Test Range Rover Sport Autobiography D350 MHEV smo sa nestrpljenjem čekali i dočekali potvrdu da od dobrog može još bolje
Test Range Rover Sport Autobiography D350 MHEV smo sa nestrpljenjem čekali i dočekali potvrdu da od dobrog može još bolje. Range Rover Sport kao model svoju karijeru nije započeo na „visokoj nozi“ do koje je stigao danas. Predstavljen 2004. prvi pod oznakom L320 bio je klasičan manevar u autoindustriji da se uz minimalan ulaganja dođe do dodatne ponude kupcima. Prvi Range Rover Sport bio je postavljen na platformu modela Land Rover Discovery, koja mu nije donele u imenu najavljenu Sport dinamiku.
Već druga generacija Range Rover sporta je bla nešto drugo. L494 stigao je 2013. godine na uglađenijoj platformi od Range Rovera, i kupcima zaista ponudio sportskiju, skromniju i jeftiniju verziju perjanice Range Rovera. U svakom slučaju, facinantan deo priče o drugoj generaciji Range Rover sporta je da čak ni nakon skoro 10 godina na tržištu nije ostario, niti očajnički trebao naslednika.
Naslednik je predstavljen 2022. na radost onih koji su smatrali da je treća generacija Range Rover Sporta potrebna. Britanska marka za novi model, po pitanju dizajna, primenila nemački recept, koji bi u šali mogli nazvati Porsche 911 recept. Land Rover nije izmišljao hladnu vodu i od Range Rover Sporta, već dobro etabliranog modela pravio nešto drugo, spektakularno novo. Kao što Porsche 911 kroz generacije već više od 50 godina dobija pomalo, ali uspešno „utegnute“ linije i detalje i time izdaleka ostaje prepoznatljiv, novi Range Rover Sport je dobio „utegnute“ linije prethodnika.
Samo, ovo „utezanje“ je izvedeno vrhunski. Range Rover Sport izgleda monolitno, istovremeno sportski i elegantno, dostojanstveno i prepoznatljivo, a pored toga postao je i aerodinamički unapređen. Koeficijent čeonog otpora je sa 0.36 snižen na 0.29, pažljivom optimizacijom oblika i uglova prednjeg dela karoserije.
U odnosu na prethodnika, treća generacija Range Rover Sporta porasla je u dužinu za 67 milimetara i dostigla 4.94 metara, a međuosovinski razmak je sa 2.997 mm stigao na granicu od tri metra. Međutim proporcije, a i točkovi od 22“ su ono što modelu Range Rover Sporta daje vrhunski stav. Prepusti preko točkova su, kao što se od svakog terenca i očekuje, vrlo kratki, a deluje da je karoserija zaobljene tačno tamo gde treba. Range Rover Sport sada stilom ima preciznije definisano mesto i diferencijaciju u odnosu na Range Rover koji je dobio eleganciju koja se može porediti sa Steinway koncertnim klavirom.
Logično je da se od SUV-a od pet metara očekuje najmanje odlična ponuda prostora. Range Rover Sport ispunjava očekivanje, tim pre što se radi o preko dva metra širokom vozilu čak i sa sklopljenim spoljnim ogledalima. Centralni greben je izrazito širok, pa deluje da je suvozač daleko od vozača, što u osnovi i jeste.
Zgodna ilustracija za podatak o ponudi prostora napred je da prednja sedišta imaju čak i preklopive naslone za ruke, za čiju stvarnu potrebu stavljamo znak pitanja, ali u svakom slučaju, kome smetaju mogu se jednostavno podići. Od zanimljivih i praktičnih detalja nalazimo noću osvetljene kopče sigurnosnih pojaseva, kao i dva pretinca za sitnice ispred suvozača.
Po pitanju stila uređenja enterijera, Range Rover Sport je minimalizam u savršenom izvođenju. Nema kiča koji se sve više useljava u premijum segment. Svaki detalj u kabini je sveden, pažljivo oblikovan i stavljen u svrhu funkcionalnosti. Čak su i boje i stil grafike digitalne instrument table i višenamenskog ekrana dijagonale 13.1“ usklađene atmosferom kompletnog enterijera.
Subjektivno, deluje da dugmića, prekidača i komandi ima tačno onoliko koliko je potrebno i neophodno, a pogotovo iz ugla činjenice da je Range Rover Sport vrlo kompleksno vozilo, a vozač na raspolaganju ima brojne funkcije i opcije prilagođavanja.
Range Rover Sport je Dmotion.rs test stigao u Autobiography paketu opreme, što znači i kožom presvučenim sedištima i mnogim delovima enterijera. Land Rover se, kao i mnogi drugi iz dosadašnjeg premijum segmenta, seli za stepenicu više u „luxurious“ segment, pa smo bogato dimenzionsana prednja sedišta sa pravom i očekivali i dobili, uz podatak da su elektropodesiva u 22 pravca.
Pivi Pro operativni sistem infotejmenta je brz i jednostavan za korišćenje, a za aktivaciju funkcija na ekranu nije dovoljna samo dodir nego i blagi pritisak, što obezbeđuje da nema nehotičnog selektovanja. Takođe, velika novina za treću generaciju Range Rover Sport je „over the air“ osvežavanje softverskog sistema.
Isto važi i za zadnju klupu koja nudi dosta, mada ne i spektakularno mnogo mesta. U svakom slučaju, nije upitno da li četiri odrasle osobe mogu na dug put uz punu udobnost koju pozadi donosi naslon elektropomično podesivog ugla, ali i grejanje i ventilacija ne samo prednjih nego i zadnjih sedišta. Na kraju, kompletnom odličnom utisku o enterijeru doprinosi i veliki pomični stakleni panoramski krov.
Prtljažnik sa 450 litara zapremine nije facinantan, ali u pomoć priskače elektropomično ne samo obaranje naslona zadnje klupe nego i njihovo podizanje. Sa oborenm naslonima, maksimalna zapremina prtljažnika je 1.860 litara, a i nosivost Range Rover Sporta od 860 kg je fascinantna.
Svedeno na jedan opšti utisak, Land Rover ostaje dosledan sebi nameće svoj stil umesto da stilom podilazi kupcima. Za takvu strategiju treba i hrabrosti i odlučnosti koju poštujemo i cenimo. Svi oni koji od enterijera očekuju nakićeno novogodišnje drvce sa milion boja u Range Rover Sportu to neće naći. Naći će dostojanstvo, funkcionalnost i udobnost.
U vreme kada svi pojednostavljuju i osiromašuju svoje pogonske opcije, Land Rover za Range Rover Sport nudi najblaže rečeno bogatu ponudu motora i njihovih snaga: Ima ih čak osam uključujući blage hibride i PHEV verzije koje pored velike snage donose svakodnevnu ekonomičnost i vožnju na struju, pogotovo za tržišta na kojima se uvode sve rigoroznije mere i sve veće takse za ulazak u sama gradska jezgra. U dizel ponudi, redni trolitarski Ingenium DT306 agregat ima onoliko „konja“ koliko na oznaci vozila piše.To znači da testirani Range Rover Sport Autobiography D350 MHEV ima dizel od 350 KS i pomoć blagog hibridnog sistema. Prenos snage je preko osmostepenog automatskog menjača, pogon je na svim točkovima, a kao što dolikuje modelu sa off-road pedigeom a i sposobnostima, centralni i zadnji diferencijal imaju automatsko ili manuelno zaključavanja, a ako zatreba tu je i reduktor pogona. Ogibljenje je vazdušno što dozvoljava podizanje vozila za pet centimetara.
Očekivano, Range Rover Sport Autobiography D350 MHEV, iako poprilično sposobni offroader, daleko je od grubosti kakvu je nekada imao Defender, a u aktuelnom izdanju više nema ni u tragu. Pre svega, Range Rover Sport je zuzetno tiho vozilo u čiju kabinu ne dopire ni šum vetra niti buka ili vibracije koje nastaju od rada motora ili kotrljanja velikih točkova. Vazdušno ogibljenje mu omogućava da efikasno apsorbuje neravnine, a da se pri tom ne naginje u krivinama ili da ima izraženo uzdužno ljuljanje pri kočenju. Šta više, ogbljenje je podesivo, pa mu se tvrdoća menja u kladu sa odabranim modom vožnje.
Sa svojih 350 KS iz dizela koji 700 Nm ostvaruje već od 1.500 o/min i osam stepeni prenosa snage za ubrzavanje ima uvek. Šta više, Range Rover Sport D350 ubrzava impresivno, 5.9 sekundi do 100 km/h, samo fizika ipak postavlja neke granice koje se moraju poštovati. Range Rover Sport D350 ima masu praznog vozila od 2.360 kilograma. To znači da se pri kočenju mora računati sa nešto dužim zaustavnim putem. Isto važi i za krivine. Iako se Range Rover Sport D350 ne naginje, mora se biti svestan da pneumatici maju svoju granicu prijanjanja. Upravljač je progresivno servopojačan, pa pri malim brzinama deluje indirektan, ali sa porastom brzine postaje sve odlučniji i direktniji. Iako velik i snažan, Range Rover Sport D350 ume da bude iznenađujuće ekonomičan.
U vožnji regionalnim putem i brzinama do 100 km/h može se računati sa prosečnom potrošnjom od samo 6.5 litara, a i u gradskim uslovima bez problema se vozi sa 7.2 litre, naravno pod uslovom da se pri svakom polasku ne koristi svih raspoloživih 350 KS. Samo, iako ima odličan sistem kamera, Range Rover Sport nije automobil kojem je grad omiljeni teren. Za polukružno okretanje na raskrsnici treba dobro proceniti koliko kolovoznih traka ima na raspolaganju, a i pri parkiranju pet metara karoserije nije od pomoći i pored park assist sistema.
Da li je treća generacija Range Rover Sporta pogodak u sredinu? Da, definitivno, ovo je odličan automobil za one koji žele istovremeno sposoban, brz i udoban automobil, koji sa lakoćom donosi i ono što se od njega nesporno očekuje, a to je status. Da li može na „crtu“, Mercedesu GLE? Da, i te kako može, i to ne samo da mu parira nego i ozbiljno nadmaši. Jedino što je neizbežno je cena za zadovoljstvo koje se zove Range Rover Sport Autobiography D350 MHEV. Porodica Range Rover Sport cenom startuje od oko 86.000 evra, ali uz opremu i opcionale, brzo ide nagore. Cena testiranog modela u Autobiography paketu opreme je 141.463€.
Model |
Range Rover Sport Autobiography D350 MHEV |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.946/ 2.209/ 1.820 |
Međuosovinski razmak (mm) |
2.997 |
Masa vozila praznog (kg.) |
2.360 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) |
3.220 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočniciom kg |
3.500 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
450/1.860 |
Motor |
Dizel |
Gorivo |
Dizel |
Broj cilindara/ ventila |
6/24 |
Radna zapremina (ccm) |
2.997 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 350 pri 4.000 |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) |
700 / od 1.500 do 3.000 o/min |
Menjač |
8 Automatski |
Ubrzanje 0-100 km/h |
5.9 |
Maksimalna brzina km/h |
235 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km |
6.7 |
Zapremina rezervoara |
80 |
Cena testiranog modela |
141.463 evra |
Show Comments