Hyundai Bayon, kompaktni crossover stigao je pomalo u tišini, ali ne i toliko iznenada, imao je prethodnika model iX20
Hyundai Bayon je odgovor južnokorejske marke na segment u kojem gotovo svaki proizvođač automobila na svetu ima svog predstavnika. Ima ih na desetine u takozvanom B-SUV segmentu, i a kupcima predstavljaju alternativu za standardni hatchback B segmenta, odnosno, mali gradski automobil. Po pravilu bez izuzetaka, svoj koren ovi mali crossoveri i imaju u standardnom modelu B segmenta, ali uz malo povišenu i eventualno produženu karoseriju.
A ono što ih pravi „kobajagi terencima“ su neizostavne, takođe „kobajagi“ zaštite donjeg postroja koje su deo prednjeg i zadnjeg odbojnika. Sa svoje strane, proizvođači ih vole zato što su skuplji od svog osnovnog modela pa na njemu više zarađuju. I kupci imaju svoj motiv za kupovinu u nešto boljoj ponudi prostora, činjenici da se u svim crossoverima ovog segmenta sedi nešto više i uspravnije. To znači da se ulazi i izlazi sa manje povijanja leđa, a vozi uz nešto bolju preglednost iz vozila.
Gde je tu u celoj ovoj (odavno poznatoj) priči Hyundai Bayon? Deluje da se rodio u tišini i ne preterano ambiciozno, pa i da je prvi model ovog tipa u ponudi Hyundaija. Međutim, sve su to zapravo netačne postavke. Još pre 12 godina, kada se tek rađala popularnost crossovera, Hyundai je imao model iX20, koji se nije preterano proslavio, ali je definitivno osnova recepta po kojem je nastao Bayon – platforma modela i20.
Da je Hyundai bez ambicija ušao u B-SUV, tek to je zabluda, obzirom na velčinu kolača koji čini tržište segmenta koji je kao rodonačelnik izrodio Nissan Juke.
Uz Bayon, marka Hyundai sada ima vrlo pristojnu ponudu crossover i SUV modela. Ulaz je uz mali Venue, a kraj ponude na najvećem modelu Santa Fe.
U dizajnu, Hyundai Bayon je kombinacija modela Kona i Tucson. Uske svetlosne grupe preuzete od Kone postavljene su iznad karakterističnog grila hladnjaka koji je debitovao na modelu Tucson. Koliko ovakvo rešenje dobro stoji 4.180 mm Bayonu svako može da oceni za sebe. U proporcijama karoserije, obzirom na relativno velik međuosovinski razmak od 2.580 mm, Bayon deluje dobro izbalansiran i aerodinamičan.
U enterijeru Hyundai Bayon je mnogo manje originalan nego po pitanju karoserije. Praktično kompletan enterijer preuzima od modela i20. Sa druge strane, to što ne fascinira originalnim rešenjima, ne znači da Bayon nema dobar enterijer, naprotiv. Ovo je dobro organizovana i funkcionalna kabina.
Ponuda prostora za jedno vozilo kompaktnih spoljnih dimenzija je vrlo dobra. Ima i podosta tvrde plastike, ali ne jeftine koja podseća na štednju, a specifično oblikovanje oplata vrata koja je u stilu detalja na armaturi čak dizajnerima obezbeđuje vrlo dobru ocenu.
Prednja sedišta dobro su oblikovana i dimenzionisana, ali iznenađuju u jednom elementu – u Hyundai Bayonu se ne sedi povišeno i naglašeno uspravno kao u većini modela iz B-SUV segmenta. U svakom slučaju, svako ko razmišlja o kupovini ovog tipa vozila pre svega da bi rasteretio svoja leđa od pomenutog povijanja pri ulasku i izlasku, treba prvo da zakaže test vožnju i proveri da li je to ono što traži.
Sa druge strane, zadnja klupa je bez iznenađenja, korektno profilisana i sa sasvim pristojnom ponudom prostora za kolena i glave putnika.
Prtljažnik je dvovisinski, vrlo pristojne zapremine od 411 litara, koja standardnim i jednostavnim preklapanjem naslona zadnje klupe brzo i lako poraste na 1.205 litara.
Iako se u osnovi radi o malom modelu, praktično početnog segmenta u crossoveru, Hyundai Bayon iznenađuje koliko je „digitalizovan“. Doduše, iznenađenje je možda manje ako se doda da je na testu model bio u najvišem i najskupljem Impression paketu opreme. U svakom slučaju, govorimo o vrlo sadržajnoj i preglednoj digitalnoj instrument tabli sa jasnom grafikom i ekranom od 10.25“ u visokoj rezoluciji.
U istom maniru, infotejment donosi jednostavno rukovanje i brojne aplikacije, na 10.2“ ekranu koji sleduje iz više pakete opreme, dok je za osnovnije opreme dijagonale od 8“, uz instrument tablu koja je analogna, sa ekranom putnog računara od 3.5“. Pored digitalnih zadovoljstava, u najvišem paketu opreme Hyundai Bayon može da se pohvali i odličnim Bose audio sistemom, vrlo solidnom kamerom za vožnju unazad, ali i paketom bezbednosnih sistema i vozačkih asistencija, među kojima su adaptivni tempomat, održavanje kolovozne trake, prepoznavanje saobraćajne signalizacije i još mnogo toga.
Kada se krene u vožnju Hyundai Bayonom, treba mu dati priliku da pokaže šta ume i koliko vredi, pre svega zbog činjenice da startovanje motora budi trocilindraš ne preterano visoke kuture rada, barem ne na malom gasu i dok je hladan. „Ler“ gas je visok dok je motor hladan, pa umesto oduševljenja što je vozilo opremljeno DCT menjačem sa čak sedam stepeni prenosa, sledi poprilično oštra reakcija na puštanje kočnice, koja iznenađuje i uopšte nije praktična na skučenom parking prostoru.
Međutim, kao što navedosmo, treba malo strpljenja. Par minuta kasnije ispostaviće se da uprkos očekivanju, motor uopšte ne podiže nivo buke, a Hyundai Bayon čin jednim od možda najtiših u B-SUV segmentu. Pomenuti 7DCT menjač vrlo korektno radi svoj posao, čak odlično, osim povremene neodlučnosti pri malim brzinama i niskom broju obrtaja kada mora da „razmisli“ pre nego što odabere stepen prenosa. Glavna karakteristika Hyundai Bayona je da se izuzetno lako vozi.
Odlično su uklopljenje sve vozne osobine. Prednje oslanjanje su MacPherson opružne noge, dok je pozadi polukruta torziona osovina. Upravljanje je precizno, ali ne i nervozno, ogibljenje taman dovoljno tvrdo da nema naginjanja u krivinama, ali i da upijanje neravnina ostane dovoljno za udobnu vožnju. Mali trocilindarski 1.0 T-GDi je turbo agregat sa direktnim ubrizgavanjem benzina Euro 6 norme i niskom emisijom CO2, od 122 g/km.
Početno i ubrzanje do nekih 100 km/h su uverljivi, nakon čega mali motor sa 100 KS polako ostaje bez daha. Ipak, uz velik broj stepena prenosa vožnja je udobna i nema osećaja da se troclindraš muči sa dosta laganim 1.200 kg teškim Hyundai Bayonom. O pitanju potrošnje, zapreminom mali motor ne znači i recipročno nisku potrošnju. Na otvorenom putu je u proseku oko 6.5 litara, dok se u gradskoj stani-kreni vožnji na putnom računaru vidi prosek od oko 7.5 litara, pa i više od toga. I moramo ponoviti, Hyundai Bayon je vrlo tih automobil.
Da li je Hyundai Bayon dobra prilika za kupovinu? Moramo odgovoriti malo „izokola“, obzirom da je ponuda ovog modela pomalo zbunjujuća. U baznoj Comfort opremi i sa 1.2 četvorocilindraskim motorom od 84 KS cenom (u trenutku pisanja teksta) kreće od 16.790 evra, dok se isti paket opreme uz 1.4 motor od 100 KS plaća 17.390. Najsavremeniji 1.0, sa istih 100 KS se može dobiti od srednjeg Style paketa opreme ali po ceni od 19.790 evra. Testirani i odlično opremljeni Bayon 1.0 Impression košta 22.490, što definitivno nije malo, tim pre što konkurencija tipa Nissan Juke, Renault Captur, Seat Arona, Toyta Yaris Cross, Opel Mokka, VW T-Roc, Peugeot 2008 i drugi imaju šta da kažu i ponude.
Model |
Hyundai Bayon 1.0 Impression |
Dužina/ širina/ visina (mm) | 4.180/ 1.775/ 1.490 |
Međuosovinski razmak (mm) |
2.580 |
Masa vozila praznog (kg.) |
1.205 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) |
1.630 |
Dozvoljena masa prikolice sa kočnciom (kg.) |
800 |
Maksimalna ukupna masa sa prikolicom (kg.) |
/ |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
411/1.205 |
Motor |
Benzinac, turbo |
Gorivo |
Benzin |
Broj cilindara/ ventila | 3/12 |
Radna zapremina (ccm) |
998 |
Snaga pri o/ min. (KS) | 100 / 4.500 o/min |
Maksimalni obrtni moment pri o/ min. (Nm) | 172 od 1.500 do 4.000 o/min |
Menjač |
DCT 7 |
Ubrzanje 0-100 km/h |
10.7 |
Maksimalna brzina km/h |
183 |
Prosečna potrošnja na testu l/100 km |
7.5 |
Zapremina rezervoara (l) |
40 |
Cena testiranog modela |
22.490 evra |
Show Comments