Formula 1 još od prvih predsezonskih testova suočila se sa fenomenom poskakivanje i dok jedni žele promene, drugi ne žele

Formula 1 se od prvih ovogodišnjih kilometara u predsezonskim testiranjima suočila sa fenomenom poskakivanja bolida pri velikim brzinama. Iako ova pojava izazvana aerodnamičkim efektima nije nova i bila je opšteprisutna krajem ’70-ih i početkom ’80-ih godina, gotovo je zaboravljena sve do 2022. godine. Međutim, nova pravila u konstrukciji bolida vratila su u prvi plan korišćenje poda vozila i tzv “ground effecta” za stvaranje nizgonske sile. Obzirom da su aerodinamičari dali sve od sebe kako bi do zadnjeg grama iskoristili sile koje se stvaraju ispod vozila, već prvi izlasci na stazu pokazali su da ta sila ume da doživi svoj “slom” odnosno “stall” kako se naziva u vazduhoplovstvu. Naizmenično nastajanje i nestajanje (slom) sile podsisavanja ispod vozila pri velikim brzinama izaziva poskakivanja bolida, ponajviše pri maksimalnim brzinama. Konstrukcije nekih bolida su podložnije ovoj pojavi, druge su manje podložne, jednu bolidi gube na performansama zbog poskakivanja, dok drugi poskakuju, ali ne gube na vremenu po krugu. U prvih osam trka evidentno je da bolidi Red Bull najmanje poskakuju, bolidi Ferrari poskakuju ali su sposobni da ostvare odlična vremena, dok najviše problema ima vozači bolida Mercedes-AMG, čiji W13 i poskakuje i nema dovoljno prijanjanja, ako gledamo timove koji su glavni pretendenti za visok plasman.

U dosadašnjem delu sezone Formule 1 u Bakuu dugim pravcima i visokim brzinama možda i ponajviše pokazao problem poskakivanja. Nakon trke sedmostruki šampiona sveta Lewis Hamilton jedva je izašao iz svog bolida i izjavio: “ovo je bila moja moja najbolnija trka koju je ikada doživeo”. George Russel, njegov timski kolega i za sada uspešniji po broju osvojenih poena predviđa da će sa ovakvim nivoom poskakivanja pre ili kasnije doći do težeg incidenta, dok nekoliko drugih vozača traži da se nešto preduzme u vezi poskakivanja.
Sve glasnije reakcije dovode u pitanje ko i šta treba da uradi – FIA ako je reč o bezbednosti ili je elminisanje poskakivanja u domenu samih timova? Najbrže i najefikasnije što timovi mogu da urade je da povećaju visinu vozila od tla i poskakivanje se ili smanjuje ili nestaje, ali uz konseventno smanjivanja sile podsisavanja i ukupnog “downforcea”, koje niko ne želi.
FIA je sa svoje strane spremna na promenu tehničkih pravila kako bi se smanjilo po vozače neprjatno poskakivanje, ali nisu svi timovi spremni da prihvate promenu pravila. Navodno, predlog o promeni pravila u toku F1 sezone 2022. nije uspeo da skupi neophodnih osam od 10 glasova, kako bi bio usvojen. Šta više, prema navodima koje je izneo “The Race”, još prošle godine timovi su odbili predlog u pravilima koj bi predupredio fenomen poskakivanja.

Izveštaji ne navode koji su timovi bil protiv izmene tehničkih pravila, a nakon trke Formule 1 za Veliku Nagradu Azerbedžana šef tima Red Bull Christian Horner rekao je da “ne kupuje intenzivne žalbe na poskakivanje”. Upitan šta bi uradio da Red Bull RB18 ima problem sa pokakivanjem, Horner je rekao: “Recite vozačima da se žale i kukaju preko veze što više mogu, a od poskakivanja prave što veći problem. Sve je to deo Formule 1”. Kada je upitan da li veruje da neki timovi to rade, odgovorio je: “Pa naravno da jeste”. Još ranije, Horner je zneo svoj stav da bi promena tehničkih pravila u toku sezone išla u korist onih koji nisu za sezonu pripremili dobar bolid, a na štetu onih koji su svoj posao dobro uradili.
Martin Brundle, nekadašnji vozač Formule 1, a sada komentator, ovaj put je na strani stava koji zastupa Horner i smatra da poskakivanja nije problem propisa koje donossi FIA nego samih timova, koji moraju naći rešenje da zadrže performanse i smanje poskakivanje. Iako ne spori da Hamilton i Russel imaju ozbiljnih problema tokom vožnje, Brundel je slikovito rekao da bi prihvatanje promene pravila od strane timova koji nemaju toliko problema sa poskakivanjem bilo isto kao kada bi “ćurke slavile Božić”.
Show Comments