fbpx

Lancia je…živa, još uvek je živa

Ove godine navršava se 50 godina od kada je Fiat kupio marku Lancia, ali slavlja neće biti obzirom da legendarna marka preživlja samo na jednom modelu

Foto: FCA

Ko se još seća marke Lancia, nekadašnjeg statusnog simbola, straha i trepeta reli staza, ali i “must have”-a za dolazak na crveni tepih filmskog festivala?

Foto: FCA

Lanciju je osnovao pilot, inženjer i trkač Vicenco Lancia 1906. godine u Torinu. Prvo model Tipo 51 odnosno 12 HP počeo je da se proizvodi 1907. sa svih svojih 28 KS. Ova marka je bila i inovativna, prva je počela da koristi samonoseće karoserije bez šasije, i da ugrađuje petostepene menjače. Nakon smrti osnivača 1937. kormilo preuzima njegov sin Gianni. Lancia se oprobala i u Formuli 1, 1954. i ’55. ali se povukla 1955. nakon što je testirajući Ferrari na stazi Monza poginuo glavni fabrički vozač i svetski šampiona Alberto Ascari. Međutim, već tada je Formula 1 bila jako skupa, i dobrim delom je zaslužna za gubitke u koje je fabrika upala uprkos uspešnim modelima Aurelia Coupe i Spider luksuznoj limuzini Flaminia, koja je imala i kupe verziju.

Foto: FCA

Gianni Lancia je 1956. prodao kompaniju porodici Presenti. Iako je uz model Fulvia Coupe porodica Presenti Lanciju uvela na reli staze,1969. prodaje marku Fijatu – investicije u nove modele već tada su postale prevelike.

Ipak Lancia nastavlja da žari reli stazama i do 1992. modelima Fulvia Coupe, Stratos i Delta osvaja 15 šampionskih titula. Zlatne godine Lancia doživljava ’80-ih i ’90-ih modelima Delta i Thema, a rađa se i Ypslon, do dan danas jedini preživeli model.

Foto: FCA

Lancia, kao marka danas bukvalno preživljava na jednom jedinom modelu, koji se čak ni ne proizvodi u Italiji nego u Poljskoj, a prodaje se isključivo u Italiji. Nakon neuspelog pokušaja oživljavanja Lancie vezivanjem za Chrysler 2010., nekadašnji ponos Fiata, više se ni ne pominje u bilo kakvim strategijama FCA. Mnogo pre smrti, 2014. Sergio Marchionne je izjavio da Lancia nema privlačnost ni na jednom drugom tržištu osim u Italiji, ali, se ipak zaustavio pre nego što je ugasio marku.

Foto: FCA

Paradoksalno je da se Lancia Ypslon pokazala žilava, i samo u Italiji prodala više vozila nego Alfa Romeo u celoj EU. Šta više, po svemu sudeći i opstaće do daljnjeg. Lancia Ypsilon je jeftina u proizvodnji, koristi odavno razvijenu platformu Fiata 500, alate koji su se odavno amortizovali, pa samim tim i pravi profit bez ikakvih ulaganja.

Foto: FCA

A prema onome što se iz FCA za sada može čuti, Lancia će kao marka i to sa jednim modelom preživeti barem još dve godine. Trebala bi dobiti novi motor sa tri cilindra i blagim hibridom, koji će zameniti trenutni 1.2 od 68 KS, a za očekivati je da i dalje struktura kupaca bude ista, odnosno, da 75% budu žene, koje još uvek ne mogu da odole šarmu stare dame Lancije.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Porsche SCG obeležio 75 godina marke Porsche

Kompanija Porsche Srbija i Crna Gora obeležila 75 godina postojanja marke Porsche spektakularnim događajem ...

Toyoti treća uzastopna pobeda na 24 Časa Lemana

Posada Toyote TS50 Hybrid sa brojem 8 pretplatila se na pobede na Lemanu – ...

Karoserija BMW-a Serije 7 za Tehničku školu

Kompanija Delta Motors donirala je karoseriju novog modela BMW Serije 7 Tehničkoj školi GSP ...

Formula 1 – za Wolffa je prošao medeni mesec

Formula 1 – za Wolffa je prošao medeni mesec nakon što je Ross Brawn ...

Zvanično predstavljen novi Subaru BRZ za 2022.

Subaru je za modelnu 2022. godinu predstavio potpuno novu generaciju svog malog sportskog kupea ...