fbpx

Kia Sportage 1.6 T-GDI – test

Kia Sportage 1.6 T-GDI na testu, peta je generacija modela koji je nastao teško shvatljivom kooperacijom i za 20 godina stigao do statusa bestsellera

Kia Sportage 1.6 T-GDI na testu, peta je generacija modela koji je nastao teško shvatljivom kooperacijom i za 20 godina stigao do statusa bestsellera. Kia Sportage, model je sa sada već 29 godine dugom istorijom, koji je dokaz da čak i u tako kompetitivnoj industriji kao što je autoindustrija, bajke postoje. Godine 1993., kada je nastala prva generacija modela Sportage, KIA je bila marka za koju niko živ nije znao u svetu a kamoli na našim prostorima. Do kupaca u Srbiji (tada zapravo još uvek neke od evolucija Jugoslavije) stigla je 1999. a prodavala se uz neko nemušto objašnjenje …”pa to je u stvari Mazda, samo nije Mazda, ali je iz Koreje”…
Iz današnje perspektive možemo da se divimo tadašnjem uvozniku, koji je imao petlju da plasira takav proizvod iz, tada za nas, tamo neke Koreje. A koje Koreje, severne ili južne malo ko je i pitao i mario. Nije bilo iz Japana i to je bilo sasvim dovoljno. U osnovi, prvi Sportage je bio pravi „hibrid“. Imao je platformu, motor i prenos od Mazde, i radilo se o tome da je kompanija Ford/Mazda davala razvoj, a KIA jeftinu radnu snagu. A Sportage se, između ostalog, proizvodio i u Nemačkoj, u pogonu Karman!
Dve i po decenije kasnije upravo na toj “jeste – nije” marki automobila možemo da se uverimo kako izgleda prerastanje od autsajdera do trendsetera. Ona “tamo neka”, KIA danas se pita, u njoj rade najbolji dizajneri i inženjeri sveta, a vlasnika nekog od modela ove marke komšije sada gledaju sa zavišću a ne sa podsmehom. KIA ni u svetu, a ni kod nas više nije egzotika nego nešto što se ozbiljno uzima u razmatranje. Doduše, nije više ni ono što je nekada bio glavni argument – jeftina.
Model Sportage je postojao pre opšte pomame za SUV segmentom, a u pravom trenutku već bio uveliko spreman. Danas, u svojoj petoj generaciji Sportage je model sa kojim Kia ozbiljno računa kada su brojke prodaje u pitanju, a posledično i zarada kompanije. Doduše i model koji ima zastrašujuće brojnu konkurenciju u C-SUV segmentu, od Nissana Qashqai, Mazda CX5, Hyundai Tucson, Toyota C-HR, Seat Ateca, pristižući Alfa Romeo Tonale, a i mnogi drugi.
Nova Kia Sportage, koja skoro da je prestala da bude nova dok smo je dočekali za test, što zbog Covid-19 pandemije, što zbog čipova, što zbog čišćenja lagera prethodnog modela, pokazala je da ova marka ima „petlju“ kada je dizajn u pitanju. Nema ovde ni pomena „evoluciji“, „prepoznatljivosti“ i „tradicionalnim vrednostima“ marke. Sve ove floskule kojima se često opravdava nedostatak mašte padaju u vodu, kada je Kia Sportage pete generacije u pitanju.
Da, malo je porasla u odnosu na prethodnika, u dužinu sa 4.485 mm na 4.515 mm, uz 1 cm povećan međuosovinski razmak. Ali ni u jednom detalju ne liči na prethodnika. Potpuno drugačijeg stila i oštrih linija, Kia Sportage stvarno je potpuno nova. I to poštujemo. Kako bilo, ne sporimo da Kia Sportage izgleda odlučno, ima skladne proporcije i ima vrlo moderan stil.
Isto važi i za enterijer. Vrlo uspešno je prenet stil sa eksterijera, uz maštovite detalje kao što su ručke za otvaranje vrata koje su stilski slične forme sa oblikom otvora ventilacije. Obzirom da Kia Sportage ne spada u premijum segment, moramo konstatovati da su materijali, kvalitet obrade i preciznost uklapanja potpuno na nivou modela iz premijum segmenta.
Šta više, iako najčešće test vozila dobijamo u najvišim paketima Kia Sportage je do nas stigla u LX Fresh, jednom od pet paketa opreme, u odnosu na koji postoje dva paketa ispod i dva iznad. To znači da nam suštinu enterijera nije zamaglila raskošna oprema.
Ponuda prostora napred je odlična, uz vrlo udobna prednja sedišta sa grejačima. Ergonomija je odlična i generalno prednji deo kabine Kije Sportage je vrlo dobro organizovan i funkcionalan.
Ni pozadi nije drugačije. Ponuda prostora za noge i glave je odlična, uz naslon zadnje klupe koji je deljiv u tri dela 40/20/40, podesiv je po nagibu. Pored toga, novina u odnosu na prethodni model je da se nasloni zadnje klupe preklapaju i polugama iz samog prtljažnika.
Zapremina prtljažnika je više nego solidnih 591 litra, a obaranjem naslona zadnje klupe može se povećati na 1.780 litara. Dodatna korisna mogućnost je preklapanje srednjeg dela naslona u slučaju transporta dužih predmeta kao što su skije.
Kia Sportage se digitalizovala, i to u skladu sa aktuelnim trendom smeštanja dva ekrana ispod jedne zakrivljene staklene površine, koja u ovom slučaju pokriva više od polovine armature. U LX Fresh paketu opreme, vozač dobija digitalnu instrument tablu jednostavne i pregledne grafike, koja se menja u skladu sa odabranim modom vožnje.
Šta više, u specifikacijama opreme za ovu instrument tablu se navodi da ima 4“ ekran putnog računara, po čemu bi se mogo pomisliti da je ostatak table analogni, međutim nije. Digitalni je, ali bez mogućnosti promene grafike prikaza kao kod još viših paketa opreme. U praksi, moguće se samo menjati boju grafike manuelno, ili automatski u odnosu na odabrani mod vožnje.
Višenamenski ekran je dijagonale 12.3“, osetljiv na dodir, uz TomTom navigacioni sistem koji je standardni i uz koji sleduje sedam godina ažuriranja mapa, odnosno dok je vozilo u fabričkoj garanciji. Korišćenje je dosta intuitivno, mada kao i kod svih savremenih vozila, poželjno je upoznati se sa mogućnostima i načinom njihovog korišćenja.
Klasični prekidači, odnosno komande unutrašnje cirkulacije vazduha, usmeravanja vazduha, grejača prednjeg i zadnjeg stakla i drugog, sada su smešteni iza zajedničkog „ekrana“ i komande su osetljive na dodir, osim kontroli temperature koji su klasični rotirajući selektori.
Takođe, treba znati da Kia Sportage ima praktično dve verzije centralne konzole – jednu za opcije sa manuelnim i DCT menjačem sa klasičnom ručicom, i potpuno drugačiju, raskošniju rezervisanu za najviši GT Line paket opreme, gde ručicu DCT menjača zamenjuje rotacioni selektor.
Donji postroj na prednjoj osovini čine MacPherson opružne noge, dok je pozadi multi-link osovina. Menjači su ili manuelni šestostepeni ili sedmostepeni DCT, a AWD se može kupiti samo uz snažnije verzije benzinca i dizela i to uz 7DCT prenos. Iako se na sva zvona priča o elektrifikaciji, peta generacija modela Kia Sportage se može kupiti sa dosta bogatim pogonskom ponudom. Motor sa unutrašnjim sagorevanjem uvek je 1.6 litara zapremine i uvek ima turbokompresor. Benzinac ima 150 KS, a uz blagi hibrid 180KS, dok dizel ima 115 ili 136 KS.
Nova Kia Sportage je u vožnji nešto dinamičnijeg karaktera pre svega zbog nešto tvrđe trimovanog ogibljenja. Testirani LX Fresh paket opreme kao standardni ima pneumatike od 17“, što znači i nešto viši nivo udobnosti od većih prečnika točkova, pa ipak neravnine javlja udarcem, srećom samo zvučno, obzirom da ogibljenje odlično upija neravnine.
Upravljanje je vrlo precizno, a pogotovo u sport modu vožnje kada je servopojačanje upravljača najslabije. Iako dosta je karoserija dosta visoka kao kod svakog SUV-a, naginjanje i ljuljanje u krivinama ne postoje. Evidentno, Kia je dosta radila na zvučnoj izolaciji i Sportage pete generacije još je tiši od već prijatno tihog prethodnika. Položaj sedenja iza upravljača je odličan nezavisno od visine vozača uz duge hodove podešavanja sedišta i upravljača. Sedi se dosta visoko što donosi odličnu preglednost iz vozila. Uz LX Fresh paket opreme standardna je kamera za vožnju unazad, ali bi dobro došli parking senzori napred, a pogotovo prednja kamera. Takođe, pri vožnji na neravnoj podlozi, selektovanje provetravanje komandama osetljivim na dodir očekuje malo prakse i preciznosti. Sa druge strane, paket vozačkih asistancija kao što je prepoznavanje prepreka sa automatskim kočenjem i asistencija održavanja kolovozne trake vrlo je sveobuhvatan.
Turbo benzinac se izrazito rado vrti u svim režimima obrtaja, do te mere da se može konstatovati da je komanda gasa vrlo osetljiva, što nakon privikavanja prija. Agregat je izrazito elastičan, sa velikim maksimalnim obrtnim momentom za jedan benzinac. Svojih 250 Nm dohvata već od 1.500 o/min i održava do gotovo neverovatnih 4.500 o/min. Zbog toga, više je nego tolerantan po pitanju promene stepena prenosa, i bez negodovanja ubrzava i kada se zaboravi spustiti stepen niže. Kada već pominjemo menjač, komfornije je uz automatik, ali i manuelni menjač ima lake i precizne hodove.
Sa 10.3 sekunde potrebne za ubrzanje do 100 km/h Kia Sportage ne spada u sprintere, ali ne i među „sporaće“. Sasvim dovoljno za jedno porodično vozilo, isto kao što je razumna prosečna potrošnja na testu, u uslovima mešovite vožnje tokom nešto preko 500 kilometara bila 7.0 litara. Može se spustiti ispod toga, ali i prebaciti dosta preko toga.
Na početku, pomenusmo da bajke u autoindustriji postoje, mada ispada da ne postoje, barem po kupca. Bili bi najsrećniji kada bi bezrezervno za model Kia Sportage mogli reći – da, to je to. Ipak ne možemo, zato što nam nije jasan cenovnik po kojem se ovaj model prodaje. Po cenovniku, piše da testirani model Kia Sportage 1.6 T-GDI 150KS LX Fresh ISG 6 M/T košta 31.999 evra. A u cenovniku se kupci pozivaju na “Bonus Jokere”, kao da su na partiji kartanja, uz koje mogu da ostvare popuste u visini od 4.000 i 5.000 evra ako se odluče za Kia beskamatno finansiranje odnosno gotovinsko plaćanje!? U prevodu, testirani model može se kupiti za mnogo razumnijih 26.999 evra.Jasno je i nama i kupcima da uvoznici i prodavci treba da zarade, jasno je i da (obično) nasmejani prodavac u salonu nije prijatelj kupca, nego nego ko radi u interesu firme i ispunjenja planova, a svakako i svog bonusa za realizovane prodaje i to što skupljih vozila. Ali razlika od 4-5.000 evra između cenovnika i onoga što možda kupac može da plati? Previše, a da se ne zapitamo da li je cenovnik (pre)naduvan da bi kupac imao osećaj da je odlično prošao nakon kupovine, li nečeg drugog. Kako nam je rečeno, iskazane cene su preporučene cene od strane proizvođača, a ako se kupac uklopi u vozila koja su već na lageru ili poručena iz proizvodnje, može da se nada podebelom popustu. Sve skupa, nije sporno, Kia Sportage je odličan automobil, ali u „pregovorima“ sa prodavcem treba biti dobro informisan, odlučan, vrlo uporan i svestan da prodavac nikako neće izgubiti. Naprotiv, u svakom slučaju će dobro zaraditi.

Model

Kia Sportage 1.6 T-GDI 150KS LX Fresh ISG 6 M/T

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.515/ 1.865/ 1.645
Međuosovinski razmak (mm)

2.680

Masa vozila praznog (kg.)

1.451

Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

2.085

Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg

1.650

Zapremina prtljažnog prostora (l)

591/1780

Motor

Benzinac/Turbo

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila

4/16

Radna zapremina (ccm)

1.598

Snaga pri o/ min. (KS) 150 / 5.500 o/min
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 250 od 1.500 do 4.500 o/min
Menjač

DCT 7 brzina

Ubrzanje 0-100 km/h

10.3

Maksimalna brzina km/h

188

Prosečna potrošnja na testu l/100 km

7.0

Zapremina rezervoara

54

Cena testiranog modela

26.999 evra pod posebnim uslovima

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Formula 1 – VN Azerbejdžana Verstappenu

Formula 1 – trka za Veliku Nagradu Azerbejdžana pripala je Maxu verstappenu u bolidu ...

Al-Attiyahu u Toyoti drugi dan Dakara 2021.

Trostruki pobednik Dakara Al-Attiyah počeo je da ispravlja propušteno u prvoj deonici i nadoknađuje ...

Ford Pro Electric Super Van ima snagu hiperautomobila

Ford Pro Electric SuperVan se sa svojom ogromnom snagom pojavio na stazi imanja u ...

Hamiltonu ubedljiv, Vettel upropastio i sebe i Bottasa

Prvu trku na stazi Paul Ricard nakon 28 godina, Hamilton je odvezao bez greške ...

Tesla nije proizveo nijedan Model S i Model X ove godine

Tesla u 2021. nije proizveo ni jedan jedini komad svojih najskupljih vozila Modela S ...

Nova Škoda Fabija funkcionalnija nego ikada

Nova Škoda Fabija pametnija je nego ikad: zavisno od nivoa opreme, četvrta generacija uspešnog ...