Test – KTM 790 Duke je test povratnika u klasu „poluteških“ nejkida, a koji je u austrijsku marku uveo redni dvocilindraš

Test – KTM 790 Duke je test povratnika u klasu „poluteških“ nejkida, a koji je u austrijsku marku uveo redni dvocilindraš. Zbog čega povratanik? Zbog činjenice da je KTM 790 Duke u gotovo identičnoj formi već postojao u ponudi Austrijanaca od 2017. godine. Međutim, od 2020. godine nakon pristojnih 29.000 prodatih komada, njegovo mesto je trebao stati KTM 890, kao unapređena i pojačana verzija u više nego bogatoj ponudi u srednjoj kategoriji nejkida. Međutim, ispostavilo se da KTM 890 jeste evolucija, ali ne i zamenik za 790 Duke.

Kako bilo, KTM 790 Duke se vratio u ponudu marke iz Mattinghofena 2023. godine, ali uz dosta toga novog što nije važilo za prvo izdanje, a ne odnosi se niti na konstrukciju, niti performanse. Modelu KTM 790 Duke dodeljena je potpuno nova uloga i to ne samo kao promotera prvog rednog dvocilindraša koji KTM ugrađuje u svoje modele. KTM 790 Duke je zamišljen kao „budžetni“ model marke, koji bi onim što donosi a uz razumnu cenu, trebao preoteti kupce drugim markama u klasi od 800 cm³.

Samo, kako spustiti cenu a ne zakinuti ni na čemu? Kao prvo, model KTM 790 Duke nije razvijan kao potpuno novi model što je samo po sebi velika ušteda, a drugo i važnije, proizvode ga jeftinije ruke. Nije tajna, KTM je proizvodnju modela 790 Duke poverio kineskom CF Moto, što je strategija koju koriste skoro pa sve „nekineske“ marke. Dakle, nije štednja na delovima nego na ceni radne snage.

Gde smo danas sa ponovo oživljenim modelom u superpopularnoj kategoriji? Kao prvo i osnovno, bez brige. Činjenicom da se proizvodi tamo gde se proizvodi ništa nije izgubio na kvalitetu i preciznosti izrade. KTM 790 Duke je prelep, kompaktan nejkid, koji više nego uspešno replicira stil koji imaju svi ostali KTM Duke modeli. Svakako, njegovo lice sa originalnim LED potpisom fara je imidž koji KTM provlači na brojnim modelima i po kojem je prepoznatljiv.

KTM 790 je relativno mali i nizak motocikl. Međuosovinski razmak je 1.475 mm, a visina sedišta 825 mm, što svakako prija nižim vozačima. Vozačevo sedište je oštro profilisano i duboko usađeno u ram, a specifičnost ovog modela je da su nogostupi povučeni unazad, a samim tim je pozicija sedenja uslovljna blagim nagibom unapred.

Pored toga, KTM 790 Duke je u svom donjem delu vrlo uzak, pa pri prvom kontaktu sa ovim motociklom subjektivno deluje da su papučice menjača i zadnje kočnice „uvučene“ u motocikl. Međutim, već posle kratkog vremena ovaj osećaj se gubi i pretvara se u osećaj odlične pozicije sedenja.

Pored narandžaste boje, zaštitni znak KTM-a je postavka koju je uveo Colin Chapman, osnivač marke Lotus u automobilizam – što manja masa vozila uz što veću snagu agregata. Kada se prvi put pojavio 2017. godine, KTM 790 Duke bio je prvi KTM sa rednim dvocilindarskim agregatom umesto odomaćenih V2 ili jednocilindraša. Suva masa motocikla je samo 174 kilograma, ali agregat ostvaruje 105 KS pri 8.500 o/min i 87 Nm pri 8.000.

Kompaktni vodom hlađeni dvocilindraš zapremine 799 cm³ usađen je nisko u cevasti trelis ram sa zadatkom da „simulira“ zvuk i rad V2 agregata na čije mesto je stigao. Kolenasto vratilo je na 285º, a pored dva bregasta vratila i 8 ventila, ugrađena su i dva balansna vratila koji bi trebali potpuno neutralisati vibracije.

Prednje oslanjanje je WP Apex sa upside down štapovima od 43 mm, dok je pozadi WP Apex Monoshock sa podesivom tvrdoćom, a u standardnoj opremi je i amortizer upravljača. Prednji kočioni diskovi su prečnika 300 mm, sa J.Juan četvoroklipnim radijalno učvršćenim četvoroklipnim čeljustima. Zadnji disk je prečnika 240 mm sa jednoklipnim čeljustima.

Iako je „budžetni“ model, po pitanju tehnologija KTM 790 Duke je vrlo napredan i odlično opremljen. Za početak, TFT ekran odlične rezolucije i dijagonale od 5“ automatski se prilagođava ambijentalnom svetlu i uvek je odlično čitljiv.
Dmotion.rs preporučuje: Test – Aprilia 660 Tuareg je model koji je kasno stigao i morao da bude bolji od konkurencije
Zapravo, KTM 790 Duke ima elektroniku koja je na nivou superbikea. Standardna oprema je IMU u šest osa, koji prilagođava rad kontrole proklizavanja i ABS-a uslovima vožnje i nagibima motocikla, a pored osnovnih Rain, Street i Sport modova vožnje, moguće je i potpuno prilagođavanje ABS i TCS sistema.

Na spisku dodatne opreme su Motor Slip Regulation (MSR), quick shift-er, tempomat, ali i Track mode sa dodatnim fukcijama kao što su anti-wheelie, launch control i tri nivoa odziva na komadu gasa. Sve skupa, impresivno, ali uz opasku da se određene funkcije mogu koristiti tek nakon pređenih prvih 1.500 kilometara. U našem slučaju, test model koji smo preuzeli u Plattner Motorsu, ovlašćenom dileru i serviseru za marku KTM u Novom Sadu, imao je pređenih manje od 200 kilometara, pa smo bili i vrlo uviđavni po pitanju broja obrtaja, ali i uskraćeni za određene funkcionalnosti, kao što je shift light.

Pomenuli smo da R2 agregat ima zadatak da simulira karakter i zvuk V2. U tome i uspeva uz impresivno miran rad i malo vibracija. Pogon ima tri karaktera. U niskim obrtajima deluje poprilično prigušeno, u srednjim obrtajima najavljuje šta može, a u visokim stvarno isporučuje. Drugim rečima, KTM 790 Duke je nejkid koji će se prilagoditi svakom tipu vozača – od početnika kojeg neće zastrašivati oštrim i grubim reakcijama, pa sve do vrlo iskusnog vozača koji sebe ne vidi ispod 6.000 o/min.

U vožnji KTM 790 Duke isporučuje upravo ono što izgledom najavljuje – vrlo dinamičan i super-pokretljiv dvotočkaš. Brze promene pravca i nagiba su domaći teren za ovog Austrijanca do te mere da se toliko brzo stiče poverenje u motocikl i samopouzdanje u svoju vožnju da treba ostati hladne glave i poštovati zakone fizike. Kočenje je odlučno, ulazak u krivinu lagan a održavanje precizne putanje lagana zabava, bez obzira koju tehniku vožnje koristite. KTM 790 Duke je u svakom trenutku neutralan i prilagođava se vozaču, a ne vozač njemu.

Elektronska komanda gasa dozvoljava vrlo fino doziranje željene snage, a uz precizan šestostepeni menjač, svaka promena stepena prenosa je zadovoljstvo a ne obaveza. Iako se agregat „razgoropadi“ tek preko 5.000 o/min, dovoljno je elastičan da ne zateva prečeste promene stepena prenosa, a krstarenje brdskim putem u trećem ili čak četvrtom stepenu prenosa pravo je zadovoljstvo. Iako mu to svakako nije namena pre svega zbog odsustva bilo kakve zaštite od vetra, KTM 790 Duke uz svoj udobnost može biti i društvo za duge vožnje. Iako je rezervoar goriva skromnih 14 litara uz potrošnju koja bez mnogo truda malo preko četiri litre, može se postići i sasvim pristojna autonomija između poseta benzinskim pumpama.

Iako ponajčešće primedbu imamo na visoke i još više cene motocikala, u slučaju KTM 790 Duke jedina primedba odnosi se na sedište koje škripuće ispod vozača, što je možda posledica činjenice da je test model bio potpuno nov, ali možda i ne. A da li je KTM 790 Duke dostupan model koji donosi mnogo užitka? Bez pomenute dodatne opreme u Plattner Motors-u, u trenutku pisanja teksta košta 9.900 evra. Paaa, da je „budžetni“ svakakako je diskutabilno iz ugla našeg standarda, ali da za svoju cenu donosi mnogo, to je sasvim sigurno.
Model | KTM 790 Duke |
Dužina | 2.128 |
Međuosovinski razmak (mm) |
1.475 |
Masa suvog motocikla (kg.) | 174 |
Ram | Čelični/cevasti/trelis |
Prednje oslanjanje | 43 mm/upside down/ |
Zadnje oslanjanje | Aluminijumska viljuška / mono shock / podesiva tvrdoća |
Visina sedišta mm | 825 |
Kočnice napred | Četvoroklipne čelusti / 2×300 mm, ABS |
Kočnice pozadi | Jednoklipne 240 mm ABS |
Rake / trail | / |
Agregat | |
Broj cilindara | R2 |
Broj ventila po cilindru | 4 |
Radna zapremina (ccm) | 799 |
Prečnik x hod klipa | 88,0 x 65,7 |
Snaga pri o/ min. (KS) |
105 KS pri 8.500 |
Maksimalni obrtni moment Nm pri o/ min. | 87 / 8.000 o/min |
Menjač | 6 brzina |
Kvačilo | Mokro /slipper |
Gume napred / pozadi | 120/70/17 / 180/55/17 |
Maksimalna brzina km/h | 217 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km |
4,5 |
Zapremina rezervoara litara |
14,3 |
Cena testiranog modela | 9.900 evra |
Show Comments