fbpx

Formula 1 – koji su mogući scenariji za Audi i Porsche?

Formula 1 će dobiti nova imena samo kako? Volkswagen Grupa je zvanično saopštila da je u završnoj fazi procena ulaska u F1

Photo by Peter Fox/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202204090145 // Usage for editorial use only //

Formula 1 će od 2026. godine dobiti nova imena, samo kako i u kojoj formi. Odavno i mnogo se priča o ulasku Volkswagen grupe sa svojim markama Audi i Porsche. Trenutni status, prema zvaničnom saopštenju giganta iz Volfsburga kaže da je kompanija u fazi finalnih procena ulaska i Formulu 1. A koji su mogući scenariji da se oznake Porsche i Audi nađu na bolidima Formule 1?
Partnerstvo Red Bull – Porsche većina vidi kao gotovu stvar. Pominje se već godinama kao izvesnost, i da nije bilo skandala sa emisijom dizel motora, verovatno bi već bila ostvarena, pa ipak još uvek nije. Prema informacijama koje je objavio nemački Auto, Motor und Sport, situacija nije tako jednostavna. Porsche želi više od partnerstva koje bi imao kao dobavljač motora – želi da bude i deoničar u timu i da ima uticaj u odlučivanju u timu. Sa druge, tehničke strane, Red Bull Powertrains bi proizvodio motore sa unutrašnjim sagorevanjem, a svoje iskustvo sa električnim delom pogonske grupe bi stavio na raspolaganje Porescheu koji bi ga razvijao i proizvodio. Samo, ikao pravila o pogonskim grupama za 2026. još nisu potpuno definisana i sigurno je samo da će biti izbačen MGU-H sistem, a MGU-K značajno pojačan, motor sa unutrašnji sagorevanjem neće biti mnogo menjan. Da li to znači da bi se budući Red Bull-Porsche trebao delom oslanjati na V6 koji je razvila Honda, i kako će Hnda na to gledati? Pri tom, Honda je zvanično saopštila da procenjuje mogući povratak u Formulu 1 od 2026. godine, a tada bi nastale ozbiljne komplikacije oko intelektualnih prava i patenata. Doduše, poznato je i da Porsche odavno ima spreman 1.6 V6 motor prema F1 specifikaciji, pa bi imao odakle da krene. Očekuje da VW Grupa uskoro obelodani svoj ulazak u F1, a odmah potom i ulazak Porschea u Red Bull.
Po pitanju Audija u Formuli 1 situacija je mnogo manje izvesna i postoji nekoliko opcija.

Lando Norris, McLaren MCL36

McLaren je već duze vreme visoko na listi kandidata na svoje bolide nalepi znak Audi, ali za sada od toga nema ništa. Niko u McLarenu nije zaboravio stav bivšeg vlasnika šefa Rona Dennisa – ako se misli do svetskih titula, mora se imati fabrička podrška. Ispostavlja se da je bio u pravu, ako se izume očajan period sa Hondom, za koji, evidentno, nije samo Honda kriva. Audi je, navodno, prvo ponudio 400, pa po tom ponudu od 650 miliona evra za ulazak u vlasničku strukturu McLaren Formula 1 tima. Dok jedni tvrde da od tog posla nema ništa, drugi tvrde suprotno, a AM&S navodi da je McLaren u pregovorima sa BMW-om, koji bi se mogao vratiti u Formulu 1.
Williams se ponajmanje pominje kao opcija za Audi, ali je možda najlogičnja. Šef tima je Jost Capito, koji je sa Volkswagen WRC timom, a uz podršku Red Bulla, protutnjao kroz četiri WRC sezone i pokupio titule, od 2013. do 2016. Od kada je Dorilton Capital od porodice Williams otkupio tim, a Capita postavio za šefa, vlada „ljubavni trougao“ između Williamsa, Mercedesa i Red Bulla. Samo, od kada je Mercedes u svoj tim vratio Georgea Russela (vozača Mercedesa koji je bio na pozajmici u Williamsu), a Williams doveo Alexa Albona, vozača iz pogona Red Bull, stvari se menjaju. Šta više, da Williams polako odlazi od Mercedesa potvrđuje i podatak da je angažovao Albona umesto Nyck de Vriesa, koji ma duboke veze sa Mercedesom. Po nekima, to je znak da je Williams otvorio vrata VW Grupi. Doduše, otvoreno je pitanje koliko bi Williams i njegovi vlasnici bili spremni da Audiju prepuste i dobar deo odlučivanja. Svojevremeno, 2005. godine, tim se razišao sa BMW-om, upravo zato što nije želeo da nemački gigant pusti u strukturu odlučivanja. Samo tada su Williams F1 timom rukovodili Frank Williams i Patrick Head, a danas investicioni fond.

Foto: Sauber Group/Alfa Romeo F1 Orlen Team

Sauber je kao opcija za Audi prilično u senci, ali duboke veze postoje – Audi je svoje LMP1 automobile, kojima je harao u šampionatu izdržljivosti, razvijao u Hinvilu, u Sauberovom aerotunelu. Ključna ličnost tog programa bio je Jan Monchaux, aktuelni tehnički direktor tima Alfa Romeo-Sauber. Iz Ugla Audija, preuzimanje Saubera deluje da bi bilo jednostavnije nego u slučaju McLarena i Williamsa, pa čak jeftinije, a i sasvim sigrno bi lakše dozvolilo i ulazak u strukturu odlučivanja. Sa druge strane, Sauber je žarko želeo Andretti, ali nije uspeo, i pored činjenice da je Sauber F1 tim na „veštačkim plućima“, od kada se iznenada povukao BMW. Pored toga, izazov za Audi bilo bi vođenje tima iz Švajcarske i ubeđivanje najkvalitetnijih zaposlenih u timu da žive u Švajcarskoj, za šta ne vlada oduševljenje.

Među opcijama za Audi nedavno se pojavio i Aston Martin, na čijem čelu je Lawrence Stroll, koji je nakon kupovine kompanije i F1 tima imao žarku želju da koristi i svoje motore. Međutim, Stroll na svojoj koži trenutno jako dobro oseća svu kompleksnost Formule 1 i cenu uspeha. Ideja o sopstvenim motorima pala je u vodu nakon što je Red Bull pokupio velik broj iskusnih radnika i čak 50 ponajboljih stručnjaka iz tima Mercedes-AMG u svoj RBPT. Strolova sledeća ideja je bila da kupi ili investira upravo u Mercedes High Performance Powertrains, što je čak prvo podržao i prvi čovek Mercedes Ola Kallenius, ali do realizacije nije došlo. Obzirom da je Mercedes vlasnik 20% Aston Martina (proizvodnje putničkih automobila), veza sa timom Formule 1 je logična, pa je vest koja se pojavila tokom trke u Australiji da Aston Martin aktivno istražuje pogonske mogućnosti poprilično iznenađujuća. Stvarnost je da je Stroll mnogo uložio u F1 tim od kada je kupio Force Indiju, ali da stvaranje šampionskog tima nije ni na pomolu. Stroll je trgovac koji se obogatio na kupovini posrnulih velikih imena, njihovoj revitalizaciji i prodaji sa višestrukom zaradom. Prodaja tima Audiju bila bi mogućnost da se elegantno zvuče iz posla koji definitivno ne ide u pravcu kojim bi to Stroll želeo.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Apollo Intensa Emozione spreman za proizvodnju

Apollo, startup za super automobile rođen iz pepela Gumperta, konačno je spreman da krene ...

Škoda Scala obećava enterijerom

Škoda je nedelju dana pre zvanične premijere pokazala enterijer Scale, koji obećava mnogo više ...

Vettelu 50. pol pozicija u Meksiku

Da Hamilton nema toliku prednost koliku ima, današnja pol pozicija Vettela bi digla tenziju. ...

Scuderia Cameron Glickenhaus se ne šali sa Lemanom

Svi skeptici da će se Scuderia Cameron Glickenhaus pojaviti na Lemanu sada su razuvereni ...

Kina otvorila najduži most preko mora na svetu

Kineski predsednik, Xi Jinping, je u sredu svečano otvorio najduži most na svetu preko ...

Predstavljen je potpuno novi Morgan Super 3

Predstavljen je potpuno novi Morgan Super 3, trotočkaš sa motorom iz Forda menjačem iz ...