ubrzanje 0-100 km/h |
9.7 |
Maksimalna brzina km/h |
202 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km |
8.0 |
Zapremina rezervoara l |
50 |
Cena testiranog modela od | 21.710 evra |
Show Comments