fbpx

Test: Dacia Duster 1.3 TCe – snagom do zadovoljstva

Dacia Duster je u aktuelnom izdanju pred kupcima već više od tri godine, kao izbor poprilično dostupnog SUV-a

Dacia Duster je u aktuelnoj evoluciji pred kupcima već više od tri godine. I dalje sasvim uspešno radi svoj posao relativno dostupnog SUV-a, a prema ustaljenoj praksi, već za nekoliko nedelja u prodajne salone stići će u osveženom izdanju. Ruku na srce, “utegnuti” Duster sa nestrpljenjem očekujemo i mi i kupci, ali do avgusta kada će postati dostupan, pozabavili smo se najsnažnijom verzijom Dustera. Zbog toga, ovaj Dmoton test posvećujemo samo pogonu, i onome što u vožnji donosi Duster 1.3 TCe 130 FAP.
U osnovi, po pitanju pogona za Duster, izbor nije preterano širok, ali je sasvim dovoljan. Polazna osnova je trocilindarski 1.0 Tce turbo benzinac koji sa 90 KS, u verziji na TNG dobija 100 KS. Obzirom na skromnu masu Dustera i pogon isključivo na prednjoj osovini, pokazalo se da je ovaj mali motor sasvim dobar partner popularnom crossoveru. Mi svakako ostajemo pri preporuci da se u slučaju izvora ovog motora opredeli za 1.0 Tce ECO-G. Deset konjskih snaga možda ne zvuči mnogo, ali se u vožnji osete kroz bolju elastičnost motora, a činjenica da autonomija vozila raste na preko 1.100 kilometara sa punim rezervoarima goriva i gasa nije zanemarljiva, kao ni podatak da je TNG i dalje znatno jeftiniji pogonski energent od benzina. Razlika u ceni od oko 700 evra, brzo će se u eksploataciji amortizovati upravo kroz cenu goriva. Šta više, obzirom da je u osveženom Dusteru povećana zapremina rezervoara za gas, ova preporuka će još više imati čvršću osnovu. Ono što ostaje kao činjenica je da se uz 1.0 motor ne može doći do 4X4 pogona za Duster.
Iako mnogi proizvođači odustaju od “naftaša” Dacia Duster se još uvek može kupiti sa proverenim 1.5 dCi dizelom, uz koji se pored 115KS i vrlo pristojnih 260 Nm maksimalnog obrtnog momenta može doći i do 4X4 pogona, koji sa cenom od oko 800 evra nije tako skupa opcija.
Do sada smo stigli do dva benzinca i jednog dizela, ali koji je zapravo najsnažniji Duster? Perjanica ponude Dacije Duster u motorizaciji pripada benzincu sa oznakom 1.3 TCe 130 FAP, a u startu dobra vest za sve one kojima je potreban pogon na svim točkovima, koji se nalazi na spisku opcionala.
Iako mu je oznaka 1.3, radna zapremina ovog agregata sa turbokompresorom je preko 1.3 litre, i tačno je 1.332 cm³, tako da se u osnovi i radi o motoru koji se dosta često nezvanično može čuti i pod nazivom 1.33, iako proizvođač izbegava ovakvu deklaraciju. Ono što nam svakako vraća osmeh je broj cilindara. Iako su mali trocilindraši postali neizbežna stvarnost, a i pokazali se mnogo pouzdaniji nego što su skeptici očekivali, teško da mogu postići mirnoću i kulturu rada četvorocilindraša, pogotovo na malim obrtajima. Uprkos tome što svoju maksimalnu snagu od 130KS dohvata na dosta visokih 5.000 o/min, tehnički podaci najavljuju da bi ovaj turbo benzinac trebao biti vrlo elastičan – maksimalni obrtni moment od 240 Nm isporučuje već od 1.600 o/min, što uz šestostepeni manuelni menjač obećava i pristojne performanse i ekonomičnost.
Koliko se obećano na papiru prenosi u praksi kada je na drumu najsnažnija Dacia Duster? Na Dmotion test stigla je verzija sa pogonom na prednjim točkovima, što znači blagi hendikep po pitanju prenosa snage na podlogu, ali znači i osetnu uštedu u masi vozila. A upravo od mase Dacije Duster i krećemo. Sa samo 1.309 kilograma mase praznog vozila, opterećenje po konjskoj snazi je samo desetak kilograma, pa uopšte ne čudi da subjektivno Duster 1.3 Tce ubrzava impresivno. Naravno, ne govorimo o ubrzanju ravnom sportiste, ali do 100 km/h u zoni od 10 sekundi sasvim je zadovoljavajuće, pogotovo ako ne zaboravimo da se radi od SUV-u relativno dohvatljive cene iz ugla kupca u Srbiji. Bez pogona na svim točkovima na testiranom modelu nismo zapazili nikakav problem u prenosu snage na podlogu. Ipak pri svakom oštrijem polasku iz mesta kontrola proklizavanja će podsetiti da se preteralo sa gasom, i stupiti u dejstvo. Ono što se mora respektovati u ovoj verziji Dustera jeste elastičnost agregata. Promene stepena prenosa uopšte ne moraju biti česte kako u gradskoj vožnji, tako i prilikom preticanja. Već u četvrtom stepenu prenosa međuubrzanja koja ima Dacia Duster dovoljna su za bezbedno preticanje. A činjenica da se brzine ne moraju često menjati dobra je vest, obzirom da je papučica kvačila znatno tvrđa nego kod slabijih 1.0 verzija. Među dobre vesti spada i nizak nivo buke obzirom da ovako motorizovan Duster ima sasvim lepu rezervu snage na raspolaganju, pa se ne muči ni pri ubrzavanju a ni pri održavanju putne brzine. To što je zapreminom i snagom veći od osnovnih benzinaca, ne znači i da potrošnja goriva značajno raste. Uz umerenu vožnju 6.5 litara nije nedohvatljivo, dok će se uz dinamičnu vožnju popeti do i dalje razumnih 7.5 litara.
Donji postroj Dacije Duster nije spektakularno složen, pa se od njega ne mogu očekivati spektakularni rezultati. Prednji točkovi oslonjeni su na MacPherson opružne noge dok je pozadi polukruta osovina. Generalno, Duster nema previše tvrdo trimovano oslanjanje, što uz visokoprofilne pneumatike u fabričkoj ugradnji donosi sasvim zadovoljavajuću udobnost. Međutim, uz snažaniji motor do izražaja dolaze veće brzine i ambicioznija vožnja a sa tim i nešto izraženije poprečno naginjanje u krivinama. Isto tako, pri oštrim ubrzanjima i kočenjima Duster 1.3 Tce 130 ima tendenciju promena uzdužnog nagiba, pa bi vozačima koji vole dinamičniju vožnju svakako prijao malo tvrđi trim ogibljenja i krući poprečni stabilizatori. Dobra vest je da Duster nije izraženo sklon kao podupravljanju.
U svakom slučaju, 1.3 Tce 130, najsnažnija verzija Dacije Duster je vrlo zanimljiva i prijatna za vožnju, pa čak i ekonomična u odnosu na ono što je sposobna da ponudi. Za ovu priliku nećemo se baviti cenama i paketima opreme, obzirom na vrlo skoro lansiranje “facelift” verzije, i eventualne izmene po ovoj osnovi, mada svakako ne očekujemo osetnije cenovne promene. Za sada radi ilustracije, dodajemo da je oko 1.500 evra razlika u ceni između 1.0 Tce 100 ECO-G i 1.3 Tce verzija, uz napomenu da snažniji benzinac ide uz više pakete opreme. Da, razlika od 30 KS ne zvuči mnogo, ali u vožnji se i te kako oseti, a naša preporuka, kao i uvek, ostaje da se treba odlučiti prema potrebama i afinitetima, a svakako i mogućnostima.

Model

Dacia Duster 1.3 Tce 130

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.341/ 1.804/ 1.687
Međuosovinski razmak (mm)

2.673

Masa vozila praznog (kg.) 1.309
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) 1.762
Zapremina prtljažnog prostora (l)

445/1.478

Motor

Benzin

Gorivo Benzin
Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm)

1.332

Snaga pri o/ min. (KS) 130 / 5.000 o/min
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) 240 od 1.600 o/min
Menjač Manuelni 6 brzina
Ubrzanje 0-100 km/h

9.9

Maksimalna brzina km/h

191

Prosečna potrošnja na testu l

6.7

Cena testiranog modela od* 16.940 evra*

*Cena pre restilizacije

  • Show Comments

  • Aca Zlatković

    Koliko otprilike je jak lim, odnosno debeo, jer se na tom polju štedelo na prethodnim Dačijama. I da li je sada Dusterov lim pocinkovan kompletno?

    • Aleksandar Ugljesic

      Postavili smo pitanje predstavništvu, čekamo odgovor na pitanje o galvanizaciji, ali za debljinu lima i da li je menjana, teško da ćemo dobiti odgovor.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

General Motors se zahvalio Facebooku

General Motors se pridružio Fordu i Hondi i zahvalio Facebooku na saradnji i povukao ...

Opel Insignia GSi u Ženevi i spremna za kupce

Perjanica u opelovoj ponudi Insignia GSi stigla je u Ženevu, a uskoro počinju i ...

Bugatti napravio prvu 3D štampanu kočionu čeljust

Bugatti je daleko od prvog proizvođača automobila koji eksperimentiše sa 3D štampom, ali zato ...

I 911 kao plag-in hibrid?!

Porsche razmatra mogućnost dodavanja elektro pogona u svoju ikonu model 911 Porsche je saopštio ...

Predstavljen novi Audi A7 Sportback

Novi Audi A7 preuzima mnogo toga od takođe ovogodišnjeg noviteta A8, pre svega dizajn ...

Sledeći Audi TT biće na struju

Popularni audijev dvosed završava karijeru, barem u obliku i sa pogonom na koji smo ...