fbpx

Proslava 65 godina modela Škoda Octavia i Felicia

Proslava 65 godina modela Škoda Octavia i kabrioleta Felicia, koji su dva modela ikone u bogatoj istoriji marke Škoda

Škoda Octavia

Proslava 65 godina modela Octavia i Felicia: Dva modela ikone u bogatoj istoriji marke Škoda. U martu 1959. godine Škoda je predstavila dva detaljno unapređena vozila na Ženevskom sajmu automobila: limuzinu, model Octavia i kabriolet model Felicia. Među mnogim drugim izmenama, ovi su automobili dobili redizajniranu prednju osovinu, gde je tradicionalno ogibljenje sa lisnatim oprugama zamenjeno spiralnim oprugama i teleskopskim amortizerima, odnosno, konceptom koji se definiše kao MacPherson opružne noge. Što se tiče oznaka modela, tada čehoslovački proizvođač automobila odstupio je od numeričkog naziva modela i umesto toga se odlučio za imenice.

Škoda Octavia

Za limuzinu, ranije poznatu kao Š 440/445, odabrano je ime Octavia, izvedeno iz latinskog broja „octava“, što znači osma. To je bilo prikladno, jer je to bio osmi model koji je lansirao proizvođač automobila iz Mladá Boleslave od 1945. Pored toga, sa tehničkog stanovišta, Octavia je bila osmo vozilo koje je imalo noseću šasiju, nezavisno prednje ogibljenje i motor sa četiri cilindra. Osnovnu verziju modela Octavia pokretao je 1,1-litarski četvorocilindarski motor koji je isporučivao 29,4 kW (40 KS), pokretao zadnje točkove preko menjača sa četiri brzine Octavia je postizala maksimalnu brzinu od 110 km/h. Snažnija Octavia Super imala je 1,2-litarski motor (33 kW/45 KS) koji je postizao maksimalnu brzinu od 115 km/h.

Škoda Felicia

Felicia: simbol sreće osvaja Njujork
Uz model Octavia s četiri sedišta i zatvorenom karoserijom, početkom 1959. godine lansiran je i atraktivan kabriolet imena Felicia. Četvorocilindarski motor od 1089 cm³ s dvogrlim karburatorom podešen je za proizvodnju 50 KS (37 kW). Oznaka modela izvedena je iz latinske reči „felicitas“, što znači sreća. Škoda Felicia bila je naslednica kabriolet modela Škoda 450, prvenstveno namenjene izvoznim tržištima. Između 1958. i 1959. godine proizvedeno je samo oko hiljadu primeraka ovog automobila. Međutim, proizvođač automobila bio je itekako svestan potencijala novog modela Felicia: tako su, nedugo nakon premijera u martu u Ženevi i Lajpcigu, tri nova kabrioleta krenula preko „Velike bare“ na New York Auto Show u Koloseumu u aprilu 1959. godine, kojem je prisustvovalo gotovo sedamdesetak izlagača iz celog sveta. Postojao je veliki interes za čehoslovački kabriolet, delom zahvaljujući zajedničkoj promociji s Miss SAD-a 1957. godine, Charlotte Sheffield. Iako karijera modela Felicia nije bila duga, bila je izuzetno uspešna. Do 1964. proizvedeno je gotovo 15.000 jedinica ove serije za tržišta Evrope, Južne i Srednje Amerike, pa čak i Afrike.

Škoda Octavia

Osim nove osovine: mnoštvo tehničkih poboljšanja
I Octavia i Felicia bile su rezultat velikog unapređivanja modela „Spartak“ s novom prednjom osovinom, koja se ističe kao ključno unapređenje. Inženjeri su se usredsredili na smanjenje prenosa vibracija, povećanje udobnosti vožnje i poboljšanje podmazivanja i hlađenja motora.

Škoda Octavia

Oživljavanje legendi: Octavia i Felicia u moderno doba
U 1990-im, simbolična i stvarna vrednost ovih oznaka modela opravdala je njihovo ponovno uvođenje. Tako je 26. oktobra 1994. nova Škoda Felicia hatchback službeno predstavljena javnosti u hotelu Atrium u Pragu. Naslednik modela Škoda Favorit bio je opremljen brojnim sigurnosnim karakteristikama, kao što su vazdušni jastuci i kočioni sistem sa ABS-om. U junu 1995. portfolio modela proširen je karavanskom varijantom Felicia Combi, koja je prvi put predstavljena javnosti na sajmu automobila u Brnu.
Prva moderna generacija modela Octavia debitovala je 1996. godine, označavajući prekretnicu u novijoj istoriji proizvođača automobila. Model je ubrzo postao najprodavanije vozilo proizvođača automobila. Druga generacija lansirana je 2004, a nakon nje treća 2012. Aktuelna četvrta moderna generacija debitovala je 2019. i doživela je facelifting u februaru 2024. Sa više od sedam miliona prodatih primeraka u svoje četiri moderne generacije, Octavia se nalazi među deset najprodavanijih automobila u Evropi i ostaje oslonac ponude marke Škoda.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Formula 1 – sapunica sa Piastirijem se nastavlja

Formula 1 sapunica sa Oscarom Piastrijem podseća zašto se F1 zove „Najbrži cirkus“ na ...

Porsche Taycan ponovo je vladar Nurburgringa

Porsche Taycan ponovo je vladar Nurburgringa čak i pre nego što je je proizvođač ...

15 automobila koje vlasnici u SAD poseduju 15+ godina

Studija IHS Markit-a pokazala je da je prosečna starost lakih vozila koji su u ...

BMW M Motorsport se vraća na Le Mans!

BMW M Motorsport se vraća Le Mans sa M Hybrid V8 – stigla je ...

Test: Hyundai Bayon 1.0 Impression

Hyundai Bayon, kompaktni crossover stigao je pomalo u tišini, ali ne i toliko iznenada, ...

GMC Hummer se vraća sa 15.592 Nm obrtnog momenta

GMC je i zvanično potvrdio spekulacije da će se ime Hummer vratiti sledeće godine ...