Internetom kruže fotografije motora u kojem nije menjano ulje, kako se navodi, 134.000 kilometara
Internetom kruže fotografije motora u kojem nije menjano ulje, kako se navodi, 134.000 kilometara. Naravno, motor je završio na otpadu, a fotografije pokazuju dramatično stanje unutar, nekada, veoma živahnog agregata, u kojem dominiraju naslage nalik katranu. Stanje ovog motora pokazuje šta se događa kada se ne menja ulje, pa čak i dokazuje da ni redovno dolivanje ulja nije dovoljno, i da će motor pre ili kasnije stati. Postavlja se i logično pitanje, zbog čega se mora menjati ulje ako se redovno doliva u motor, a samim tim i osvežava? Odgovor smo potražili kod eksperata za ulja i maziva u firmi Plattner, distributeru Mobil ulja za Srbiju i ceo region.
Evo zbog čega se mora menjati ulje:
Motorna ulja primarno služe da smanje trenja između pokretnih delova u motoru, međutim, pored toga, ulje služi i kao rashladna tečnost, zaštita od rđe i sredstvo za odstranjivanje nečistoće iz motora. Drugim rečima, ulje u motoru znači isto što i krv u krvotoku. Proces oksidacije ulja koji je neminovan dovodi do degradacije ulja i toga da se osnovne funkcije ulja polako uništavaju tokom pređenih kilometara. Tokom rada motora, pa čak i stajanja, ulje je izloženo velikim termičkim i mehaničkim opterećenjima, koja izazivaju degradaciju ulja. Ukoliko se zanemare starost i pređeni kilometri, degradacija ulja dovešće do ozbiljnih oštećenja motora.
Tokom procesa degradacije, fizička svojstva, kao što je viskozitet, se menjaju, dovodeći do povećanog trenja i habanja. Degradacija, odnosno starenje ulja, prvenstveno se događa zbog procesa oksidacije baznog ulja. Oksidacija se javlja kao hemijski proces u kojem slobodni radikali napadaju hemijski sastav baznog ulja. Bazno ulje je naftna komponenta svakog motornog ulja. U praksi, bazno ulje čini oko 80% motornog ulja, dok su preostalih 20% aditivi.
Da bi se smanjila oksidacija, baznom ulju se dodaju antioksidanti, koji sprečavaju da slobodni radikali uništavaju veze hidrokarbonata u baznom ulju, ali sa druge strane stvaraju dodatne zahteve pred detergente. Detergenti u ulju služe da čiste nusprodukte koji se javljaju kada antioksidanti ne mogu potpuno da neutrališu kiseline, tako što stvaraju hemijsku reakciju sa muljem i lakovima, održavajući ih u tečnom stanju. Kako se detergenti troše, opada njihova sposobnost da pomenute nusprodukte održavaju tečnim.
Ulogu rastvarača prljavštine i naslaga imaju i disperzanti, aditivi koji produkte nastale oksidacijom ulja drže u disperziji. Uloga disperzanata je pogotovo velika u uslovima gradske stani-kreni vožnje, kao i vožnje u kojoj motor ne uspeva da se zagreje do optimalne temperature. Disperzanti sprečavaju grupisanje čestica, njihovo taloženje i začepljenje cirkulacionih puteva. Osim toga, ovi aditivi moraju imati i određena deterdžentna svojstva, odnosno svojstva rastvaranja smolasto-asfaltnih jedinjenja i uljnog mulja.
Svoju funkciju aditivi optimalno obavljaju tokom određenog perioda, nakon kojeg počinju da gube bitku sa naslagama, muljem i lakovima, kada dolazi vreme za zamenu ulja u motoru.
Sve ovo objašnjava dramatične naslage katrana u motoru u kojem nije menjano ulje – to su naslage baznog ulja čiju su hemijsku ravnotežu uništili slobodni radikali, a zamoreni aditivi više nisu mogli da obavljaju svoju funkciju. Sve dok se zamena ulja obavlja u propisanom intervalu (koji je uglavnom oko 10.000 kilometara), ispuštanjem starog ulja iz motora izlaze i nečistoće koje su još uvek u tečnom stanju, i na ovaj način sistem podmazivanja motora se efikasno čisti.
Naravno, brzina degradacije motornog ulja pre svega zavisi od njegovog kvaliteta, tačnije, kvaliteta baznog ulja i aditiva u njemu, koji su u slučaju Mobil 1 vrhunskog sintetičkog ulja i maziva isključivo vrhunski.
Show Comments