Test – Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 je smešten u kupe SUV segment, a mi se pitamo da mu je tu mesto?
Test – Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 je smešten u kupe SUV segment, a mi se pitamo da mu je tu mesto? Nakon što je autoindustrija uspela da ubedi kupce da ne mogu da žive bez “Sports Utility Vehicle”, skraćeno SUV, i da većina voli prirodu i avanture van asfalta (mada za ceo život ne ode u takvu avanturu), došlo je neko drugo, ili barem malo drugačije vreme. Iz SUV segmenta se ne sme izaći zato što ga kupci i dalje, ne smanjenim intenzitetom žele, ali sa druge strane, treba ponuditi nešto dugo, drugačije, originalnije. A manevarski prostor je zapravo sve uži, od stiktnih bezbednosnih normi koje značajno utiču na konstrukciju vozila, pa sve do ekoloških normi, koje automobile čine čistijima po pitanju primarne emisije izduvnih gasova, ali po visoku cenu sa svih drugih strana, uključujući i cenu koju kupac automobila mora da plati, inače proizvođač automobila plaća penale. Ko razume ovakvu postavku shvatiće.
Model dugačkog imena Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 je, po nama, koncepcijski nastao upravo kao plod zadržavanja u SUV segmentu ali i izlaska iz njega, ili barem modifikacije nečega što je u osnovio počelo kao podignuti hatchback. Renault u svojo ponudi ima model Austral koji je SUV u svojoj klasičnoj formi, a modelom Rafale, francuski gigant je u svoju ponudu dodao fastback, koji je veći i iznad Australa, a malo ispod Espacea. Kako?
Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 možemo da svrstamo u velike automobile, možda ne toliko dužinom od 4.71 metar, koliko velikim međuosovinskim razmakom (u odnosu na dužinu karoserije) koji je 2.74 metra, i najveći u D SUV segmentu, ako baš želimo da se držimo segmnentacije, koja pomalo grubi granice. Zapravo, gde među konkurenciju, pre svega po konceptu, treba smestiti Renault Rafale? Definitivno, “čelo u čelo” je Peugeot 408, doduše nešto kraće karoserije, i još manja Cupra Formentor. Sva tri modela su plod nastanka i razvoja “Coupe SUV“ segmenta. Mada, Rafale je i veći i luksuzniji brat Renault Conquesta.
Iako se neko vreme spekulisalo da će novi model oživeti ime Avantime, svojevremeno korišćeno za avangardni monovolumen sa dvoje velikih vrata, francuski proizvođač je zvanično objavio da će nositi ime po vetru prepoznatljivom po svojim snažnim udarima (čak je odomaćen izraz “rafalni vetar”), ali i po dva aviona. Prvi avion Rafale datira iz 1934. godine, kada je Renault kupio fabriku aviona Caudron, a novoformirana kompanija Caudron-Renault preimenovala trkački avion C460 u Rafale. Pored toga i danas aktivni i moćni lovac koji nosi ime Rafale proizvodi Dassault.
Da li je Rafale zapravo reminiscencija modela Vel Satis, koji je ostao upamćen kao model čiji dizajn nikada nije prihvaćen, ali se ispod (blago rečeno) čudno oblikovane karoserije nalazio odličan automobil? Možda, mada ne treba povlačiti paralele. Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 izgleda ozbiljno, elegantno i stilski definisano, ali i povezano sa ostalim modelima iz ponude marke Renault.
Osnovna arhitektura enterijera modela Renault Rafale nam je poznata, obzirom da je deli sa modelom Austral. Međutim… Pre svega, Rafale ima odličnu ponudu prostora ne samo u prednjem nego i svom zadnjem delu. Da, definitivno beneficija koju donosi velik međuosovinski razmak. Kabinom dominiraju ogroman ekran digitalne instrument table i infotejmenta, naglašeno široki centralni tunel sa velikim boksom za sitnice i pomičnim pokrivačem na kojem se “šepuri” velika ručka. U najvišem esprit Alpine paketu opreme, pa još uz dodatke sa spiska opcionala, kabinski prostor deluje luksuzan, udoban i kvaliteno izrađen.
A u testiranom modelu je bilo skoro sve sa spiska opcionala, od sjajnog Harman Kardon audio sistema, pa do panoramskog krova kojem se prekidačem zadaje nivo zatamljenja. Tu su i sedišta presvučena Alkantarom sa svetlećim Alpine znakom na prednjim naslonima, ali i površine izrađene od recikliranih materijala. Generalno, kabina Renault Rafalea deluje toplo, ali ako nas neko pita, malo svetlijih boja dobro bi došlo da razbije dominantno tamne tonove.
Odlična su prednja sedišta. Nismo manje ni očekivali od najbolje opremljene verzije Rafale-a. Odlično dimenzionisana, elektropomičan i sa, taman koliko treba, visokim bočnim podrškama i kombinacijom štofa i kože, a ako se zaokruži sa spiska dodatne opreme, stuže i masažna funkcija.
Iako je Renault Rafale coupe SUV, zadnja klupa pre svega donosi mnogo prostora kako za noge tako i za glave putnika, a vredan pomena je i nizak centralni tunel, čime je olakšana komunikacija u zadnjem delu vozila.
Još jedan detalj koji putovanje čini udobnijim je i naslon za ruke na zadnjoj klupi. Renaultovi dizajneri su se baš potrudili da u njega ugrade držače za čaše i mobilne uređaje, ali i USB utičnice za punjenje uređaja. Zanimljivo i korisno na dužim putovanjima.
Prtljažnik je već u osnovnoj konfiguraciji ogroman – preko 600 litara, koji može da poraste na preko 1.800 litara, a koji je uz vrlo pravilan oblik i ogromna peta vrata koja se visoko podižu više nego upotrebljiv i dovoljan.
Velika digitalna instrument tabla i još veći višenamenski ekran su odlično organizovani, visoke rezolucije i prilagodljivi, a u promoć mu priskače i veliki kolorni, doduše i opcioni, HUD. Operativni sistem je brz, a pretrage i rukovanje raspoloživim aplikacijama je jednostavno i intuitivno.
Pozdravljamo i činjenici da je Renault vrlo uspešno izbalansirao komande za koje je zadužen ekran osetljiv na dodir, a li i klasični prekidači složeni ispod ekrana infotejmenta. Selektor multi sense-a, odnosno modova vožnje, sada već tradicionalno postaje deo upravljača sa prijatno debelim obručem, koji je delimično, u sportskom stilu, presvučen antilop kožom.
Iz podugačkog imena testiranog Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 jasno je o kom pogonu se radi. Renaultov E-Tech hibridni sistem kombinuje trocilindarski 1.2 turbo benzinac sa 130 KS i pomoć još dva elektromotora, od kojih je jedan zadužen za dodatnu snagu, a drugi pprvenstveno za upravljanje celim pogonskim sistemom i rad prenosa, odnosno menjača koji radi kao automatski, ali je konstruktivno potpuno drugačiji. Rezultat je maksimalnih 200 KS i 300 Nm obrtnog momenta.
Donji postroj čine MacPherson opružne prednje noge i multilink pozadi, na koji treba dodati i 4Control sistem upravljanja zadnjim točkovima, koji je za Rafale dobio novu unapređenu generaciju, pa je modelu Rafale za pun okret dovljno isto prostora kao za znatno manji Clio (11.4 metra).
Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200, iako nosi ime koje je potpuna asocijacija na sport i visoke performanse ipak je pre svega udoban i izuzetno prostran automobil, čija osnovna uloga su duga i udobna putovanja. Tih i kultivisan hibridni pogon u kombinaciji sa akustički dobrom izolacijom kao rezultat donosi tih kabinski prostor.
Za model sa hibridnim pogonom i upravljanjem na svim točkovima, Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 ima samo 1.653 kilograma. Ipak uz 200 KS u kojima učestvuje i elektromotor od 68 KS sa svojim velikim i uvek raspoloživim obrtnim momentom od 205 Nm, ovo nije model sa izraženo sportskim performansama. Do 100 km/h ubrzava za malo ispod devet sekundi, a maksimalna brzina je, kao i kod mnogih proizvođača, svedena na 180 km/h. Međuubrzanja potrebna za preticanje su dobra u svim režimima što potvrđuje elestičnost pogonskog sitema, ali je neophodno odlučno pritisnuti papučicu gasa.
Ako pretpostavimo da je testirani Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 pre svega odlično opremljeni dugoprugaš, donekle nas je iznenadila dosta tvrda postavka ogibljenja, koja donosi precizno i direktno upravljanje, malo naginjanja karoserije u krivinama i pri kočenju, ali i nešto slabije upijanje neravnina. Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 voli krivine, ali i gradsku vožnju.
Sa svojim 4Control sistemom lako i precizno ulazi u krivinu praktično svakog radijusa, i od vozača zapravo očekuje vrlo blage komande upravljačem, inače, pogotovo pri naglom ubrzavanju, preošto upravljanje može da dovede do svojevrsnog viška upravljanja. U gradskoj vožnji AWS 4Control sistem pogotovo dolazi do izražaja prilikom parkariranja i manevara na malom prostoru, kada prijatno iznenađuje okretnošću.
Ekonomija vožnje nije baš kao što proizvođač navodi. Tokom testa, barem po podacim putnog računara nismo uspeli da postignemo fabrički obećani prosečnih 4.7 litara, ali sa malo preko šest litara, možemo konstatovati da je Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 ekonomično vozilo, a autonomijom od preko 800 kilometara sa jednim rezervoarom benzina od 55 litara. Baterija hibridnog pogona je relativno mala, 2 kWh i obezbeđuje vožnju na struju samo pri vrlo malim brzinama. Zahvaljujući električnoj pomoći, polazak iz mesta je prijatno odlučan, a manevri na parkingu u potpunoj tišini.
Na kraju, Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 je najsnažnija i najbolje opremljena verzija novog Renaultovog kupe SUV-a, pa je nerealno očeivati i nisku cenu. Početna cena za ovaj model je 49.990 evra, dok za konfiguiraciju kakva je testirani model treba izdvojiti 59.390 evra, od čega su 3.350 evra viskotehnološki panoramski krov i vrhunski audio sistem. A da li pripada u kupe SUV segment? Pa, postaje vrlo teško precizno odgovoriti. Verovano bi najpreciznije bilo odgovoriti da pripada jednom novom segmentu koji manje stavlja akcenat na SUV, a više na kupe i udobnost i funkcionalnost.
Model | Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.710/ 1.860/ 1.610 |
Međuosovinski razmak (mm) | 2740 |
Masa vozila praznog (kg.) |
1653 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) | 2180 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg | 1500 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) | 647/1.437 |
Motor | Benzinac/Turbo |
Gorivo | Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 3/12 |
Radna zapremina (ccm) | 1199 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 130 pri 4.500 |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 205 / od 1.750 o/min |
Elektromotor |
|
Snaga KS |
68 |
Max obrtni moment |
205 |
Snaga pogona KS |
200 |
Max obrtni moment |
300 Nm |
Menjač |
Automatski |
Ubrzanje 0-100 km/h | 8,9 |
Maksimalna brzina km/h |
180 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km |
6,2 |
Zapremina rezervoara | 58 |
Cena testiranog modela | 59.390 evra |
Show Comments