fbpx

SsangYong Tivoli – na putu povratka i razbijanja predrasuda

SsangYong je južnokorejski proizvođač koji ima burnu prošlost, ali se u vlasništvu Mahindre vraća na traženu i konkurentnu crossover i 4×4 scenu

 

Južnokorejska kompanija SsangYong ima poprilično burnu istoriju u kojoj je beležila ozbiljne uspone i padove. Proizvodila je terence za Američku armiju, bila delom u vlasništvu Daimlera, pravila vozila sa Mercedesovim motorima i menjačima,. Postala deo Dawooa, pa GM-a, pa SAICA, pa bankrotirala. Sada se nalazi na sasvim izvesnom putu oporavka. I ako pomislite da je SsangYong specijalista za SUV i 4×4 pogon, sećanje vas ne vara. Musso, Korando, Actyon, Rodius… sve su to bili, ili jesu 4×4 modeli. Zajednički im je svima bio dizajn koji je, barem u Evropi bilo, blago rečeno, teško prihvati. A zapravo, čudni po nekada grosteskni dizajn potpisivao je ozbiljno školovani dizajner, Englez Ken Greenley, čiji radovi pod bedžom SsangYong su se našli na spiskovima najružnijih i onih koji nikada nisu smeli izaći na ulicu. Kada se tome još doda skroman kvalitet materijala, zastarela mehanika i motori pa i skromne vozne osobine, SsangYong baš i nije uspeo da izađe na dobar glas.
I u osnovi, sve pobrojano, stvorilo je predrasude što može biti problem danas, jednom novom SsangYongu, postavljenom na zdrave osnove i naslonjenom na ozbiljan kapital indijske Mahindre. SsangYong je od 2011. u vlasništvu Mahindre, i zamenjuje stare i uvodi nove modele. Što se tržišta Srbije tiče SsangYong je i bio prisutan i nije, i nije nepoznanica, a od ove godine je praktično ponovo na srpskom tržištu i to uz novog uvoznika.
Trudim se da u poslu nemam predrasude. Opasne su, mogu za zamagle stvarnost na jednu ili drugu stranu. Pa opet, ponuda za test SsangYonga Tivoli izazvala mi je osećaj prisećanja neki starih vremena, kada sam se trudio da nađem neku dobru stranu tadašnjih modela, pa me baš i nije “spopao” neki entuzijazam. A to nije dobro.
Tamo gde je najteže
SsangYong Tivoli za nas jeste nov model, iako je startovao 2015. Restilizovan je već 2017. i prvi je, potpuno nov model, koji je izašao nakon preuzimanja kompanije od strane Mahindre. A startovao je gde? Pa u trenutno najtraženijem i verovatno najkonkurentnijem segmentu na svetu – B crossoveru. Tivoli je istinski kompaktan sa svojih 4.20 metara, a za crossover malim klirensom od 167 mm, čak i nije previše otišao u visinu.

Karoserija nema preteranih stilskih egzibicija, čak je urađena u minimalističkom, čistom stilu, ali ono što je dominantno je visoki struk u odnosu na staklene površine, koji daje osećaj masivnosti, a kojima pribegavaju svi dizajneri današnjice. Da li će se baš svakome dopasti aplikacije od hroma koje diskretno kruže oko celog vozila donjim delom prozora i zadnjom ivicom poklopca motora je diskutabilno, ali sasvim sigurno ne izgleda loše. Naravno, onima kojima sa dopada stil jednog Nissan Jukea ili Toyote C-HR, Tivoli se neće dopasti, ali isto tako i obrnuto.
Pravo iznenađenje
Pominjući svoje predrasude, moram da spustim glavu i priznam da me je enterijer SsangYonga Tivoli, blago rečeno iznenadio i to po dosta snova. Kao prvo, ovo je kratak automobil, sa odličnom ponudom prostora. Prednja sedišta su veoma dobro oblikovana, a od nekadašnih materijala od kojih se dizala kosa na glavi, nema ni traga ni glasa. Sada su potpuno na nivou, pa možda čak i iznad nivoa dela konkurencije. U poređenju sa svim konkurentima u klasi, kojih ima barem 15, Tivoli ne samo da nema čega da se stidi, nego ima i čime da se pohvali.

Tamo gde drugi nisu mogli, SsangYong je izbegao jeftinu tvrdi plastiku, uključujući armaturu i oplate vrata. Prekidači podizača prozora ne deluju jeftino, a našlo se mesta i za mekane naslone za laktove na vratima. Sa dizajnerske strane, forme armature i vrata su dobro povezane i uklopljene, a sa funkcionalne, nađeno je dovoljno prostora za čaše, flaše i sitnice. Završna obrada možda nije baš vrhunska, ali je više nego solidna.
Mnogo, mnogo mesta…
Ali, pre svega, Tivoli nudi mnogo prostora i napred i pozadi. Vozačevo sedište ima ekstremno dug hod ne samo po dužni, nego i po visini, a iza vozača od preko 180 cm visine, udobno se smešta putnik iste visine. I zadnja klupa je dobro oblikovana sa naslonom za ruke, u kojem su i držači za čaše.

Zapremina prtljažnika je 432 litre do visine prozora, ali deluje da bi mogla biti i mnogo veća. Deo prostora potrošila je pregrada namenjena za mokre stvari, a deo privremeni rezervni točak. Uz set za reparaciju, Tivoli bi se mogao pohvaliti i sa mnogo više prostora u prtljažniku, mada je i ovako na nivou sa konkurencijom. Dobra vest je nizak prag prtljažnika pa su utovar i istovar lagani.
Nisu baš digitalni, ali…
Instrument tabla u Tivoliju je zanimljiva. To je jedna od “imitacija” digitalnih tabli, koje su crne kada je vozilo ugašeno, ali dobro dizajnirana, sa dovoljno velikim centralnim ekranom putnog računara. Šta više, nije jedinstvena, ali spada među retke kojima se može menjati boja pozadinskog svetla, i to čak šest boja. Oblik upravljača je odličan sa aktuelnim “podsečenim” donjim delom, i brojnim komandama na sebi.

Ekran multimedije je 7”, ne baš vrhunske rezolucije, ali jednostavne grafike, sa kvalitetnim TomTom navgacionim sistemom i prikazom slike kamere za vožnju unazad. Tu je Bluetooth konekcija za telefon, a sistem podržava većinu audio/video formata, uz priključke za USB i HDMI. Kao i, gotovo, uvek test vozilo je stiglo u najvišem Platinum paketu opreme, pa se deo navedenih elemenata ne nalazi u osnovnoj Silver opremi. A kada već pominjem pakete opreme, konačno da neko ima logične i lako pamtljive nazive paketa: Silver, Gold i Platinum i sve je jasno.
Pozadi multilink
I kada stignemo do mehanike, opet razbijanje predrasuda. SsangYong Tivoli je na savremenoj platformi, koja napred ima MacPherson opružne noge, a pozadi nezavisno oslanjanje sa multilink osovinom. Motor test vozila je 1.6 litarski dizel sa 115 KS, i velikih 300 Nm od 1.400 o/min. Pogon je na svim točkovima, a menjač šestostepeni manuelni, sa opcionim šestostepenim automatikom.
Neki sasvim novi SsangYong
Tivoli ima dobro izbalansiran trim ogibljenja. Uz svoju, ne baš skromnu, masu od preko 1.500 kg, morao je biti tvrdo trimovan. U krivinama se ne naginje mnogo, ali još uvek dobro upija neravnine. Ipak, Tivoli plaća ceh svom kratkom međuosovinskom rastojanju od 2.6 metara, pa česte poprečne neravnine javlja gotovo u vidu vibracija. Ipak, za dugo putovanje sasvim udoban mali automobil, sa odličnom pozicijom sedenja za vozača. A vozač na raspolaganju ima i dve zanimljive stvari: blokadu centralnog diferencijala i prekidač/selektor kojim se mogu odabrati tri nivoa tvrdoće upravljača. Ovo je zanimljva mogućnost, i direktnost i tvrdoća se se osetno menja iako je u svim režimima rada upravljanje prijatno precizno.

Motor nema preterano mnogo snage, ali ima dosta obrtnog momenta, pa je izneđujuće eleastičan. Kada se poželi snaga iz jako niskih obrtaja, može se osetiti blaga turbo rupa, ali ne previše izražena, tek u tragu. Menjač je precizan, nešto dužih hodova, mada se pri ubacivanju u prvi stepen prenosa čuje lagani zvuk, koji podseća na postojanje centralnog diferencijala. Ne jako, ne izraženo, ali tu je. Zvučna zolacija je vrlo dobra, pa je pri visokim putnim brzinama u kabini nivo buke nizak.

Kada se Tvolijem siđe sa asfalta na makadam ili zemljani put, dobrom trakcijom AWD dobija svoje opravdanje, a kratak međuosovinski razmak i kratki prepusti preko točkova obezbeđuju nešto bolju offroad prolaznost od običnog automobila, ali zbog skromnog klirensa, ne i ekstremnu, kao ni jednom drugom B crossoveru.
Razbijene predrasude
U osnovi SsangYong Tivoli je zapravo dobro “upakovan” automobil i prostorom i udobnošču i pogonom. Naravno, uvek se u jednačinu mora ubaciti i njegova cena, koja kaže da se za testirano vozilo mora izdvojiti 21.000 evra.

Govorimo o odlično opremljenom automobilu sa automatskim prepoznavanjem prepreke i kočenjem, AWD-om, dizelom, “pametnim” ključem, kamerom za vožnju unazad i parkng senzorima, pa i još dosta toga sa spiska opreme. Realno, za neke druge slično opremljene modele, čak i bez AWD-a, mora se izdvojiti 3-5.000 evra više. Iz tog ugla SsangYong Tivoli uopšte nije loša ponuda. Naravno, koliko će vredeti u drugoj prodaji i koliki će biti pad vrednosti, to će samo tržište reći. Što se mene tiče, predrasude je potpuno razbio. Ovo više ni slučajno nije poluzavršeni i izgledom teško prihvatljivi SsangYong. Ovo je nešto sasvim drugo…

[table id=43 /]

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Audi najavio Grand Sphere, A7 budućnosti

Samo što je na potpuno neuobičajen način najavio čak tri noviteta, Audi je „odškrinuo“ ...

Volkswagen Passat osvežen i osavremenjen

Volkswagen je osveženje Passata prvo predstavio kineskom tržištu, a sada je došlo vreme i ...

Dakar Reli 2023 – 12. etapa i peta pobeda Loeba

Dakar Reli 2023. je nastavljen 12. etapom dugom 376 kilometara na kojoj je peti ...

370.000 evra da Jesko ne bude ofarban

Da vaš Koenigsegg Jesko ne bude ofarban i da se vidi kompletna karbonska struktura ...

Vlasnici tuže Ford zbog menjača na Mustangu

Izvestan broj vlasnika Mustanga u Americi podneo je tužbe protiv Forda zbog problema sa ...

Prodaješ automobil? Stručnjaci preporučuju da sačekaš do proleća

Prodaješ automobil? Stručnjaci preporučuju da sačekaš do proleća, biće bolja cena Vreme prodaje automobila ...