fbpx

Test: Toyota Yaris Cross 1.5 HSD AWD

Toyota je davno kročila u B SUV segment modelom koji nije uspeo, a da li Yaris Cross ima neophodne sastojke da uspe?

Da li Toyota Yaris Cross ima sve neophodne sastoje da uspe na tržištu? Otklon klasičnog B segmenta malog gradskog automobila ka nečemu što bi trebala biti veza između urbanog i slobodnog počela je davno, mnogo ranije nego što se to danas čini i nije uspela „iz prve“. Naprotiv. Dosta je vode proteklo i modela automobila otišlo u zaborav već nakon prve generacije, pre nego što se iskristalisalo šta je B SUV, i šta je ono što će privući kupca da plati više nego za standardni hatch back od četiri metra.
Toyota je u otklon od B segmenta krenula još pre 20 godina modelima za Japan, a Evropi je ponudila Urban Cruser 2007. godine, i ne može se pohvaliti preteranim uspehom svog prvog „minijaturiozovanog“ Land Cruisera, baziranog na platformi Yarisa. Za sve ljubitelje crossover stila, ni Toyota ni drugi nisu odustali, nego su nastavili da razrađuju osnovnu ideju preuzimanja gotove platforme i „crossoverizacije“ karoserije. Naravno, stigle su i stižu (bez)brojne varijacije na temu, koje su se kretale od dodavanja novih „robusnih“ odbojnika i pragova na osnovni model i kobajagi zaštite donjeg postroja, pa do praktično potpuno novih karoserija.
Prve najave da Toyota radi na kompaktnom crossoveru zvučale su malo čudno, obzirom da u ponudi već ima kompaktni 4.3 metra dugi C-HR, koji se vrlo pristojno prodaje. Međutim ispostavilo se da su spekulacije tačne, i da se na TNGA-B platformi Yarisa rađa SUV verzija. Osnova, odnosno platforma je već činila dobru vest. Aktuelna Toyota Yaris ima jednu od najboljih, ako ne i trenutno najbolju platformu u B segmentu, samo na njoj nije ostala karoserija Yarisa, nego je „navučena” praktično potpuno nova Cross karoserija, i rodio se realno potpuno novi model, kojega očekuje ozbiljno etablirana konkurencija. Od rodonačelnika segmenta modela Nissan Juke, preko Renault Captura, Peugeota 2008, Opel Mokke, Seat Arone i VW T-Roca pa do Ford Pume, Kije Stonic i Hyundai Kone, da pomenemo smo neke, a ima ih još.
Toyota Yaris Cross je potpuno individualan model u ponudi japanske marke. Da, sa 4.18 metara nešto je duži od Yarisa, tačnije, poprilično duži za 18 cm, ali je i viši za upadljivih 6 cm. Naravno, brojke su brojke, ali samo forma karoserije potpuno je drugačija, i od super aerodinamične „jajaste“ karoserije Yarisa nije ostalo ništa. Yaris Cross je dobio „kutijastiju“ formu pre svega zahvaljujući robusnom prednjem odbojniku, ali i ispravljenom krovu i ravnim C stubovima. I izgleda upadljivo i zanimljivo. A upravo pomenuto najavljuje da bi Yaris Cross morao imati značajno bolju ponudu prostora i ukupnu upotrebljivost od svoje osnove.
U prednjem delu Toyota Yaris Cross donosi slično, ali ne i isto što i Yaris. Prednja sedišta su udobna, ne preterano velika, i nešto uspravnija, ali i dalje sa dugim hodovima pri podešavanju. Da, stoji da je na test stigao maksimalno opremljeni Yars Cross Premiere sa kožnim sedištima i mnogo toga što uz niže pakete opreme ne ide, ali forma se u svakom slučaju zadržava, pa možemo konstatovati da su prednja sedišta vrlo dobra.
Sa zadnjom klupom Toyota je napravila uspešan manevar i obezbedila dosta prostora za kolena i glavu. Profil zadnjih sedišta nije previše maštovit, ali nalazimo i pravu retkost u B SUV segmentu – naslon za ruke. Spajanjem korisnog (preklapanje naslona u tri segmenta 40:20:40), postignuta je ne samo dodatna funkcionalnost prtljažnika, nego i elemenat koji podiže komfor putnicima pozadi.
Obzirom na hibridni pogon, što podrazumeva bateriju, i pogon na svim točkovima moglo bi se pomisliti da od prtljažnika nije ostalo ništa. Međutim jeste – 320 litara do prozora, što je sasvim dovoljno, a kada se pogleda ispod poda prtljažnika, čini nam se da je bilo prostora i za još bolje. Preklapanjem naslona dobija se solidnih 1.097 litara, ali ipak nailazimo na elemenat koji ne razumemo. Pokrivač prtljažnika je od tankog platna. Da, doneo je izvesnu uštedu u masi i ceni, ali ne računajte da ćete išta odložiti na njega teže od plišanog medvedića.
Iako bi se barem prema imenu moglo očekivati da Yaris Cross svoj enterijer i instrument tablu deli sa Yarisom, to nije slučaj. Instrument tabla je digitalna ali preuzeta iz modela Corolla, dok su armatura instrument table i visoka postavka ekrana infotejmenta u tablet stilu praktično jedinstveni za Yaris Cross. U svakom slučaju, govorimo o jednostavnoj i informativnoj grafici instrument table, i solidnom mutimedijalnom sistemu, čiji ekran u zavisnosti od paketa opreme može biti dijagonale od 8 ili 9 inča. Kao što nas je poodavno navikla po pitanju preciznosti uklapanja i završne obrade, Toyota je kvalitetna, mada ne i fascinantno maštovita. Kabina je funkcionalna, lako se organizuje sa sitnicama, a tu je, barem u vrhunskoj opremi i bežični punjač za telefon, kao i lako povezivaje sa Apple CarPlay i Android auto sistemima. Ono čemu uvek odamo priznanje je bogati Toyota Safety Sense paket bezbednosnih asistencija, koji sadrži mnogo toga, od aktivnog tempomata i automatskog kočenja pa nadalje.
Toyota TNGA-B platformu deli sa modelom po kojem nosi polovinu imena pa Toyta Yaris Cross za prednje oslanjanje ima MacPherson opružne noge, dok je pozadi polukruta torziona osovina, a dvostruka trouglasta ramena u AWD verziji. Sa pogonom je malo drugačije – u nekim slučajevima pogon deli potpuno a nekad delimično. Za razliku od Honde koja je svom modelu B SUV segmenta Jazz Crosstar dala poprilično egzotičan pogon, Toyota je dosledna svom samopunećem hibridu koji kao koncept razvija već više od 15 godina.
Motor sa unutrašnjim sagorevanjem je uvek i jedino 1.5 litarski trocilindarski benzinac od 92 KS i 120 Nm u uskom rasponu od 3.600 do 4.800 o/min, dok elektromotor ima poprilično velikih 80 KS i 141 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Na žalost, snage se ne sabiraju prostom računicom, pa Yaris Cross može iskoristiti maksimalno 116 KS, uz važnu napomenu da je ova pogonska grupa dostigla fantastičnu termalnu efikasnost od preko 40%.
Prenos snage do prednjih točkova je preko e-CVT menjača. Međutim, kao pravu retkost u B SUV segmentu, Yaris Cross se može kupiti i sa pogonom na svim točkovima. Uz AWD oznaku pored glavnog elektromotora od 80 KS, dodat je još jedan elektromotor pozadi, drugog je tipa (indukcioni dok je prednji asinhroni sa permanentnm magnetom) i pokreće zadnje točkove sa svojih 5.3 KS, a ceo sistem se napaja iz baterije kapaciteta od 4.3 kWh. Za verzije bez hibrida predviđen je samo trocilindarski benzinac sa 125 KS i 153 Nm od 4.800 o/min, manuelni šestostepeni ili CVT automatski menjač.
Testirana hibridna AWD verzija Toyote Yaris Cross vozaču na raspolaganje stavlja 116 KS, koji se pri polasku iz mesta pokazu poprilično “kočoperni” i inicijalno ubrzanje je poprilično impresivno. Uz ovu karakteristiku Yaris Cross je idealan gradski automobil – okretan i dinamičan. Ipak, sa preko 11 sekundi potrebnih do 100 km/h ovaj model ne može da se svrsta među najbolje sprintere. Po pitanju vozne dinamike ipak je malo ispod modela Yaris, ali vrlo malo, pa preciznost upravljanja i raspoloženost za krivine ocenjujemo kao vrlo dobru. Iako je relativno tvrdo trimovan, Yaris Cross dobro upija neravnine, a pri tom se ne naginje u krivinama. U osnovi, tajna ovako dobrog paketa je u maloj masi vozila, koja je ostala na samo 1.270 kilograma uprkos motorima i bateriji. Zahvaljući razumnoj masi i potrošnja u gradu bez problema ostaje oko 5 l/100 km, a uz malo pažnje može se spustiti i ispod 5 litara.
Uprkos svojim još uvek kompaktnim dmenzijama Toyota Yaris Cross se dobro snalazi i na regionalnom i autoputu, ali je činjenica da ne voli visoke putne brzine preko 130 km/h. Naime, atraktivan i snažan izgled prednjeg dela ipak nije vruhunski aerodinamičan, i rezultuje nešto višim koeficijentom čeonog otpora od 0.36. Fizika jasno kaže da aerodinamički otpor raste sa kvadratom brzine, pa Yaris Cross pri konstantnih 120 km/h troši 6.8, a pri 130 7.4 l/100 km. Ipak, maleni rezervoar benzina kapaciteta od samo 36 litara (kod modela bez hibrida rezervoar je 42 litre) donosi sasvim pristojnu autonomiju od preko 500 kilometara, pogotovo u gradskoj vožnji.
Toyota očigledno ozbiljno računa na Yaris Cross koji je stvoren u Evropi a i proizvodi se u Evropi u pogonu u Francuskoj. Kupcima se nudi sa i bez hibridnog pogona, sa prednjim i AWD pogonom i u pet paketa opreme. Očekivano, ovako široka ponuda donosi i zanimljivo velik raspon cena. Toyota Yaris Cros može se kupiti od 17.490 (akcijska cena u trenutku pisanja teksta) evra u osnovnom Luna paketu opreme. Za odlično opremljen i sa hibridnim AWD pogonom i e-CVT menjačem, Yaris Cross Premiere mora se platiti dosta više, od 36.990 evra. Za taj iznos dobija se potpuno opremljen ali i prilično skup japanski šarmer.

Model

Toyota Yaris Cross 1.5 HSD AWD 5D e-CVT

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.180/ 1.765/ 1.595
Međuosovinski razmak (mm)

2.560

Masa vozila praznog (kg.)

1.260

Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

1.775

Dozvoljena masa prikolice sa kočnciom kg

750

Maksimalna ukupna masa sa prikolicom kg

/

Zapremina prtljažnog prostora (l)

320/1.038

Motor

Benzin

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila

3/12

Radna zapremina (ccm)

1.490

Snaga pri o/ min. (KS) 92 / 5.500 o/min
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 120 od 3.600 do 4.800 o/min

Elektro motor

Sinhroni/permanentni magnet

Snaga KS/kW

80/59

Zadnji elektromotor KS/kW

5.3/3.9

Ukupna raspoloživa snaga KS/kW

116/85

Menjač

e-CVT

Ubrzanje 0-100 km/h

11.8

Maksimalna brzina km/h

170

Prosečna potrošnja na testu l/100 km

6.8

Zapremina rezervoara

36

Cena testiranog modela od

36.990 evra

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Stroge regulative emisija gasova prete sportskim markama

Sve strože regulative emisija štetnih gasova u Evropi bi mogle izazovu potpuno gašenje ili ...

Ford Puma – staro ime nova klasa

Ford Puma je devedesetih godina prošlog veka bio simpatični mali kupe sa troja vrata, ...

Novi skandal trese Nissan

Novi skandal trese Nissan a istraga će utvrditi da li je CEO kompanije Ashwani ...

PSA Grupa ne kupuje Jaguar Land Rover

Da li važi stara izreka “Gde ima dima, ima i vatre” u slučaju spekulacija ...

Honda Civic – vanzemaljac postao ovozemaljac

Tamo neke davne 2005. nazvah 8. generaciju Honde Civic vanzemaljcem, i ostade joj taj ...

Renault traži harmoniju svih zvukova u automobilu

Zašto ulažemo napore da bismo stvorili zvukove koji se čuju samo u automobilu? O ...