Ko su rekorderi među polovnjacima po pitanju štete, manipulacije i svega ostalog što tržište polovnjaka čini sivom zonom?
Ko su rekorderi među polovnjacima po pitanju štete, manipulacije i svega ostalog što tržište polovnjaka čini sivom zonom? Na primer, neki polovni automobili koji su se pojavili na tržištu polovnjaka u Srbiji imali su i do 18 vlasnika. Iako većina vozača izbegava vozila sa falsifikovanom kilometražom ili istorijom oštećenja, automobili mogu skrivati i druge tajne. Neki modeli često menjaju vlasnike i učestvuju u brojnim saobraćajnim nesrećama. Kompanija za podatke o vozilima carVertical pregledala je najekstremnije slučajeve na tržištu polovnih automobila u Srbiji tokom prve polovine 2024.
Od granice do granice: da li je registracija u četiri različite zemlje previše za jedan automobil?
Od trenutka kada siđe s proizvodne trake, automobil ne mora nužno ostati u istoj zemlji. Polovna vozila se često izvoze u druge zemlje i mogu imati više vlasnika tokom svog životnog ciklusa.
Od svih automobila koje je carVertical proverio u Srbiji izdvojili su se Audi A4 iz 2008, Mercedes-Benz E klase iz 2015, Audi A3 iz 2009, Audi A5 iz 2013. i Volkswagen Golf iz 2012, pri čemu je svaki od njih bio registrovan u 4 različite zemlje.
Iako vozači obično menjaju automobile na nekoliko godina, to nije slučaj sa svim modelima. Ove godine rekorder je Mercedes-Benz S klase iz 2013. godine, koji je imao 18 vlasnika. Odmah iza njega su bili Audi A6 iz 2012. sa 14 vlasnika i još jedan Mercedes-Benz S klase iz 2000. godine sa 13 vlasnika.
„Ako je automobil često menjao vlasnike, treba se zapitati zašto. Ljudi obično menjaju automobile na 4–6 godina, ali ako model menja vlasnika svake godine ili na nekoliko meseci, to može ukazivati na ozbiljne probleme. Vozači koji kupuju uvozna vozila suočavaju se s posebnim rizikom jer je često teško utvrditi koliko je prethodnih vlasnika vozilo imalo. Međutim, pošto su usluge za proveru istorije vozila sve popularnije, sada su ove informacije odmah dostupne“, kaže Matas Buzelis, rukovodilac komunikacija u kompaniji carVertical.
Na primer, odeljak sa vremenskim okvirom u carVertical izveštaju sadrži informacije o registraciji automobila, promenama vlasništva i prethodnom tehničkom pregledu, što može biti od koristi vozačima u potrazi za novim modelom.
Najveća ukupna vrednost štete prelazi 110.000 evra
Iako svaki automobil pre ili kasnije može učestvovati u saobraćajnoj nesreći, neki modeli su podložniji udesima od drugih. U Srbiji, kupci su otkrili da je Audi A6 iz 2012. bio uključen u 9 saobraćajnih incidenata, zatim Opel Grandland X iz 2018. sa 8 incidenata, kao i BMW serije 3 iz 2012. i Škoda Superb iz 2013. sa po 7 incidenata.
U zavisnosti od obima oštećenja, osiguravajuća društva različito procenjuju troškove popravke. Automobili više klase obično imaju veće troškove popravke u slučaju oštećenja. Ako je automobil bio uključen u više saobraćajnih nesreća, sa ukupnom štetom koja se meri desetinama ili stotinama hiljada evra, neophodno je da ga mehaničar temeljno pregleda.
Izveštaj o istoriji vozila kompanije carVertical sadrži odeljak posvećen oštećenjima sa informacijama o oštećenim delovima, procenjenoj vrednosti štete i datumu nesreće. Kupci mogu da podele ove informacije sa servisnim centrom kako bi mehaničari mogli da provere kvalitet popravki.
Najveća ukupna šteta od saobraćajne nesreće u Srbiji zabeležena je na Porscheu 911 iz 1996. godine, a procenjena vrednost iznosi 110.000 evra – suma koja bi u nekim zemljama mogla odgovarati ceni stana. Na listi se zatim našao BMW X3 iz 2019. sa štetom od 80.000 evra, a zatim i Porsche Panamera iz 2013. sa 77.250 evra štete.
Kilometraža se smanjuje i za stotine hiljada kilometara
Oglasi za polovne automobile u Srbiji prepuni su vozila sa stotinama hiljada pređenih kilometara, ali nijedan se ne može porediti sa Mercedes-Benz Sprinterom iz 2014, koji na meraču ima neverovatnih 728.464 kilometra. S obzirom na to da brojač ima šest cifara, približava se trenutku kada bi se mogao resetovati na nulu.
Da bismo stavili stvari u perspektivu, Mercedes-Benz Sprinter je od 2014. godine prosečno prešao više od 72.000 kilometara godišnje, što predstavlja impresivnu kilometražu i ukazuje na to koliko je ovo vozilo zaista aktivno na putevima. Odmah iza njega su se našli Peugeot Boxer iz 2015. sa 725.340 kilometara i još jedan Mercedes-Benz E klase iz 2015. godine sa 719.449 kilometara.
Pošto je teško prodati automobil s velikom kilometražom po povoljnoj ceni, nepošteni prodavci često smanjuju očitavanje kilometraže kako bi veštački povećali cenu vozila.
Od svih vozila koja su pregledana u Srbiji, najveće vraćanje kilometraže je utvrđeno kod Toyote Avensis iz 2016. godine – kilometraža je bila smanjena za neverovatnih 472.438 kilometara. U stopu je prati još jedna Toyota Avensis iz 2010. godine, sa vraćenih 385.699 kilometara, i Mercedes-Benz E klase iz iste godine, sa 345.640 kilometara.
„Kupovina automobila sa falsifikovanom kilometražom, smanjenom za stotine hiljada kilometara, može uzrokovati brojne probleme. Jasno je da takav model neće biti pouzdan i da će se često kvariti. Bezbednost je takođe ključna: automobil sa tako velikom kilometražom može da predstavlja opasnost ne samo za vozača i putnike, već i za druge učesnike u saobraćaju“, kaže Buzelis.
Show Comments