Toyota Yaris Cross je preko noći postao model za koji se čeka u redu, a koliko je dinamičan i ekonomičan sa 1.5 litarskim motorom?
Da li Toyota Yaris Cross ima sve neophodne sastoje da uspe na tržištu? Otklon klasičnog B segmenta malog gradskog automobila ka nečemu što bi trebala biti veza između urbanog i slobodnog počela je davno, mnogo ranije nego što se to danas čini i nije uspela „iz prve“. Naprotiv. Dosta je vode proteklo i modela automobila otišlo u zaborav već nakon prve generacije, pre nego što se iskristalisalo šta je B SUV, i šta je ono što će privući kupca da plati više nego za standardni hatch back od četiri metra. Toyota je u otklon od B segmenta krenula još pre 20 godina modelima za Japan, a Evropi je ponudila Urban Cruser 2007. godine, i ne može se pohvaliti preteranim uspehom svog prvog „minijaturiozovanog“ Land Cruisera, baziranog na platformi Yarisa. Za sve ljubitelje crossover stila, ni Toyota ni drugi nisu odustali, nego su nastavili da razrađuju osnovnu ideju preuzimanja gotove platforme i „crossoverizacije“ karoserije. Naravno, stigle su i stižu (bez)brojne varijacije na temu, koje su se kretale od dodavanja novih „robusnih“ odbojnika i pragova na osnovni model i kobajagi zaštite donje postroja, pa do praktično potpuno novih karoserija.
Prve najave da Toyota radi na kompaktnom crossoveru zvučale su malo čudno, obzirom da u ponudi već ima kompaktni 4.3 metra dugi C-HR, koji se vrlo pristojno prodaje. Međutim ispostavilo se da su spekulacije tačne, i da se na TNGA platformi Yarisa rađa SUV verzija. Osnova, odnosno platforma je već činila dobru vest. Aktuelna Toyota Yaris ima jednu od najboljih, ako ne i trenutno najbolju platformu u B segmentu, samo na njoj nije ostala karoserija Yarisa, nego je „navučena praktično potpuno nova Cross karoserija, i rodio se realno potpuno novi model, kojega očekuje ozbiljno etablirana konkurencija. Od rodonačelnika modela Nissan Juke, preko Renault Captura, Peugeota 2008, Opel Mokke, Seat Atece i VW T-Roca pa do Ford Pume, Kije Stonic i Hyunda Kone, da pomenemo smo neke, a ima ih još.
Toyota Yaris Cross je potpuno individualan model u ponudi japanske marke. Da, sa 4.18 metara nešto je duži od Yarisa, tačnije, poprilično duži za 18 cm, ali je i viši za upadljivih 6 cm. Naravno, brojke su broje, ali samo forma karoserije potpuno je drugačija, i od super aerodinamične „jajaste“ karoserije Yarisa nije ostalo ništa. Yaris Cross je dobio „kutijastiju“ formu pre svega zahvaljujući robusnom prednjem odbojniku, ali i ispravljenom krovu i ravnim C stubovima. I izgleda upadljivo i zanimljivo. A upravo pomenuto najavljuje da bi Yaris Cross morao imati značajno bolju ponudu prostora i ukupnu upotrebljivost od svoje osnove.
U prednjem delu Toyota Yaris Cross donosi slično, ali ne i isto što i Yaris. Prednja sedišta su udobna, ne preterano velika, i nešto uspravnija, ali i dalje sa dugim hodovima pri podešavanju. Da, stoji da je na test stigao maksimalno opremljeni Yaris Cross Elegant sa polu kožnim sedištima i mnogo toga što uz niže pakete opreme ne ide, ali forma se u svakom slučaju zadržava, pa možemo konstatovati da su prednja sedišta vrlo dobra.
Zadnjom klupom Toyota je napravila uspešan manevar i obezbedila dosta prostora ua kolena i glavu. Profil zadnjih sedišta nije previše maštovit, ali nalazimo i pravu retkost u B SUV segmentu – naslon za ruke. Spajanjem korisnog (preklapanje naslona u tri segmenta 40:20:40), postignuta je ne samo dodatna funkcionalnost prtljažnika, nego i elemenat koji podiže komfor putnicima pozadi.
Obzirom da Toyota Yaris Cross nije velik automobil, zapremina prtljažnika od 390 litara sasvim je zadovoljavajuća, a vredi pomenuti i da je 70 litara veća nego kod hibridne AWD verzije. Preklapanjem naslona dobija se solidnih preko 1.100 litara, ali ipak nailazimo na elemenat koji ne razumemo. Pokrivač prtljažnika je od tankog platna. Da, doneo je izvesnu uštedu u masi i ceni, ali ne računajte da ćete išta odložiti na njega teže od plišanog medvedića.
Iako bi se barem prema imenu moglo očekivati da Yaris Cross svoj enterijer i instrument tablu deli sa Yarisom, to nije slučaj. Instrument tabla je digitalna ali preuzeta iz modela Corolla, dok su armatura instrument table i visoka postavka ekrana infotejmenta u tablet stilu praktično jedinstveni za Yaris Cross. I svakom slučaju, govorimo o jednostavnoj i informativnoj grafici instrument table, i solidnom mutimedijalnom sistemu, čiji ekran u zavisnosti od paketa opreme može biti dijagonale od 8 ili 9 inča. Kao što nas je poodavno navikla po pitanju preciznosti uklapanja i završne obrade, Toyota je kvalitetna, mada ne i fascinantno maštovita. Kabina je funkcionalna, lako se organizuje sa sitnicama, a tu je, barem u vrhunskoj opremi i bežični punjač za telefon, kao lako povezivaje sa Apple CarPlay i Android auto sistemima. Ono čemu uvek odamo priznanje je bogati Toyota Safety Sense paket bezbednosnih asistencija, koji sadrži mnogo toga, od aktivnog tempomata i automatskog kočenja pa nadalje.
Kompaktni SUVdeli TNGA-B platformu sa modelom po kojem nosi polovinu imena pa Toyta Yaris Cross za prednje oslanjanje ima MacPherson opružne noge, dok je pozadi polukruta torziona osovina, a dvostruka trouglasta ramena u AWD verziji. Sa pogonom je malo drugačije – u nekim slučajevima pogon deli potpuno a nekad delimično.
Na testu smo već imali hibridnu AWD verziju, a da li kupac gubi ili dobija ako se odluči za 1.5 litarski motor od 125 KS, pogon samo na prednjim točkovima i šestostepeni manuelni menjač? Pogled na tehničke podatke otkriva da je verzija bez hibridnog pogona lakša za 140 kilograma, kao i da je rezervoar benzina umesto 36 litara većih 42 litre. Pored toga, između sedišta, iza ručice menjača nalazi se i i-M dugme, koje verzija sa hibridnim pogonom nema. Atmoseferki trocilindraš maksimalnu snagu dohvata na dosta visokih 6.600 o/min, isto kao i maksimalni obrtni moment od 153 Nm koji dostiže na 4.800 o/min.
U teoriji, deluje da se ovaj model stalno morati „gaziti“ po papučici gasa kako bi ostvario ozbiljinije obzirom na krivu snage motora. Međutim, u praksi mali trocilindraš omogućuje vrlo prijatnu i opuštenu vožnju bez da se potera preko 3.000 o/min. Doduše, ozbiljnija međuubrzanja se ne mogu očekivati bez dva pa i tri stepena prenosa niže, ukoliko se, na primer, u preticanje kreće da 70-80 km/h, a do tada se vozilo u najvišem šestom stepenu prenosa. Sa druge strane, kada se obtaji održavaju iznad 3.000 o/min, ovaj motor pokazuje sasvim drugačiju narav, i Yaris Cross se pretvara u vrlo dinamično vozilo zabavno za vožnju.
A tada treba pritisnuti i-MT prekidač, čime se aktivira automatski „rev matching“, odnosno u našem žargonu popularniji „među gas“. Kako god ga nazivali, radi se o sistmu koji automatski, na kratko dodaje gas (samo) pri promeni stepena naniže, čime se postiže lakše „uklapanje“ sinhrona u menjaču. Dva su efekta među gasa. Prvi da ručica menjača lakše „ulazi“ u željeni stepen prenosa, a drugi je mnogo bitniji – kada se po promeni stepena prenosa otpusti papučica „kvačila“, razlika broja obrtaja motora i točkova je mnogo manja nego bez među gasa.
Otpuštanje kvačila zaziva manji trzaj obzirom da je manji efekat kočenja motora, i ono što je najvažnije, pri vožnji na klizavom ne preti opasnost od proklizavanja pogonskih/upravljačkih točkova zbog efekta kočenja motorom. Što je veća brzina vožnje i broj obrtaja pri kojima se menja naniže, među gas će automatski biti i veći. Realno, ovaj sistem više pripada sportskim modelima nego kompaktnom SUV-u B segmenta, ali svakako je prijatan kada se aktivira, a po klizavom donosi i dodatnu bezbednost. Ako se pitate zbog čega se uopšte isključuje pri svakom gašenju motora, odgovor je jednostavan, malo povećava potrošnju goriva ukoliko uslovi vožnje podrazumevaju šeste promene stepena prenosa naniže, kao što je to, na primer, na brdskom ili planinskom putu. A kada već pominjemo potrošnju, Toyota Yaris Cross je vrlo ekonomično vozilo i bez pomoći hibridnog dela pogona. U ovoj poprilično snažnoj verziji, u gradu je tokom testa potrošnja bila 5.7 litara, dok se na autoputu popne do najviše 6.3 litre, što znači, u odnosu na hubridnu verziju, nešto više u gradu i nešto manje na autoputu.
Obzirom na značajno manju masu u poređenju sa hibrdnim pogonom Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-iE čak je i dinamičnija u vožnji, sa bržim reakcijama na promenu pravca i još manjom tendencijom podupravljanja.
Na kraju, odgovor na pitanje da li Toyota Yaris Cross išta gubi odsustvom hibridnog pogona, odgovor je jednostavan – ne. Šta više, nije zanemarljiva ni razlika u ceni u odnosu na hibridni model. Testirani model Toyta Yaris Cross 1.5 VVT-iE sa šestostepenim i-M menjačem u Elegant opremi košta 25.190 evra, a ne sme se zaboraviti da je reč o najvišem paketu opreme, i onome što svakako visoko vrednujemo, paketom vozačkih i bezbednosnh asistencija.
Model |
Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-iE |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.172/ 1.765/ 1.560 |
Međuosovinski razmak (mm) |
2.560 |
Masa vozila praznog (kg.) |
1.110 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) |
1.415 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočnciom kg |
/ |
Maksimalna ukupna masa sa prikolicom kg |
/ |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
390/1.150 |
Motor |
Benzinski |
Gorivo |
Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 3/12 |
Radna zapremina (ccm) |
1.490 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 125 / 6.600 o/min |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 145 od 4.800 do 5.200 o/min |
Menjač |
Mauelni 6 brzina |
Ubrzanje 0-100 km/h |
10.9 |
Maksimalna brzina km/h |
180 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km |
6.1 |
Zapremina rezervoara |
42 |
Cena testiranog modela |
25.190 evra |
Show Comments