Formula 1 – fleksibilna krila su ponovo na tapetu, a FIA je izdala novu TD018 tehničku direktivu timovima
Formula 1 – fleksibilna krila su ponovo na tapetu, a FIA je izdala novu tehničku direktivu timovima, koji koriste sumnjive trikove kako bi dobili aerodinamičke prednosti. “Flexi-wing “, odnosno elastična krila na bolidima Formule 1 odavno su tema oko koje se lome koplja. Iako je svaka promenjiva aerodinamika na bolidu Formule 1 zabranjena, timovi i dalje nalaze načina da izmanipulušu pravila, i naparave elestična prednja i zadnja krila koja se pri velikim brzinama kontrolisano povijaju pod strujnicama vazduha i samim tim generišu manje otpora. FIA i tehnički delegati proveravaju fleksibilnost krila stavljanjem tegova određene mase na njih i merenjem koliku fleksiju pokazuju.
Međutim, na trci u Holandiji od FIA su saznali za nove mere kojima će se, ako ne eliminisati,. A ono barem suziti siva zona u kojoj se manipuliše, a do predstojeće trke u Monzi nastala je opšta trka kako bi prednja i zadnja krila zadovoljila nova pravila. Prema novoj TD018 FIA tehničkoj direktivi, vršiće se nove provere flaksibilnosti aerodinamičkih površina, pored dosadašnje metode sa tegovima. Ukoliko prekrše pravila, timovi Formule 1 krše član 3.2.2 Tehničkih propisa, koji definiše da svaki deo koji ima uticaja na aerodinamiku mora biti čvrsto i nepomično povezan sa ramom ili referentnom površinom.
FIA je pojačala provere aero elemenata tražeći od timova da dostave projekte i poprečne preseke koji pokaziju kako su prednje i zadnje krilo povezani sa karoserijom, odnono nosom bolida, ili vertikalnim nosačima i bočnim pločama na zadnjem delu.
FIA je izdala rok do 8. septembra da svi timovi Formule 1 predaju traženu dokumentaciju, a dostavljeni projekti moraju biti u funkciji od trke Formule 1 za Veliku nagradu Singapura 17. septembra.
Nova FIA TD018 tehnička direktiva stiže samo par nnedelja nakon što je Herbie Blash izjavio da su fleksibilna krila evidentno briga u Formuli 1, gde je istraživanje “sivih zona” sve izraženije. “Jedina zona za čiju regularnost danas bi postavio pitanje su fleksibilna krila, ili njihovi elementi. Koliko god mi tereta savili na njih ona se ne savijaju, ali kada vidite na ekranu očigledno je da se krila pomeraju. Čak sam u kontrolnom centru trka Formule 1 sedeo sa lenjirom pred ekranom pokušavajući da na snimcima otkrijem koliko se krila ili elementi krila pomeraju.
Predstojeći vikend u Monci biće poslednji na kojem će se merenja i provere aerodinamičkih površina vršiti samo dosadašnjim metodama, a timovi Formule 1 koristiti konstrukcije kojima su zadovoljavali dosadašnje metode merenja. Dobro je poznato da je napraviti elestično krilo jedna stvar, a mnogo komplikjovanija i skuplja napraviti krilo koje će imati kontrolisanu elastičnost, zadovoljiti tehnička pravila Formule 1, a u toku vožnje se povijati pri tačno određenoj brzini i pri tačno i unapred određenim uglovima.
Show Comments