I Hyundai je konačno ušao u kompaktni SUV. Konačno zbog toga što je Kona malo kasnila u odnosu na prvobitne planove proizvođača.
Međutim, može se reći da je ovo zakašnjenje, pre svega misleći na Kiju Stonic uslovno pandana iz porodice, opravdano. Kona i Stonic, iako bi bilo logično očekivati, ne dele zajedničku platformu kao brojni drugi modeli. To znači da se Kona ne nalazi na platformi Hyundai i20, hatchbacka iz B segmenta, nego na potpuno novoj platformi. Ovo je po Konu i buduće kupce veoma bitna informacija, obzirom da je reč o veoma prilagodljivoj platformi, koja može ugostiti samo prednji i pogon na svim točkovima, a već je predviđena i za električnu verziju.
Samo, treba znati da poprilična razlika u ceni 4×2 i 4×4 Kone ima svoje opravdanje. Pored dodatnog pogona na stražnjim točkovima, Kona 4×4 ima i multilink stražnju osovinu, dok se 4×2 verzija zadovoljava sa torzijom. Nije krucijalno, ali ipak da se zna.
Zna se i ko je konkurencija Kone, a zna se i da je spisak podugačak. Od Nissan Jukea i Renault Captura, koji su odavno na tržištu, pa sve do novih Peugeota 2008, Citroena C3 Aircross, Opel Crosslanda X ili Mokke, pa sve do Seat Arone i VW T-Roca. A tu je i Kia Stonic. Malo li je, kako bi se u narodu reklo.
Konačno nešto originalno
Hyundai se odlučio za poprilično hrabar dizajn, gotovo do nivoa koji je imao Nissan kada je stvarao Juke. Iako je gril hladnjaka preuzet od aktuelnog stila koji se vidi na i30, Kona je tankim LED svetlima dobila i izražajnost i prepoznatljivost, pa čak i neobičnost. Doduše ovo rešenje smo videli na Jeepu, ali ako je i preuzeta ideja, dobro je realizovana. Za svaku pohvalu može se reći, kada drugi idu lakšim “copy paste” putem. Ovo u osnovi nije velik automobil, dug je samo 4.16 metara, ali svoje proporcije sa povećanom visinom sasvim dobro nosi, i u poređenju sa konkurentima i po ovoj osnovi deluje drugačije. Sad’, kome se dizajn karoserije dopada, a kome ne, već je stvar ličnog ukusa.
Ako je plastika nije lav
U enterijeru ovog B SUV segmenta, kako se službeno naziva, definitivno moramo da prihvatimo mnogo tvrde plastike. Ne volimo je, ne cenimo, ali je moramo prihvatiti. Hyundai je Konu opremio ipak kvalitetnom verzijom tvrde plastike, koja ni na pogled ni na dodir ne deluje ni jeftino ni neprijatno. Mnogo bitnije je da Kona ima odličnu ponudu prostora, sa dobro dimenzionisanim prednjim sedištima, koja su viša nego u klasičnom hatchbacku, ali ne i previsoka.
Veoma bitan je velik hod po visini vozačkog sedišta, pa se uz podjednako duge hodove upravljača po visini i dubini uspešno nalazi optimalan položaj za upravljačem. Čak i izrazito visok vozač može naći dobar položaj i zbog povećane visine krova vozila. Kožom presvučeni upravljač je prijatnog prečnika i debljine, a komande su dobro raspoređene.
Funkcionalnost je korektna, mada bi pregrade u prednjim vratima mogle imati malo veću zapreminu. Kona u osnovnoj (Base) opremi ima jednobojni višenamenski ekran od 5”, ali je svakako mnogo bolji i upotrebljiviji 7” kolorni koj stiže već u drugom (Comfort) nivou opreme. Šta više, Hyundai nudi čak tri infotejmenta, pa se u najvišem paketu opreme (Premium, kao u test vozilu) nalazi 8” veoma kvalitetan sistem, koji podrazumeva i navigaciju i kameru za vožnju unazad i odličnan zvuk Krell audio sistema. Android auto i Apple Carplay aplikacije takođe su na raspolaganju. On što je bitno, uređaj je postavljen visoko, grafika je visoke rezolucije a komande intuitivne.
Zahvaljujući povišenim prednjim sedištima i krovu vozila, na stražnjem sedištu ima znatno više mesta i za glavu i za noge nego u i20, ako poredimo sa hatchbackom B segmenta istog proizvođača. Hyundai Konom čak i četvoro odraslih dosta udobno mogu na duži put, a da ne zafali ni prtljažnog prostora obzirom da je zapremina 361 litru, koja se asimetričnim preklapanjem povećava na 1.143 litre. A svakako dobra vest je i naslon za ruke na stražnjoj klupi.
Analogna klasika
Instrument tabla je analogna klasika, ali je centralni kolorni ekran putnog računara dobro uklopljen i funkcionalan. Karateristično je da čak i u smislu instrumentacije Hyundai Konu nudi sa različitim opcijama u odnosu na pakete opreme, pa treba obratiti pažnju pri izboru. Takođe, Kona može biti opremljena i bezbednosnim asistencijama, kao što je prepoznavanje prepreka sa kočenjem, asistencija za održavanje kolovozne trake i upozorenje na saobraćaj iz mrtvog ugla. Ono što vozača čeka već od osnovne opreme je koristan hill start assist, ali i sistem održavanja brzine pri spuštanju na nizbrdici.
Mali ali snažan
Hyundai za Konu nije pripremio široku ponudu motora. Ili je 1.0 ili je 1.6, svakako je turbo i svakako je benzinac. Dizel će tek stići tokom ove godine. Ako kažemo da je 177 KS previše, 120 KS bi moglo biti optimalno, obzirom da vozilo ima masu od 1.233 kg, pogotovo uz šestostepeni manuelni menjač koji obećava dovoljno kratke stepene prenosa koji bi mogli iskoristiti raspoloživu snagu.
Dinamičan u vožnji
Iako verzija sa prednjim pogonom ima uprošćenu stražnju osovinu, praktično nema zamerki koje se mogu odnositi na vožnju. Kao i većina drugih kompaktnih crossovera i Hyundai Kona je dosta tvrdo trimovanog ogibljenja. To znači da nema naginjanja u krivinama i da je upravljanje precizno, ali i da se neravnine sa druma čuju u kabini u formu udaraca. Ne izraženo, ali su prisutni. U krivinu Kona ulazi precizno, ali ne i nervozno, i generalno, barem sa dve osobe na prednjim sedištima, vozilo ima dobar balans i ne prijavljuje nervozom stražnjeg dela premeštanje mase vozila pri oštrom kočenju. Trocilindarski turbo benzinac od samo 1.0 litara je iznenađujuće elastičan i dobrog odziva na gas, do te mere da mu šest stepeni prenosa gotovo i nisu neophodni.
U svakom slučaju ovako je bolje, šest kraćih umesto pet dužih stepeni prenosa donose i bolje iskorišćenje snage i mogućnost vožnje na nižem broju obrtaja što donosi i manje buke i manju potrošnju. Hyundai Kona je korektno zvučno izolovana i pri putnoj brzini od 120 km/h sasvim tiha. Jedino se pri oštrijem ubrzavanju čuje trocilindaski agregat karakterističnim zvukom za neparan broj cilindara, što je slučaj kao i kod velike većine drugih, sve brojnijih, trocilindraša. Očigledno, Kona ima i dobru aerodinamiku, obzirom da se protrošnja na otvorenom putu, barem po putnom računaru, bez problema spušta na 6,2 litre. U u gradu se može održavati potrošnja oko 6.8 litara, ali jedino pod uslovom da se dosta rano menja i motor održava u niskim obrtajima. Oštrija gradska vožnja će rezultovati potrošnjom od preko 7 litara.
Šta nam je doneo kompaktni SUV?
I uz Hyundai Konu moramo da se zapitamo šta nam je doneo toliko globalno popularni B SUV segment. U osnovi, upotrebljivije automobile od svojih originala iz B segmenta, a u neku ruku i vizuelno atraktivnije. Samo, doneli su i poprilično ozbiljne cene, barem za naš srpski standard. Bilo bi zaista lepo reći da Hyundai Kona sa Premium opremom sa Dmotion testa ne košta mnogo sa svojih 19.390 evra, ali to je teško izgovoriti, pogotovo ako se još doda da cena ide i preko 20.000 obzirom na dvobojnu karoseriju. Ovo je definitivno dobar automobil i za svaki dan u gradu, a i za otići na duži put. Udoban i dinamičan, ali se mora dosta i platiti, ali to apsolutno važi i za sve ostale brojne predstavnike ovog segmenta. Za delimičnu utehu je podatak da Hyundai Kona u Base paketu opreme, ali sa ovim istim odličnim motorom i menjačem startuje od 16.490 evra, što jeste nešto iznad dela konkurencije. Ali, odavno smo morali shvatiti, ne postoji dobar i jeftin automobil.
[table id=37 /]
Show Comments
lokal
Velika je konkurencija i tezak izbor u kategoriji kompaktnih SUV…sve to dijeluje privlacno dok se ta privlacnost ne izmeri cenom, i to povisokom, skoro odbijajucom..moda je moda ali..postavlja se pitanje da li se mogu porediti modeli koji su duze na trzistu ili novi modeli, sa pribliznom cenom… napr. da li renegade / 500x ,500L cross u osnovnoj varijanti,imaju sansu protiv kone,stonica, arone…mislim da bi takvi uporedni testovi bili interesantni, kako za novinare tako i zasve ljubitelje automobilizma.. veliki pozdrav
Aleksandar Ugljesic
Pre svega, hvala Vam što nas pratite. Stariji modeli poslovično imaju bolju (nižu) cenu od potpuno novih, ali u osnovi je vidljiva i generacijska razlika. Samo je do kupca da li želi da uštedi i nekoliko hiljada evra i prihvati tu razliku ili ne. Predlog za uporedne testove je apsolutno na mestu, i tu nismo mi kao redakcija prepreka nego raspoloživost vozila. Gotovo da je nemoguća misija okupiti dva ili tri vozila iste klase u istom trenutku. Ali, nećemo odustati, biće uporednih testova.