fbpx

Audi e-tron na granici perpetuum mobile

Izraz perpetuum mobile označava beskonačno kretanje. U automobilskom svetu, značio bi da vozilo beskonačno samo proizvodi energiju potrebnu za kretanje

Foto: Audi

Latinski izraz perpetuum mobile označava beskonačno kretanje. U narodu se najčešće koristi kao opis nečega nemogućeg, ali definicija u mehanici mnogo bolje objašnjava ovaj pojam. Beskonačno kretanje automobila bilo bi moguće kada bi vozilo stvaralo energiju dovoljnu ili više od dovoljne kako bi obezbedilo sopstveno kretanje. Današnji automobili su daleko od perpetuum mobile zbog veoma jasnih uticaja, a to su: toplotni gubici, otpori kotrljanja i aerodinamički otpori. Zbog toga, automobile stalno treba dopunjavati izvorom energije (gorivom ili strujom) koji će obezbediti njihovo kretanje.
Da li će ikada nastati “nemogući” automobil koji će beskonačno moći da se kreće i sam sebi stvara dovoljno energije za kretanje? Verovatno nikada, ali Audi e-tron je na Pikes Peaku pokazao da automobili polako prilaze perpetuum mobile, iako ga nikada neće dostići.

Foto: Audi

Evo o čemu se radi. Krećući se nizbrdo, 31 kilometar dugim spustom, na čuvenoj brdskoj stazi Pikes Peak, Audi e-tron uspeo je da proizvede skoro dovoljno energije da se ponovo popne uzbrdo, čime je demonstrirao veoma efikasan sistem rekuperacije, odnosno, prikupljanja električne energije. Rekuperacija energije je proces kojim se auto industrija već dugo bavi i to različitim sistemima, ali uvek je cilj isti – pretvoriti kinetičku energiju vozila koje se kreće zahvaljujući inerciji u potencijalnu energiju struje u baterijama. Proces rekuperacije energije vrši se tokom usporavanja ili kočenja, kada se za kretanje vozila ne koristi snaga motora, nego inercija vozila. Tokom rekuperacije energije koristi se osobina svakog elektro motora da osim pretvaranja struje u kretanje, može biti i generator i proizvoditi električnu energiju. Audi e-tron prema WLTP test ciklusu ima autonomiju od 400 kilometara, sa jednim punjenjem baterija, tokom čega se čak 30% energije vraća u baterije procesom rekuperacije. Za ovako efikasno obnavljanje energije e-tron koristi svoja dva elektro motora ukupne snage od 300 kW, i elektro hidraulični kočioni sistem.
Po prvi put u ovaj SUV je ugrađen sistem sa tri moda rekuperacije: manuelni koji se koristi uz papučice na upravljaču, automatski i rekuperacija pri kočenju kada se kombinuje kočenje motorima i mehaničkim kočnicama.

Foto: Audi

Do uzdužnog opterećenja od 0.3 g prilikom usporavanja, e-tronovi motori stvaraju energiju bez pomoći kočnica, što pokriva gotovo 90% svih faza usporavanja u normalnoj vožnji. Pored toga, papučicama na upravljaču vozač može sam da odredi jedan od tri moguća nivoa rekupreacije, koji ujedno znače i tri nivoa usporavanja vozila samim puštanjem papučice gasa. Najsnažniji nivo praktično eliminiše potrebu za korišćenjem mehaničke kočnice. Kada je vozaču potrebno usporenje snažnije od 0.3 g, uključuju se i kočnice, i to potpuno novi sistem sa elektro hidrauličnim aktuatorima u kočionim modulima. Zahvaljujući ekstremno brzom prirastu hidrauličnog pritiska, zaustavni put vozila smanjen je za čak 20% u poređenju sa konvencionalnim kočionim sistemom. U praksi, e-tron usporava ili kočeći motorima, ili kočnicama, ili kombinacijom oba, a šta i koliko je potrebno odlučiće elektronska kontrola kočenja. Sa druge strane, vozač nema potrebe da se posebno prilagođava, osim što može da bira koliko snažno će biti kočenje motorom, i koliko energije želi pri tom da vrati u baterije.
Prevedeno na dostignuće sa Pikes Peaka, e-tronov sistem je na 31 kilometar dugoj nizbrdici stvarao 300 Nm obrtnog momenta kočione sile i 220 kW električne energije, što je više od 70 % operativne snage motora koji proizvode 300kW i 664 Nm obrtnog momenta. Do sada ni jedno električno vozilo nije postiglo ovako visok procent rekuperacije energije.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Mitsubishi ipak planira povratak Lancer Evolutiona?

Mitsubishi Lancer Evolution rođen je iz relija i „vaspitan“ za ulicu, a tokom godina ...

Lancia Rally 037 osvojila je svoju petu titulu pre 40 godina

Lancia Rally 037 osvojila je svoju petu titulu reli Šampiona Sveta pre tačno 40 ...

Posle 14 godina novi RR Phantom

Rolls-Royce je predstavio novi Phantom, koji pored potpuno nove platforme ima još bogatije mogućnosti ...

Test: Dacia Sandero Stepway ECO-G 100 – senzacionalno!

Pitamo se da li je Renault svojom Daciom Sandero Stepway uspeo nemoguće – kupcima ...

Ferrari Purosange se neće previše prodavati

Ferrari Purosange neće ići stopama Lamborghinija i Porsche koji su uvođenjem SUV modela udvostručili ...

Da li su točkovi od 23 cola maksimum?

U poslednjih 25-30 godina točkovi na automobilima drastično su porasli, i postavlja se pitanje ...