fbpx

Test: BMW 420d xDrive: „Trojka“ bez zadnjih vrata ili nešto više?

Novi BMW Serije 4 uzburkao je duhove i posvađao ukuse prednjom maskom, ali da li je to samo skupo izdanje Serije 3 bez zadnjih vrata?

BMW je nekada imao Seriju 3 Coupe, skuplju i nefunkcionalniju, ali solidno prodavanu verziju popularne limuzine. Ima je i danas, samo je postala serija za sebe, kao što su i mnoge druge evolucije postale serije za sebe i dobile sopstvene oznake. Serija 4 je ono što je nekada bila Serija 3 Coupe. Samo, da li je poveliko potcenjivanje uloženog rada u konverziju limuzine u kupe, i da li je precenjivanje poprilično više novca koji treba izbrojati za dvoje vrata manje i malo imidža više?
Treba ipak prihvatiti činjenicu da dizajneri, a pogotovo inženjeri nisu ubacili sliku BMW-a Serije 3 u Photoshop, spustili je i time završili posao. Oko karoserije nove Serije 4 se podosta radilo, pa činjenica da donji postroj deli sa Serijom 3 donosi, ili bi trebalo da donese, sasvim drugačiji rezultat.
Proširivanje zadnjeg dela i traga točkova, spuštanje krova i eliminacija ramova na vratima koja je prouzrokovala torziono učvršćivanje karoserije se ne rade tek tako u Photoshopu. Kada se tome doda da je BMW Serije 4 dobio sopstveno podešavanje trima ogibljenja, šta je tu ostalo od Serije 3?

Motori identične uzdužne postavke i menjači, ali i to u rezultatu funkcionše drugačije kada se u jednačinu ubace sve varijabile. Znači – BMW Serije 4 nije spljoštena verzija Serije 3 sa zavarenim zadnjim vratima, isto kao što na takav “volšeban” način nisu nastali konkurenti kao što su Audi A5 ili Mercedes C Klase Coupe. Svi oni samo kao osnovu koriste pandane sa četvora vrata, i potpuno je besmisleno očekivati da će iko razvijati posebno oslanjanje, motore ili menjače za modele koji se, realno, daleko slabije prodaju neko njihove osnove.
BMW Serije 4 nije mali kupe. Dužinom od 4.768 čak je i duži od Serije 3, ali da entuzijazam ne poleti previše, međuosovinski razmak je identičan. Samo, mora se priznati da značajno drugačija širina i visina vozila Seriju 4 vizuelno značajno udaljava od Serije 3, što definitivno i jeste cilj.

Ali ono što ih definitivno razdvaja je novi gril hladnjaka, koji je posvađao ukuse, kao malo kada do sada, čak i kod zagriženih “BMW-ofila”. A da ne bi dalje dolivali ulje na vatru, svoju ocenu novog stila i dizajna zadržaćemo za sebe, kao što svako drugi ima pravo da ga iznese javno, ili ne. Ono što je evidentno, novi gril nije doneo bolju aerodinamiku – sa 0.25 identičan je koeficijent čeonog otpora kao i kod standardne maske na Seriji 3.
Obzirom na izmenjene dimenzije kabine, a i odsustvo zadnjih vrata, kabina svojim prostorom malo ima veze sa Serijom 3. Obzirom na BMW M Sport paket opreme testiranog modela, sedišta nisu elektro pomična, ali i dalje odlično profilisana, i sva sreća ne pretvrda kao što su umela da budu.
Generalno, deluje čak da napred ima više prostora u kupeu nego u limuzini, a evidentno, sedišta se stvarno mogu jako nisko spustiti. Samo, vozačima od preko dva metra visine ovo neće mnogo pomoći da im glava ne završi u plafonu. Do te telesne visine, sedenje za upravljačem biće odlično.
E sad, zadnja klupa… Konstatovali smo da BMW Serije 4 nije kratak ali je nizak automobil. Iako su vrata dugačka, a preklapanje naslona prednjih sedišta efikasno, do zadnje klupe sleduje pravo “zavlačenje”. A kada se konačno stigne i smesti, iznenadiće dobra ponuda prostora za kolena, ali to ne znači da će osoba od 180 cm ili više, pozadi moći na duži put – mesta za glavu nema, nema dovoljno. Mada, nije fer ovo uzeti za manu. Kupe je za hedoniste, samce, ili parove, pa će se zadnja klupa koristiti retko, ili nikad. Zbog toga je upitno i suvišno postojanje odvojene klimatizacije zadnjeg dela kabine.
Ipak, dvoje će lepo na put, obzirom da je prtljažnik sa 440 litara sasvim upotrebljiv, a standardno preklapanje naslona pomaže ako se, na primer, u prtljažnik žele smestiti skije.
Očekivano, ono po čemu su BMW limuzina i kupe najsličniji, odnosno identični je oprema kabine. Armatura, komande, (opcioni i vrhunski) BMW Live Cockpit Professional, identični su, i naravno u skladu sa opremom i odabranim opcijama. A sa ovim digitalnim paketom može se mnogo toga, samo treba biti strpljiv pa istraživati ili čitati uputstvo za upotrebu. Kada se nauči, zadovoljstvo je pred sobom imati sve ono što može da ponudi.

Samo, treba stvarno malo vežbati, recimo kontrole audio sistema pokretom, da se obično češkanje glave ne bi završilo utišavanjem muzike ili „mjutovanjem“ audio sistema pri polukružnom okretanju. Ali bez brige, nakon malo upoznavanja, sve komande postaju jednostavne i intuitivne.
U osnovi, tema ovog testa trebao je biti BMW 440M sa svojim ozbiljnim šestocilindrašem i preko 370 KS, ali ga je trebalo čekati na neizvestan period, pa je do nas stigla pogonski mnogo skromnija 420d xDrive verzija. Ruku na srce, sasvim zgodna prilika i da se otkrije kakav paket su kupe i napred uzdužno smešteni dvolitarski dizel sa 190 KS, koji svojih 400 Nm do svih točkova šalje preko osmostepenog Steptronic automatskog menjača.
BMW je Seriji 4 podario osetno tvrđi trim ogibljenja, a kada se tome dodaju M Sport oslanjanje i “Runflat” pneumatici, ovaj kupe postaje ozbiljno tvrd. Obožava dobru i glatku podlogu, i adaptivno upravljanje je odlučno i precizno. Međutim, kada se gladak asfalt zameni “zakrpama” na putu, Serija 4 uz negodovanje i udarce javlja svaku neravninu. Karoserija neće biti destabilizovana, i točkovi će samouvereno zadržati kontakt sa podlogom, ali nivo udobnosti će se spustiti. Tako je kako je, udobnost i vrhunska vozna dinamika nikada nisu išli ruku pod ruku.

Ono što je evidentno, a po čemu je BMW prepoznatljiv je odličan balans vozila. Motor je povučen iza prednje osovine prema kabini, i Serija 4 je potpuno neutralna, bez naznake podupravljanja. Samo, uz xDrive, prečnik punog okreta je sa čak 12 metara dosta velik, i ovaj kupe nije preterano okretan u tesnom okruženju na parkingu. Za takve i slične situacije manevrisanja 360 kamera je više nego dobrodošla. Preglednost u zadnjoj polusferi je, blago rečeno, loša, kao i kod svakog kupea.
A da li brujanje dizela ide uz kupe? Pa imidžu svakako bolje stoji potmulo brundanje nečega moćnog, ali ovaj motor ne treba u startu diskvalifikovati, iako ima i benzinsku alternativu slične snage. Sa svojih 190 KS, ali pre svega 400 Nm već od 1.750 o/min, nema nikakvih problema da sasvim uverljivo ubrzava preko 1.600 kg teški kupe. Šta više, sa malo preko 7 sekundi potrebnih do 100 km/h, i 238 km/h maksimalne brzine, ponovo deluje da je BMW sa malo postigao mnogo. Uz to, bez mnogo snebivanja može se voziti oštro i brzo, i ostati u okviru potrošnje goriva od 7 i manje litara, a uz malo pažnje čak i ispod 6 litara. Dakle, 420d nema čega da se stidi, osim režanja dizela, koji se, ruku na srce, čuje spolja, dok je u kabini “naštimovan” da liči čak i na benzinac, što obzirom na visoku kulturu rada i nije bio neki velik problem.
BMW Serije 4 definitivno nije Serija 3 bez zadnjih vrata. Ima tu dosta toga drugačijeg, ali ima pre svega onog čuvenog BMW osećaja u vožnji, koji u zadnje vreme ume i da se izgubi. I da odgovorimo da li stoji da je Serija 4 samo skuplja verzija Serije 3. Razlika u osnovnoj ceni 320d xDrive i 420d xDrive je oko 3.300 evra, pa kupe nije mnogo skuplji od limuzine. Naravno, ne poredimo ih po funkcionalnosti, samo po pogonu. Testirani model košta 66.631 evro, što svakako nije malo, ali može i za osetno manje, ako se odustane od pogona na svim točkovima ili M Sport paketa opreme. U praksi, od prvog se još nekako i odrekne, ali od drugog teško. Činjenica je da BMW Serije 4 donosi veliko zadovoljstvo u vožnji, ali svoje potrebe treba ili uskladiti ili prilagoditi onome što kupe može da ponudi.

Model

BMW 420d xDrive

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.768/ 2.081/ 1.390
Međuosovinski razmak (mm) 2.851
Masa vozila (kg.) 1.670
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

2.165

Zapremina prtljažnog prostora (l)

440

Motor

420d

Gorivo

Dizel

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm)

1.995

Snaga pri o/ min. (KS/kW)

190/ 141 pri 4.000

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 400 pri 1.750 – 2.500
Menjač

Osmostepeni automatski

Ubrzanje 0-100 km/h

7.4

Maksimalna brzina km/h

238

Zapremina rezervoara za benzin (l)

59

Potrošnja na testu (l/100 km)

6.5 – 7.5

Cena testiranog modela 66.631 evra

 

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Prodaje se Aston Martin DB5 iz filma GoldenEye

Aston Martin DB5 iz 1965. godine, korišćen u uvodnoj sceni filma GoldenEye iz 1995. ...

Renault ovog meseca predstavlja novi logotip

Prvi logotip u obliku romba pojavio se na modelu 40CV predstavljenom 1925. Njegov dizajn ...

Kupiš Embraer “dobiješ” Porsche 911 Turbo S

Navikli smo na razne kombinacije tipa platiš jedan – dobiješ dva, ali najnovija kombinacija ...

Hamilton i Mercedes pobedom krunisali sezonu

  Lewis Hamilton je krunisao još jednu sezonu u kojoj je osvojio titulu pobedom ...

Škoda Kodiaq – prvo pa…?

Kada se samo setim početka devedesetih prošlog veka kada se na našem tržištu pojavila ...

PSA Grupa dobila odobrenje za kupovinu Opela

PSA Grupa je dobila bezuslovno odbrenje od antitrustne komisije EU za kupovinu GM-ovih podružnica ...