FIA je objavila propise Formule 1 za 2026. i nadalje, koji sadrže agilnije automobile i aktivnu aerodinamiku
FIA je objavila propise Formule 1 za 2026. i nadalje, koji sadrže agilnije automobile i aktivnu aerodinamiku Upravno telo Formule 1, FIA, predstavila je „agilni, konkurentniji, bezbedniji i održiviji” set propisa koji će definisati sport od 2026. godine pa nadalje. Revidirani aerodinamički propisi će funkcionisati u tandemu sa novim pravilima za pogonsku jedinicu, koja uključuju povećanu snagu baterije i upotrebu 100% održivih goriva. Od 2026. pa nadalje Formula 1 će imati:
– Agilniji automobili, koji su za 30 kg lakši i stoga sposobniji za borbu na stazi
– Redizajnirani agregat sa povećanom snagom baterije i ravnomernom podelom između motora sa unutrašnjim sagorevanjem i električne energije plus korišćenje 100% održivih goriva
– Aktivna aerodinamika u obliku pokretnih prednjih i zadnjih krila koja omogućavaju bliže trkanje
– Povećane mogućnosti preticanja kroz uvođenje novog sistema koji vozačima daje kratko dodatno napajanje iz baterije kada je u roku od jedne sekunde od automobila ispred
– Poboljšana bezbednost kroz čvršće strukture i još strožije testove
– Posvećenost rekordnog broja od šest proizvođača pogonskih jedinica
FIA je postavila revidirane tehničke propise, otvarajući im put da budu otkriveni u Montrealu uoči Velike nagrade Kanade ovog vikenda. Propise za 2026. sada treba da ratifikuje Svetski savet za automobilski sport 28. juna.
Pogonske jedinice će imati više snage
Dok je snaga hibridne jedinice pala sa 550-560kW na 400kW, element baterije je značajno porastao sa 120kW na 350kW – što je skoro 300% povećanje električne snage. Količina energije koja se može povratiti tokom faze kočenja je udvostručena na 8,5 MJ po krugu. Novi propisi doveli su do obaveza postojećih dobavljača Ferarija, Mercedesa i Renaulta – dok su namamile Hondu da se vrati i ohrabrile dolazak Audija i Forda, od kojih je ovaj drugi ušao kroz partnerstvo sa Red Bull Powertrains.
Stižu nove aero inovacije
FIA kaže da će automobili za 2026. moći da se menjaju između dve konfiguracije, da bi se smanjila potrošnja goriva ili da bi se maksimizirale performanse u krivinama. Biće predstavljeni potpuno novi sistemi aktivne aerodinamike, koji uključuju pokretna prednja i zadnja krila. Ovo će omogućiti veće brzine u krivinama sa jednim uglom krila. Manji otpor i veća brzina na pravcu biće moguća kada se postavi drugi ugao. Ovaj novi sistem se može koristiti u zonama poput onih koje se koriste za trenutnu pomoć uz DRS.
Nastavlja se nastojanje za većom bezbednošću
FIA je revidirala pravila o strukturi prednjeg udara, uvodeći dvostepeni dizajn nosa kako bi se smanjio rizik od odvajanja pri početnim udarima. Pravila bočnog udara su takođe stroža, dok je zaštita oko vozača i područja gorivnih ćelija poboljšana. Automobili će biti lakši i manji U pokušaju da se stvori agilnija trkačka mašina, maksimalno međuosovinsko rastojanje je smanjeno za 200 mm na 3400 mm, dok je širina smanjena za 100 mm na 1900 mm. Težina je takođe smanjena, tako da je minimalna težina automobila za 2026. postavljena na 768 kg, što je 30 kg manje u odnosu na njihove kolege iz 2022. godine. FIA takođe kaže da je sila downforcea smanjena za 30%, a koeficijent otpora za 55%. Pirellijeva veličina točkova od 18 inča uvedena 2022. ostaće, međutim, širina prednjih guma za 2026. smanjena je za 25 mm, a zadnjih za 30 mm u poređenju sa prethodnom generacijom automobila.
Održivost je ključni fokus pravila iz 2026. godine Dok su trenutni pogonski agregati Formule 1 već najefikasniji na svetu, u F1 i FIA-inoj potrazi za dostizanjem neto nulte vrednosti ugljenika do 2030. godine, pogonske jedinice iz 2026. će raditi na potpuno održiva goriva. Biće veće korišćenje električne energije u jedinicama 2026. sa pomeranjem ka distribuciji 50% električne i 50% toplotne energije.
Show Comments