Toyotu Yaris, Automobil godine 2021. u Evropi i u Srbiji upoznali smo u hibridnom izdanju, ali šta donose “klasični” pogoni?
Za Toyotu Yaris ovenčanu titulom Automobila godine 2021. u Evropi i Automobila godine 2021. u Srbiji, kupci svakako mogu da se odluče u najvišem paketu opreme i hibridnim pogonom, kakav je bio na Dmotion.rs testu. Međutim, svako je zanimljivo otkriti šta Toyota Yaris donosi u kombinaciji sa, kod nas još uvek mnogo popularnijim, “klasičnim” pogonima, odnosno verzijama koje nemaju pomoć od hibridnog sistema.
Kao i većina proizvođača, a zapravo i u ustaljenoj praksi koju neguje većina japanskih proizvođača automobila, Toyta za Yaris nije pripremila previše široku paletu u pogonskom izboru.
Pored već testiranog hibridnog pogona koji prednjim točkovima isporučuje 116 KS, uz impresivno nisku potrošnju goriva i rekordno nisku emisiju CO2, Toyota u Yaris ugrađuje još dva benzinska agregata.
Manji 1.0 trocilindraš ima 998 cm³ i 72 KS, standardni prenos je manuelni petostepeni.
Snažnija opcija identična je po broju cilindara ali 50% veće radne zapremine. Trocilindarski agregat je atmosferski, i za današnje pojmove relativno velike radne zapremine od 1.490 cm³, a svojih maksimalnih 125 KS dohvata na 6.600 o/min. Standardni prenos je manuelni šestostepeni, uz opcioni CVT.
Bez obzira na izbor pogona i paketa opreme, osnovna faktografija Toyote Yaris se ne menja. Za najnoviji model, koji je do sada prodat u preko dva miliona primeraka, Toyota je uradila ono što se samo veliki usuđuju – smanjila Yaris, povećala međuosovinski razmak, proširila i smanjila svoj malog pulena. I da, okrenula se u pravcu u koji ulaže mnogo novca – sportskom.
Dizajn eksterijera koncipirao je Mario Majdandžić, što bi rekli, čovek „naše gore list“, tačnije, poreklom iz Čepina pored Osijeka u Hrvatskoj. U dogovoru sa inženjerima, „okrenuo“ je Yarisa u pravcu ozbiljnijeg, sportskijeg mališana. Gore uzan dole širok, izmenjenih proporcija, Yaris je stvarno nov, drugačijeg stava i nastupa. U stilu koji Mini gaji odavno, točkovi su „ugurani“ u uglove karoserije duge ispod četiri metra (3.940mm), kako bi se obezbedio dobar balans i što bolja ponuda prostora u kabini. Pored novog dizajna karoserije, Toyta Yaris je dobila i novu platformu. GA-B modularna platforma zapravo je evolucija donjeg postroja koji koriste aktuelna Corolla i CH-R.
Šta se dogodi kada se izborom “spusti” sa najvišeg Premiere paketa opreme koji smo upoznali na prvom testu Yarisa?
Testirana 1.0 verzija bila je u kupcima imenom dobro poznatom, a i najčešće traženom Sol paketu koji je nakon Luna i Stela paketa treći po visini i ceni. I u ovom nivou opreme Yaris donosi odlično dimenzionisana prednja sedišta, vozačevo sedište podesivo po visini, i upravljač podesiv po visini i dubini. Vozači sa preko 200 cm visine bez problema nalaze zadovoljavajuć položaj za upravljačem.
Zadnja klupa svakako je ponajviše namenjena deci a ne odraslim osobama prema raspoloživim prostoru, mada se četiri odrasle osobe prosečne visine bez problema smeštaju čak i za malo duži put.
U Yarisu je armatura instrument table odlično oblikovana i funkcionalna sa zgodnim “policama” za odlaganje sitnica. Sol paket opreme podrazumeva i kombinaciju analogno digitalne instrument table. Preglednost je odlična, a zanimljivo je da se Toyota odlučuje za kolorni centralni ekran od 4.2” zadužen za podatke putnog računara. Višenamenski ekran osetljiv na dodir je dijagonale 7” odlične rezolucije i jednostavne grafike, postavljen visoko na armaturu.
Iako se mora računati sa tvrdom plastikom u enterijeru Yarisa, ne deluje jeftino, a završna obrada i uklapanje svih elemenata su precizni. Međutim, ono što kod novog Yarisa možda treba ponajviše vrednovati je činjenica da već i uz osnovni Luna paket opreme ide i Safety Sense 2, napredni paket sigurnosne opreme sa čak šest asistencija, uključujući aktivni tempomat baziran na radaru, asistenciju održavanje kolovozne trake, prepoznavanje prepreke i pešaka sa automatskim kočenjem, automatska duga svetla i prepoznavanje saobraćajnih znakova.
GA-B modularna platforma je osnova svakog Yarisa bez obzira na pogon, a to znači kombinaciju MacPherson prednjih opružnih nogu napred i torzione osovine pozadi. Obzirom da je pre svega predviđen za kupce koji od svog automobila ne očekuju dinamičnost nego udobnost, Yaris 1.0 nije tvrdo trimovan, niti je elektro-servo pojačani upravljač zamorno direktan. Međutim, i dalje stoji naša ocena iz prvog testa da je GA-B odlična platforma, koja je omogućila odlično izbalansirane vozne osobine. Yaris 1.0 je pre svega namenjen za grad i vozače koji ne očekuju sprintove između semafora.
Motor maksimalnu snagu dostiže pri dosta visokih 6.000 o/min, pa i ne previše velik maksimalni obrtni moment od 93 Nm koji dostiže pri 4.400 o/min, te je za ozbiljnije ubrzavanje potrebno odlučno pritisnuti papučicu gasa. Menjač je laganih i preciznih hodova, a motor dovoljno elastičan da se u gradskoj vožnji ne mora preterano često koristiti. Na otvorenom putu, prilikom preticanja mora se računati da motor nema viška snage i da podatak da ubrzanje do 100 km/h traje poprilično dugo – 14.6 sekundi. Sa druge strane, ovako motorizovan Yaris nagrađuje malom potrošnjom koja je i bez pomoći hibrida u granicama od 5 l/100 km.
Evidentno, Yaris 1.0 je prvenstveno model za kupce koji su najčešće sami u vozilu i najveći deo vremena provode u gradskoj vožnji, gde su imperativ okretnost i mala potrošnja, a ne dinamičnost u vožnji. Za Yaris 1.0 trenutno treba izdvojiti 16.490 evra.
A šta se događa ako se doda 1.800 evra više, odabere Yaris u Sport paketu opreme, sa 1.5 litarskim motorom? Najkraći odgovor je – mnogo više nego što to brojka kaže.
Uz već pomenuti, veoma bogati Safety Sense 2, Sport paket opreme donosi i zanimljivu instrument tablu sa okruglim digitalnim indikatorima umesto analognih, ali uz njih ostaje višenamenski ekran dijagonale 7” i DAB radio uređaj. Svetlosne grupe su u LED tehnologiji, a uz ovaj paket opreme može se odabrati i dvobojna karoserija.
Ipak ponajbolji deo su GA-B platforma i 1.5 motor. Trocilindarski agregat je atmosferski, a svojih maksimalnih 125 KS dostiže na 6.600 o/min, i podseća na nekada tradicionalne japanske benzince koji su se rado vrteli u visoke obrtaje, i tako ostvarivali veliku snagu.
Upravo to radi ovaj motor u Yarisu 1.5 – vrti se rado i lako, a bez previše buke u kabini. Iako maksimalni obrtni moment od 153 Nm dohvata na 4.800 o/min, u praksi nema potrebe za tako visokim obrtajima. Uz šestostepeni manuelni menjač subjektivan osećaj je da snage ima uvek u gotovo svim stepenima prenosa.
U skladu sa većom snagom, snažniji Yaris deluje tvrđe trimovan, sa tvrđim poprečnim stabilizatorima, što za rezultat ima direktnije i oštrije upravljanje. Takav upravljač prija vozačima koji vole dinamičniju vožnju, koji će kao nagradu dobiti i odlično balansiran mali automobil, koji do 100 km/h stiže za 9 sekundi i ima sasvim pristojnu maksimalnu brzinu od 180 km/h.
Zapravo, Yaris 1.5 sa lakoćom ispunjava ulogu pitomog gradskog mališana, ali i sportiste kada se želi malo pritisnuti gas. Pri tom veća zapremina i veća snaga, a definitivno i sposobnosti, ne plaćaju se velikom potrošnjom. Prosečna potrošnja i snažnije verzije Yarisa na testu je 5.8 litara.
Ako se povuče paralela između ova dva modela Toyote Yaris po pitanju opreme, najkrupnije razlike između Sol i za stepenicu više Sport opreme su u instrument tabli i LED svetlima. Međutim, velika, stvarno velika razlika je u pogonu. Snažniji 1.5 litarski VVT-iE je mnogo uverljiviji, a samo malo manje ekonomičan u poređenju sa 1.0 agregatom.
Naravno, ne sporimo i da bazni pogon apsolutno radi svoj posao za konzervativniji stil vožnje, a štedi i novac pri svakoj redovnoj registraciji, ali ako se često vozi opterećen Yaris, odlazi u brdske krajeve i na duga putovanja otvorenim drumom, ili se jednostavno voli dinamičnija vožnja, naša preporuka ide za 1.5 litarski opciju, tim pre što razlika u ceni nije prevelika. Za testirani Yaris 1.5 VVT-iE Sport prema trenutno važećem cenovniku treba izdvojiti 18.290 evra.
Model |
Toyota Yaris 1.0 VVT-i Sol |
Toyota Yaris 1.5 Sport |
---|---|---|
Dužina/ širina/ visina (mm) |
3.940/ 1.745/ 1.500 |
|
Međuosovinski razmak (mm) |
2.560 |
|
Masa vozila (kg.) |
1.040 |
1.120 |
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.) |
2.220 |
2.405 |
Zapremina prtljažnog prostora (l) |
286/ 947 |
|
Motor |
1.0 l VVT-i |
1.5 l VVT-iE |
Gorivo |
Benzin |
|
Broj cilindara/ ventila |
3/12 |
|
Radna zapremina (ccm) |
998 |
1.490 |
Snaga pri o/ min. (KS/kW) |
72/ 53 pri 6.000 |
125/ 92 pri 6.600 |
Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) |
93 pri 4.400 |
153 pri 4.800-5.500 |
Menjač |
Petostepeni manuelni |
Šestostepeni manuelni |
Ubrzanje 0-100 km/h (sek) |
14.6 |
9.0 |
Maksimalna brzina km/h |
160 |
180 |
Zapremina rezervoara (l) |
42 |
|
Potrošnja na testu (l/100 km) |
5.2 |
6.0 |
Cena testiranog modela | 16.490 evra | 18.290 evra |
Show Comments