Test: Opel Grandland je SUV koji je nastao u uzburkanim vremenima po nemačku marku, ali je ipak našao put do kupaca
Testirali smo Opel Grandland model koji je premijeru doživeo 2018. kada je predstavljen kao treći i najveći SUV/crossover marke sa znakom munje. U osnovi, moglo bi se pomisliti da se radilo o uobičajenom segmentnom proširenju ponude, uobičajenom u autoindustriji. Sa jedne strane uvođenje modela Grandland u ponudu i jeste bilo upravo to, pridružio se modelima Mokka i Crossland, ali sa druge strane događalo se u nezahvalno i uvek problematično vreme tranzicije. General Motors je marku Opel prodao PSA Grupi i mnogo što šta se iz korena menjalo kod proizvođača koji je već tada postojao duže od 100 godina. Međutim, ništa nije večito, pa ni često diskutabilne odluke uprave General Motorsa, koje često nisu išle u korist Opela, naprotiv. A nove “gazde” tek su trebale da smeste svoju novu marku na pravi kolosek.
Opel Grandland nastao je upravo tada, a u popriličnoj tišini uz ovaj model stizale su informacije koje nikoga nisu iznenađivale – novi SUV delio je dosta komponenti sa modelom Peugeot 3008. To samo po sebi nije bila loša vest. Proverena platforma i motori upakovani u prepoznatljivu karoseriju u opelovom stilu, uz enterijer koji ima duh koji su kupci Opela i očekivali. Sad, činjenica da je Opel Grandland na sebi imao čitavu šumu oznaka raznih proizvođača komponenti i delova, i dalje uključujući i GM, nekome je bio znak za uzbunu, a neko nije mario. Kako bilo, iako je u salone stigao sa zakašnjenjem od 10 godina u odnosu na rodonačelnika segmenta Nissan Qashqai, a obreo se u bari punoj krokodila koju je činila velika konkurencija, Opel Grandland je u prvom poluvremenu svog modelnog života bio sasvim solidno prodavan – oko 300.000 komada do sada.
Prošle, 2021. godine Opel Grandland je doživeo facelift, restilizaciju, osvežavanje, kako god zvali uobičajeni proces podmlađivanja. Za razliku od ponekad teško uočljivih i minimalnih promena, Opel Grandland je dobio potpuno novi izgled prednjeg dela uz “Vizor” stil, odnosno dizajn grila hladnjaka i prednje svetlosne grupe koji je premijerno primenjen na modelu Mokka, a po tom na novoj Opel Astri. Iz imena Opel Grandland X izbačena je oznaka X, zadnji deo vozila je “utegnut” novim svetlosnim grupama i sa vizuelne strane, Opel Grandland je stvarno vidljivo podmlađen. Ono što se iz daleka ne vidi, a i te kako je značajno, Opel Grandland je, između ostalog, dobio opciona IntelliLux LED® Pixel Light adaptivna svetla sa 84 LED-a, infracrvene kamere za noćnu vožnju i adaptivni tempomat. Za jedno osvežavanje ovo svakako nije malo. Opel Grandland je samo da izgleda uverljivije dinamičnije, nego je tehnološki dosta unapređen čime je postao i bezbedniji.
U svojoj osnovi Opel Grandland je ono što je bio od prvog dana. Monovolumen u C-SUV segmentu, karoserije duge 4.477 mm, postavljene na međuosovnski razmak od 2.675 mm. Ono što svakako nije zanemarljivo, sa 1.478 kg za dizel verziju sa automatskim menjačem kakvu smo testirali, Opel Grandland je ostao relativno prihvatljive mase koja najavljuje razumnu potrošnju i pristojnu voznu dinamiku. Standardno, pogon je na prednjim točkovima kako za dizel sa 130 KS, tako i benzinsku sa 130 KS i slabiju PHEV verziju sa 224 KS, dok se AWD opciono može dobiti samo uz najsnažniju PHEV verziju sa 300 KS.
Opel Grandland mora se odupreti konkurenciji kao što su Peugeot 3008, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Kia Sportage, ali i Volvo XC40 i Škoda Qaroq. Deluje da je upravo zbog toga u procesu osvežavanja mnogo pažnje posvećeno enterijeru vozila i to ne samo kroz stilske detalje i nove lajsne, nego i krupne promene. Za početak, potpuno nova je armatura instrument table, što je bila neminovnost zbog još veće novine – Opel Grandland je potpuno digitalizovan. Umesto analogne dobio je digitalni “Pure panel”.
U nižim paketima opreme instrument tabla i ekran infotejmenta su dijagonale od 7”, do je za više pakete opreme rezervisan ekran instrumenata od čak 12” i infotejnment od 10”. I centralni greben je promenjen, a na njemu se sada nalazi nova moderno stilizovana ručica menjača, koja je evidentno direktno preuzeta iz Peugeot modela. I za novine u enterijeru možemo reći da su za jedno osvežavanje više nego brojni i značajni. U osnovi, deluje da su stare ostale samo komande klimatizacije i provetravanja koje su (sigurno na sreću mnogih) i dalje dodeljene klasičnim haptičkim prekidačima, a ne preseljene u domen infotejmenta.
Prednja sedišta su odlično dimenzionisana i nisu preterano duboko profilisana. Hodovi su sasvim dovoljni da se lako nađe udobna pozicija sedenja, ali čak ni u najvišem paketu opreme nisu elektropomična.
Zadnja klupa se može pohvaliti solidnom ponudom prostora za kolena i glave, pa je Opel Grandland potpuno dorastao dugom putovanju za četiri odrasle osobe, pogotovo uz 514 litara zapremine prtljažnika u osnovnoj konfiguraciji, koja može da poraste na preko 1.600 litara preklapanjem naslona zadnje klupe, koje je moguće u dva dela.
Generalno, kabina je dobro organizovana i funkcionalna, a svakako primetna je i dobra završna obrada i precizno uklapanje. Materijali ne deluju jeftino i plastično, i jedino preostaje da pokažu koliko će biti otporni na habanje u eksploataciji.
U vožnji Opel Grandland je…Opel. Decenijama unazad kupac Opela je znao šta ga očekuje, a i sada je tako. Govorimo o poprilično tvrdim sedištima, koja će neko obožavati a za koje će neko tvrditi da su neudobna, svako prema sopstvenom ukusu i očekivanjima. Iza ovakvih sedišta stoji nemačka “Kampanja za zdrava leđa”, tako da treba znati da iza njihove tvrdoće stoje ozbiljna anatomska istraživanja.
I trim ogibljenja je u Opel stilu, poprilično tvrd, što za jedan SUV donosi dosta dinamično i precizno upravljanje uz malo naginjanja i ljuljanja u krivinama. Testirani 1.5 turbodizel sa 130 KS dobro se “slaže” sa osmostepenim automatskim menjačem, ali samo dok ambicije vozača ne postanu previše sportske. Ova kombinacija pogona i prenosa definitivno je za kupce koji žele pristojnu ali ne i preterano dinamičnu motorizaciju, koja neće trošiti previše preskupog Euro dizela. Sa 11.5 sekundi potrebnih za ubrzanje do 100 km/h teško da će zadovoljiti duhom sportiste.
Opel Grandland u kombinovanim uslovima vožnje na našem testu trošio je između 5.1 i 6.5 litara goriva. Ono što je svakako evidentno, Opel Grandland je odlično zvučno izolovan i pri konstantnim brzinama vrlo je tih. Nova digitalna instrument tabala pored mogućnosti prilagođavanja grafike prikaza među opcijama ima i mod za noćnu vožnju i zasta je mnogo više od puke šminke.
Opel Grandland, najveći SUV marke prošao je kroz evidentno vrlo opsežno i možemo konstatovati uspešno osvežavanje. Strategija Stellantisa, a samim tim i Opela zacrtala je sudbinu ove marke koja će se okrenuti ka elektro pogonu, pa je u široj slici ovako detaljno osvežavanje logično, obzirom da će Grandland morati da bude aktuelan čak i duže nego što je do sada bio životni vek jednog modela. Najverovatnije, njegov naslednik, ako uopšte bude bio pod imenom Grandland, biće nešto sasvim drugo. Do tada Opel Grandland nije loš zbor za one koji žele funkcionalan i tehnološki aktuelan povišeni monovolumen. Jedino, ako je nekada Opel bio marka relativno šrrokih “narodnih masa”, sada to više to definitivno nije, kao što su “široke narodne mase” praktično potpuno ostale bez izbora. Opel Grandland sa 1.2 benzinskim motorom startuje od (sa akcijskim cenama) 28.990 evra, a Cena za testirani, vrhunski opremljeni, Opel Grandland Ultimate 1.5D 130 A8 je 42.790 evra.
Model |
Opel Grandland Ultimate 1.5D 130 A8 |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.477/ 1.906/ 1.609 |
Međuosovinski razmak (mm) |
2.675 |
Masa vozila praznog (kg.) |
1.448 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) |
2.000 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg |
1.300 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
514/1.652 |
Motor |
Dizel |
Gorivo |
Dizel |
Broj cilindara/ ventila |
4/16 |
Radna zapremina (ccm) |
1.499 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 130 / 3.750 o/min |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 300 od 1.750 do |
Menjač |
8 Automatski |
Ubrzanje 0-100 km/h |
11.5 |
Maksimalna brzina km/h |
195 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km |
6.2 |
Zapremina rezervoara |
53 |
Cena testiranog modela |
42.790 evra |
Show Comments
Aleksandar
Test kao i uvek na visokom nivou. Koje je godište Stefan, ja sam 99-to.Čuo sam da se baš razume u automobile. Možda će biti dva te ista komentara, pošto se prvi negde izgubio, pa pišem ponovo.
Aleksandar Ugljesic
Hvala Aco. Stefan je ’92. godište i da, zna mnogo o automobilma i automobilizmu, više od mnogih koji sebe vide kao automobilske novinare u Srbiji…