fbpx

Ima li spasa oksidisanim i požutelim farovima?

Prelazak na farove od polikarbonata proizvođačima je doneo korist, a vozačima glavobolju sa oksidacijom – ima li trajnog spasa oksidisanim farovima?

Već dvadesetak godina na automobile se ugrađuju prednje svetlosne grupe sa polikarbonatom umesto stakla. Decenijama korišćeno staklo bilo je sklono pucanju usled udarca, ali nije bilo podložno oksidaciji. Najčešće, kod farova sa staklom problem je dolazio od oksidacije ogledala, koji se teško mogao otkloniti. Polikarbonat je doneo kristalno prozirne farove, mnogo lakšu konstrukciju, veću otpornost na udarce, ali i uštedu u proizvodnji. Dok je vozilo novo, sve navedeno donosi prednost vozaču, međutim, ništa nije večito. Polikarbonat je doneo neminovnu oksidaciju, zamućivanje i pojavu žutila na prednjim farovima. Pored svakako lošeg vizuelnog efekta, mnogo opasniji efekat je da osidisani farovi svetlo čine difuznim i imaju i do 50% umanjen intenzitet svetla koje emituju, što značajno utiče na bezbednost vožnje.
Zbog čega se javlja oksidacija i žutilo na farovima?
Izlaganje polikarbonata vazduhu i UV zračenju. Na površini farova javljaju se mikroskopske naprsline izazvane UV zračenjem zbog kojih se javlja zamućenost, naravno ukoliko govorimo o površinskoj oksidaciji, a ne o zamućenosti koja nastaje od kondenzacije vode unutar samog fara.
Takođe, farovi su izloženi udarcima prašine i sitnog kamenja koji izazivaju grebanje i vremenom se stvaraju rupe i neravnine koje takođe uzrokuju zamućenost. Na kraju, vremenom se na površini polikarbonata farova stvara naslaga prljavština i hemikalija koje dodatno stvaraju zamućenost površine koja bi trebala da je kristalno prozirna.
Kako izbeći oksidaciju i žutilo farova?
Oksidaciju farova je nemoguće izbeći, ali je moguće značajno usporiti.
– Garaža i parkiranje u hladovini smanjiće izlaganje UV zračenju i usporiti proces oksidacije.
– Ukoliko uslovi dozvoljavaju, pokušajte što češće da parkirate vozilo sa farovima okrenutim od sunca.
– Svaka dva do tri meseca detaljno operite farove šamponom za automobil, kako bi skinuli naslage prljavštine
– Svaka dva do tri meseca ispolirajte farove neabrazivnim sredstvom ili “magičnom krpom” sa mikrovlaknima, kako bi sprečili rano pojavljivanje žutila
Šta raditi kada vreme učini svoje i farovi postanu žuti zamagljeni?
Postoji nekoliko “Uradi sam” metoda za vraćanje sjaja farovima. Na primer soda bikarbona pomešana sa vodom u razmeri takvoj da se pretvori u pastu je sredstvo kojim se mogu ispolirati farovi. Takođe, pasta za zube može biti efikasno sredstvo za poliranje žutila. Potapanje farova skinutih sa vozila u sirće na sat vremena i poliranje grubljim sunđerom, trebalo bi da poboljša prozirnost. Međutim, najveći problem nastaje u zadržavanju prozirnosti postignute nekom od ovih metoda, a u slučaju agresivnijeg poliranja, nova oksidacija će se javiti brže i intenzivnije nego ranije, obzirom da se vremenom sa polikarbonata uklanja fabrički naneta zaštita od UV zračenja.
Drugo rešenje je posao prepustiti profesionalcima koji koriste profesionalna sredstva. Međutim i u ovom slučaju, (loša) iskustva su pokazala da u prvi mah kristalno čisti reparirani farovi vrlo kratko zadržavaju svoju prozirnost, što znači da posao nije urađen na profesionalan način, a pogotovo da nije nanet kvalitetan novi zaštitni sloj. Jedini lek protiv nesavesnih “profesionalaca” je upoznati se sa tuđim iskustvima, i sa garancijom na urađene radove.
Treće rešenje je uraditi sam, nekim od sredstava koji se mogu naći na tržištu auto kozmetike. Ima ih bezbroj, skupljih i jeftinijih. Srećom po vozače, internet je “poligon” na kojem se mogu naći projne recenzije i iskustva, ali se mora voditi računa da se ne radi o plaćenim oglasima i mišljenjima plaćenih promotera.
Ovo nije sponzorisan tekst
Na našem redakcijskom vozilu, modelu Honda Accord susreli smo se sa problemom izrazite oksidacije farova, i odlučili da ga otklonimo svojeručno, ali uz kupljeno sredstvo. Ukoliko čitate ovaj tekst, važno je da znate da nije sponzorisan, nije plaćen, a sredstvo smo kupili na tržištu spram najviše preporuka nađenih istraživanjem na internetu. Odmah dodajemo da se korišćeno sredstvo (koliko smo upoznati) ne uvozi i ne prodaje u Srbiji. Po ceni od 22$ kupljeno je u slobodnoj prodaji u Americi, i zahvaljujući ljubaznosti prijateljice doneto do nas.
Korišćeni set za reparaciju površne farova od polikarbonata zove se Cerakote, dekrisan je kao “Keramički kit za reparaciju” farova. U kutiji stiže sve potrebno za kompletan proces reparacije koji se obavlja u tri koraka. Set sadrži osam pakovanja za prvu fazu, četiri brusna papira sa pripadajućim držačem za drugu fazu i dva pakovanja sredstva za treću fazu reparacije. Obzirom da se radi sa hemijskim i abrazivnim sredstvima, u setu se nalazi i dva para zaštitnih rukavica, kao i detaljno i jasno uputstvo za upotrebu. Jedino što je još potrebno obezbediti su voda (može u prskalici ili baštensko crevo) papirni ubrusi i krpe za pranje i sušenje tretiranih površina. Prema uputstvu nije neophodno, ali mi smo zaštitili karoseriju oko farova papirnom lepljivom trakom. Proizvođač navodi da ukoliko neko od sredstava dospe na površinu vozila, neće doći do oštećenja i da je dovoljno odmah ga obrisati suvom krpom. Preporučeno je da se postupak izvodi u garaži ili u senci, a svakako u prostoru gde nema prašine i vlage u vazduhu.
1. Korak: U pakovanju za prvi korak (ima ih ukupno osam) nalaze se materijal koji izgleda kao deblje vlažne maramice. Kako proizvođač navodi, radi se o aktivnom hemijskom sredstvu koje rastapa originalnu UV zaštitu, odnoseći sa sobom prljavštinu i nagomilanu oksidaciju.
Jednostavnim ravnomernim trljanjem farova uklanja se problematični sloj, a na samim “maramicama” vidljivo je sve manje prljavštine. Fabrička preporuka je da se koristi četiri “maramice” po svakom faru. Nakon završene prve faze ispiranja vodom, far ne postaje proziran, nego potpuno, ali ravnomerno zamućen na celoj površini.
2. Korak: Na držač za brusni papir prvo se stavlja grublji, gradacije 2.000 i uzdužnim pokretima (nikako kružnim) pristupa se brušenju uz stalno i obilato kvašenje i fara i brusnog papira. Pod rukom se lepo oseti da li brusni papir “zapinje” ili počinje sve lakše da klizi preko površine od karbonata. Ukoliko postoje profili i uglovi kojima se ne može prići sa “šmirglom” na držaču, proizvođač preporučuje prelazak na držanje brusnog papira u ruci i nastavak procesa, ali uvek uzdužnim pokretima. Tokom procesa, jasno je vidljiva bela emulzija koja se formira.
Na još finiji brusni papir gradacije 3.000 prelazi se nakon što je cela površina postala “glatka” prema osećaju, i ponavlja se ceo proces. Po završetku “šmirglanja” potrebno je detaljno oprati površine koje su u ovoj fazi postale još više, ali potpuno ravnomerno zamućene. Pre prelaska na završnu fazu, površine moraju biti potpuno i detaljno suve.
3. Korak: Cerakote kit za reparaciju u sebi sadrži keramički završni premaz. U paketu dolaze dve “vlažne maramice”, natopljene sredstvom koje bi trebalo da obezbedi dugotrajnu prozirnost farova. Završno sredstvo se nanosi isključivo uzdužnim pokretima sa sa kraja na kraj površine, sa 50% preklopa kod svakog sledećeg prevlačenja.
Završni sloj se mora naneti ravnomerno, i nakon jednom završenog procesa, popravke više nema. Po završetku, sat vremena potrebno je za sušenje sloja, pa vozilo treba da stoji i bude zaštićeno od kiše i prašine.
Rezultat koji smo postigli vrlo je zadovoljavajuć. Spoljnja površina farova potpuno je glatka, i jedina zamućenost koja je vidljiva je nastala sa unutrašnje strane, i nemoguće je otkloniti. Ono što se ne može videti na video tutorijalima i prikazima je činjenica da ceo proces na oba fara traži znatno više vremena nego 10-15 minuta koliko prikazi traju. Nama je bilo potrebno nešto manje od dva sata za oba fara. Naravno, u ovom trenutku, ne znamo da li je priča o trajnoj zaštiti istinita, ali ćemo tokom vremena pratiti situaciju i upoznati vas sa stanjem naših farova, a pre svega o eventualnom ponovnom stvaranju oksidacije.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Renault Megane GT – trening za RS

Da li je Renault Megane GT dobar trening za dolazeći Megane RS? Ima manje ...

CEA i Renault razvili visokoefikasni punjač

CEA i Renault Grupa su razvili visokoefikasni ugrađeni punjač sa funkcijom dvosmernog punjenja Šta ...

Australijska firma predstavila elektromotor sa 1.340 KS

Australijska kompanije pod imenom “HyperPower Technologies” razvila je elektromotor maksimalne snage 1.340 KS HyperPower ...

Novim CLE Kabrioletom Mercedes-Benz nastavlja tradiciju

Novim CLE Kabrioletom Mercedes-Benz nastavlja svoju dugu tradiciju automobila sa otvorenim krovom i četiri ...

Proizvođači odlažu opozive kako bi umanjili negativnu pažnju

Umesto da izdaju opoziv čim dođu do podatka da je neophodan, proizvođači automobila čekaju ...

Hyundai uvodi novi i10 i širi N porodicu

Hyundai Motor Company u Frankfurtu predstavila svoj prvi električni model trkačkog automobila To je ...