Bosch je izvukao čarobni štapić i našao način da smanji emisiju NOx kod dizela za 90%
Dok istražni organi upadaju u kancelarije proizvođača automobila tražeći dokaze o prevari sa emisijom izduvnih gasova dizela, a protiv brojnih menadžera već se vode sudski postupci, kompanija Bosch saopštila je da ima čarobni štapić. Iz čuvene kompanije tvrde da su našli način da dizel motorima smanje emisiju azotnih oksida za čitavih 90%. To znači da Golf dizel, koji se koristi samo kao demonstrator nove tehnologije iz svog izduvnog sistema izbacuje samo 13 mg/km NOx, što je praktično deseti deo onoga što će biti dozvoljeno Euro normom od 2020. godine, koja će dozvoliti 120 mg/km u stvarnim, odnosno samo 80mg/km u laboratorijskim uslovima.
Na svojoj prezentaciji, Bosch je koristio VW Golf sa dizel motorom, ali kako se navodi, ovaj motor je toliko preuređen na fabrički da ga ne treba ni povezivati sa markom koja ga proizvodi. Ujedno, Dr Volkmar Denner CEO Boscha je na godišnjoj konferenciji izjavio da budućnost dizela postoji, a da je nova tehnologija, primenjiva u praksi, dokaz za to.
Kao da je izvukao keca iz rukava, Bosch je sada proizveo super čisti dizel i to, kako kažu, od postojećih komponenata ali sa pažljivim menadžmentom rada turbine i recirkuacijom izduvnih gasova. Navodno, a dokazano i u test vožnjama, sistem radi od samog starta motora, kao i u gradskoj vožnji, kada se najveći uzrok emisije velike količine NOx niska temperatura izduvnih gasova. Jasno, Bosch za sada krije detalje kako je došao do ovog rezultata, ali kaže da je dizel „očišćen“ unapređenjima mnogih elemenata motora, a ne samo jedne komponente. Sve ove modifikacije omogućuju katalitičkom sistemu da radi mnogo efikasnije, za šta je neophodno da bude vreo, između 220 i 550°C, što je najteže postići u gradskoj vožnji. Da bi postigao ovako visoke temperature, između ostalog, katalitički sistem pomeren je bliže samom motoru. EGR sistem je modifikovan da drugačije raspoređuje tople gasove, a izmenjeno je i doziranje AdBlue aditiva. Turbina je olakašana i mnogo brže postiže neophodan broj obrtaja. Povećan je pritisak ubrizgavanja goriva i poboljšano mešanje sa vazduhom u komori za sagorevanje. Demonstracioni agregat je u osnovi bio 2.0 TDI, čija radna zapremina je smanjena na 1.7 litara, ali modifikacijama nije izgubio ni na snazi ni na ekonomičnosti.
Prema Boschu, adaptacije postojećih dizel motora na novu tehnologiju nisu moguće, pre svega zbog prevelike cene. Sa druge strane, proizvođači deo ovih rešenja mogu da počnu odmah da ugrađuju u nove motore, odnosno koriste u razvoju novih motora, dok će za implementaciju kompletnog sistema trebati oko dve godine, obzirom da se radi o kombinaciji hardvera i softvera.
Svakako, sve navedeno je sjajan rezultat i po dizel motor i po planetu, samo, otvara brojna pitanja. Od toga, zbog čega je morao da nastane globalni skandal sa laganjem i prevarom o emisiji NOx, preko izjava da je svako dalje „čišćenje“ dizela nemoguće zbog enormno visoke cene potrebnih sistema i uređaja. Na kraju, da li se neko ovde igra sa kupcima automobila, zabranama ulaska dizela u gradove i prepunim lagerima dizel automobila? Saopštenje Boscha deluje po principu …“dosta smo se igrali, ajde sada da radimo“… Naravno, niko se tu ne igra, ali, šta će na ovaj rezultat reći oni koji su u zatvorima zbog toga što su ispunjavali naređenja šefova? Da li je neko zapravo dizel skandalom napravio „novi svetski poredak“ i premestio ogroman novac sa jednog mesta na drugo. Nismo pobornici teorija zavera, ali nekako se ovaj fantastičan rezultat dizela pojavio odjednom, i u čudnom trenutku, a bez pominjanih ogromnih i neprihvatljivih cena za čisti dizel…
Show Comments