fbpx

BMW ukida V12 nakon 34 godine proizvodnje

BMW ovog meseca ukida proizvodnju svog legendarnog V12 motora i to će učiniti na dostojanstven način

BMW ovog meseca, jula 2022. završava jednu eru, koja je bila dostupna retkima, ali obožavana od mnogih. Legendarni V12 motor zauvek odlazi u penziju, ali dostojanstveno. Biće ugrađen u 12 primeraka novog BMW-a Serije 7, koji će pod oznakom 760 Li sasvim sigurno postati kolekcionarski model.
BMW je svoj V12 motor proizvodio i ugrađivao čitave 34 godine. Predstavljen je 1987. godine, i dobro je poznato da je nastao spajanjem dva redna šestocilindraša pod uglom od 60° na jedno kolenasto vratilo.
Šta više, ne samo da su “upreni” cilindarski redovi nego praktično kompletni motori koji su imali zajednički karter. Veliki 5.0 V12 imao je dve elektronske kontrolne jedinice, dve pumpe za gorivo i dva alternatora. Razvod ventila imao je lančani pogon, a BMW je uz V12 agregat uveo i elektronsku kontrolu gasa. Prva evolucija, od ukupno tri, sa svojih 300 KS i 450 Nm ugrađivana je u BMW Serije 7 E32 i Seriju 8 E31.
Razumljivo, veliki V12 je vremenom i u nekoliko faza unapređivan, do te mere da ga je kao idealan pogon za svoj hipersportski automobil F1 koji je projektovao za McLaren prepoznao i legendarni konstruktor Gordon Murray. McLaren F1 godinama bio najbrži serijski automobil na svetu a po mnogima i najbolji ikada napravljeni hipersportski automobil.
Tokom faza razvoja zapremina mu je povećana, pa je pod oznakom M73 stigao do 5.4 litre, ali i 6.0 na koliko ga je povećao Alpine i doterao do 430 KS. Međutim, i to je bila samo jedna od evolucija koja se proizvodila do 2002. godine, a svoju vrhunsku kulturu rada dokazala je i u modelima Rolls Royce, nakon što je BMW kupio britanski luksuznu marku. Sledeća verzija N73 se proizvodila i ugrađivala u dve radne zapremine. Manja, zapremine 6.0 sa 445 KS ugrađivala se u BMW Serije 7, dok je veća verzija zapremine 6.75 litara rezervisana za ugradnju u Rolls Royce uz malo više snage – 460 KS. U istoriji autoindustrije N73 će ostati upisan i kao prvi V12 benzinac sa direktnim ubrizgavanjem goriva u cilindre.
BMW je 2008 predstavio N74 koja je ponovo porasla. Od početnih 5.0, V12 je stigao do 6.6 litara, i dobio veštačko disanje uz dva turbo kompresora. Rezultat je bio najjača ikada napravljena verzija koja je stigla do 635 KS, koja je kao prva dobila osmostepeni automatski menjač.
Sve skupa, tokom 34 godine BMW je proizveo preko 80.000 V12 agregata, što možda i deluje mnogo ali je zapravo manje od 2.360 komada godišnje, što podseća na ekskluzivitet ovog ove raskošne pogonske jedinice. Mi samo možemo da kažemo – zbogom legendo.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Preminuo legenda Formule 1 Ser Stirling Moss

U svojoj kući u Engleskoj preminuo je legendarni trkač i vozač Formule 1 Ser ...

Kad se YouTuber zaigra pa uništi Mini JCW GP

Francuski YouTuber je uspeo da za samo 20 kilometara uništi potpuno novi i skupi ...

Toyota predstavila bZ4X prvi u seriji Beyond Zero

Toyota danas predstavlja svetsku premijeru potpuno novog automobila bZ4X, prvog modela u novoj seriji ...

Rolls-Royce Spectre stiže do 625.000 test kilometara

Rolls-Royce Spectre je u razvojnoj fazi stigao do Azurne obale i na Francuskoj rivijeri ...

Predstavljen unapređen Alpine A110 za 2022. godinu

Iako neće još dugo trajati sa benzincima Alpine A110 je unapređen pa čak i ...

Nova Dacia Duster zvanično predstavljena

Nova Dacia Duster zvanično predstavljena na novoj platformi i sa novinama u pogonskoj ponudi ...