fbpx

Test: Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT Style

Testirali smo Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT Style, najsnažnij, najbolje opremljeni i najskuplji model u porodici Toyota RAV4

U svoje dosadašnje četiri generacije tokom 25. godina Toyota RAV 4 od „struke“ je bio hvaljen i osporavan model, ali je od publike, tačnije kupaca bio prihvaćen. Ko se još seća RAV-a 4 u verziji sa troja vrata? Da, da, bila je kratka verzija i to u prve dve generacije. I onda Toyota kaže, stiže peta generacija ovog SUV-a (tačnije RAV-a, RAV znači Recreational Activity Vehicle), a dizela neće biti!? Hibrid će zameniti dizele. Uz to, smanjiti model u odnosu na prethodni, i dizajnom potpuno napraviti korak u nepoznato. Za sve to stvarno treba imati petlje.
Aktuelni RAV 4 je kraći 6,6 cm od prethodnika, ali ima 3 cm veći međuosovnski razmak. Postavljen je novu TNGA-K platformu koja se dosta pominje, a u kontekstu Toyotinog SUV-a, to znači da RAV4 deli platformu sa limuzinom Camry, odnosno, da je u startu razvijan kao model sa prednjim pogonom. I pre nego što iko pomisli da se razočara, naravno da je i dalje u ponudi sa AWD sistemom, kako u benzinskoj tako i hibridnoj verziji. A u stvarnosti, to znači da je Toyota sama sebi zakomplikovala život. Ova dva AWD sistema nemaju nikakve veze jedan sa drugim, obzirom da benzinac ima klasičan centralni razdelnik, kardan i zadnji diferencijal, dok hibrid za pogon zadnjih točkova koristi elektor motor. Po kupca, ovo samo znači da može više da bira, i u perspektivi troši manje goriva, naravno, ako misli da bez pogona na svim točkovima ne može da živi.
Zapravo, postoji i treća najsloženija, najjača i najskuplja plug-in hibridna verzija Toyote RAV4. Na Dmotion.rs test stigao je model podugačkog formalnog imena: Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT Style. Neki delovi imena su nam dobro poznati. Benzinski 2.5 litrarski atmosferski četvorocilindraš sa 180 KS dobro nam je poznat, a poznat nam je i e-CVT prenos. Ono što nam je novo i vredno je otkrivanja je „Plug-in“. Iako praktično pionir tzv samopunećeg hibridnog pogona i uz Hondu jedan od prvih proizvođača koji je posegnuo za kombinacijom pogona od motora a unutrašnjim sagorevanjem i elektromotora, među poslednjima je ušao u plug-in segment vozila čija baterija se može dopuniti na kućnoj utičnici ili stanici za punjenje.
Ako je potrebno, da pojasnimo razliku. Samopuneći hibridi svoju (relativno malu) bateriju pune ili od strane motora sa unutrašnjim sagorevanjem ili rekuperacijom tokom kočenja. Elektromotor im u vožnji služi da pomogne kada je najteže, pri polasku iz mesta i pri oštim ubrzanjima, rasterećujući motor sa unutrašnjim sagorevanjem i štedeći gorivo i umanjujući emisiju CO2. Moguća vožnja na elektro pogon je vrlo kratka i samo pri malim brzinama. Plug-in hibridna vozila imaju dosta veću bateriju, koja se primarno puni iz spoljnjeg izvora, utičnicom, omogućavajući dosta više kilometara vožnje samo na struju.
U autoindustriji odomaćena autonomija na struju je oko 50 kilometara, obzirom da istraživanja među korisnicima kažu da je to prosečna dnevna kilometraža. Kada se ova baterija isprazni, do sledeće utičnice dopunjavaće se rekuperacijom, ali nikada do punog kapaciteta. Osnovna ideja plug-in hibrida je vožnja u gradu i na kraćim distancama na struju, a dok je za duže putovanje na raspolaganju stari dobri benzinac ili dizel.
Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT je najsnažnija verzija jednog od najpopularnijih SUV-a na svetu. Ne samo da ima jedan nego dva elektromotora. Može se podičiti sa ukupno 306 KS. Kada se na to doda i Style iz imena, dolazimo do činjenice da je model na testu i najbolje opremljeni RAV 4 koji Toyota nudi kupcima.
Enterijerom Toyote RAV 4 se smo se do sada nekoliko puta bavili, pa za ovu priliku praktično samo ponavljamo zaključke. Kabina je odlično organizovana, vrlo prostrana, sa materijalima dobrog kvaliteta. Završna obrada nikada nije bila upitna kod Toyote, pa nije ni sada. Stilom i dizajnom nije baš da pripada premijum segmentu, ali svakako nije ni daleko od njega.
Uz Style paket opreme stižu elektropomična i odlično oblikovana prednja sedišta, koja osobama do 200 cm visine nude potpuni komfor. I pozadi, Toyota RAV 4 ne razočarava ponudom prostora, naprotiv. Prtljažni prostor obzirom na AWD jeste nešto manji nego kod 2WD verzije, ali sa 520 litara do visine prozora sasvim je dovoljan.
Ono što smo očekivali, ali nismo našli je mogućnost preklapanja naslona zadnje klupe iz prtljažnika, što bi bilo korisno isto kolko i elektropomična vrata prtljažnika. U svakom slučaju, u jednoj rečenici, enterijer Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT Style je prostran, udoban i dobro organizovan, a samim tim i funkcionalan.
Akcenat ovog testa ipak stavljamo na pogon i pokušaj odgovora na pitanje da li plug-in hibrid nešto o čemu vredi razmišljati. Kao što smo konstatovali, Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT za razliku od standardnog hibridnog RAV 4 ima 306 umesto 218 KS. Umesto baterije od 6.5 kWh, ugrađena je baterija od 18.1 kWh, pa i dosta snažan 6.6 kW punjač, koji omogućava brzo punjenje na stanicama za punjenje. Ako se odlučite na punjenje preko kućne utičnice, baterija će za sedam časova biti potpuno napunjena, odnosno za 2.5 časova na 7.5 kW kućnom wallboxu.
Ruku na srce, Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT je za razliku od standardnog hibridnog Rav 4 dodatno nakrcana sklopovima, mnogo većom baterijom i još jednim elektromotorom. Sa 1.600 kg, masa praznog vozila približila se brojci od dve tone i postavlja se pitanje da li se dodatna snaga uopšte oseća? Odgovor je – da, i te kako. Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT impresivno dobro ubrzava kada se iskoristi sve što ima na raspolaganju.
Do 100 km/h dovoljno je samo šest sekundi. Selektor čiste EV vožnje sada ima smisla. U praksi Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT može sasvim opušteno da se vozi od 50, pa do skoro 100 kilometara na struju, i da je pri tom maksimalna brzina čak 130 km/h, ali će vožnja maksimalnom EV brzinom svakako brzo pojesti kilovate iz baterije. Naravno, pomenuto važi u slučaju da niste zaboravili da napunite bateriju, a vredi je napuniti, definitivno. Dosta snažniji Volvo XC60 T8 Recharge, ne može ni blizu toliko da pređe samo na struju, ali i dalje ima skoro 100 KS više.
A šta se događa kada je baterija prazna? Kao prvo, nikada nije potpuno prazna, u vozilo će uvek funkcionisati kao standardni Toyota hybrid, koji se delimično samodopunjava. U praksi, i dalje pričamo o SUV-u koji impresivno dobro i sa lakoćom ubrzava, i to bez režanja motora na visokim obrtajima zbog CVT menjača. Iako ubrzava kao sportski automobil, Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT ipak nije sportski automobil. U krivinama nema naginjanja niti ljuljana u uzdužnim neravninama, ali je evidentno ogibljenje trimovano tako da bude udoban a ne ekstremno dinamičan. Kada se zaželite dinamičnije vožnje u krivinama, može, nikakav problem, samo treba voditi računa da previše oštro dodavanja gasa počinje da zaziva podupravljanje.
Toyota Safety Sense baket bezbednisnih sistema je veoma sveobuhvatan, a svako zanimljivo i korisno rešenje je unutrašnje ogledalo koje se pretvara u ekran i može imati prikaz kamere sa zadnjeg dela vozila.
Ono što je definitivno impresivno je potrošnja. I pored 306 KS i dve tone mase, Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT, ako ne a struju, se opušteno vozi sa prosečnom potrošnjom od 4.5 litara. Čak i kada je baterija potpuno prazna, na otvorenom putu potrošnja je u zoni od 5 litara. Impresivno je i koliko je Toyota uspela da do savršenstva dovede promene režima vožnje odnosno pogona koji vozilo koristi. Vozač zapravo nem predstavu šta ga pogoni, njegovo je da da gas, a Toyota će sve ostalo.
Plug-in hibridnom verzijom, Toyota je od (u osnovi) već složenog hibridnog vozila napravila još složenije, ali i značajno potentniji SUV. Sedamdesetak kilometara električne autonomije nije prazna priča nego mogućnost koja se može svakodnevno koristiti na putu od kuće do posla i obavljanju svakodnevnih obaveza, i to u prostranom i udobnom SUV-u sa pogonom na svim točkovima. Iako nije čisto električno vozilo, Toyota je za ovu verziju RAV 4 uspela da postigne visoku efikasnost u vožnji na struju, potrošnjom od 27 kWh/100 km.
Međutim, razumno je pitanje koliko košta sve što Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT Style nudi i može? Odgovor je poprilično. Prema aktuelnim cenama RAV4 PHEV košta od 63.800 evra za Elegant verziju pa do 72.400 evra za testirani najviši Style paket opreme. Da li je to mnogo? Naravno da jeste, a da li se kroz beneficije i subvencije kojih malo ima malo nema može vratiti uloženo? Teško. PHEV pogon zaista ima svoje funkcionalne prednosti, ali složenošću i brojem komponenti neminovno podiže i cenu vozila. Definitivno, Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT Style je odličan ali i poprilično skup automobil.

« of 2 »

Model

Toyota RAV 4 Plug-In 2.5 HSD AWD E-CVT Style

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.600/ 1.855/ 1.690
Međuosovinski razmak (mm)

2.690

Masa vozila praznog (kg.)

1.910

Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

2.510

Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg

1.500

Zapremina prtljažnog prostora (l)

490/1.610

Hibridni pogon
SUS Motor

Benzinac

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila

4/16

Radna zapremina (ccm)

2.487

Snaga pri o/ min. (KS) 185 / 6.000 o/min
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 227 pri 3.200 o/min
Elektromotor 1 182KS
Max obrtni moment 207 Nm
Elektromotor 2 54 KS
Max obrtni moment 121 Nm
Ukupna snaga 306 KS
Menjač

e-CVT

Ubrzanje 0-100 km/h

8.1

Maksimalna brzina km/h

180

Prosečna potrošnja na testu l/100 km

5.8

Zapremina rezervoara

55

Cena testiranog modela

72.400 bez subvencije od 2.500 evra

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Test: Isuzu D-Max u službi nautike

Poznato je da popularnost pick up segmenta raste iz neočekivanih razloga – raznih hobija ...

Renault Captur 130 TCe – najbolje za kraj

Uz novi motor, Renault Captur je zanimljiv izbor baš zbog toga što uskoro stiže ...

Volkswagen Touareg – teškaš sa pedigreom

Kralj je mrtav, živeo kralj! U kontekstu Volkswagena, ovo znači da je Phaeton, koji ...

Peugeot 2008 – donosi i stil i funkcionalnost

U svojoj prvoj generaciji Peugeot 2008 bio je jedan od retkih u B SUV ...

Santa Fe u najzrelijem dobu

Hyundai modelu Santa Fe može mnogo toga da zahvali. Tačnije, može sebi samom da ...

Test Dacia Sandero Stepway – 15 mi je godina već

Iako je kupcima praktično pred vratima nova generacija Sandera Stepway, aktuelni model obeležava 15 ...