fbpx

Test: Toyota Yaris 1.0 i 1.5 – za miroljubive i temperamentne

Toyotu Yaris, Automobil godine 2021. u Evropi i u Srbiji upoznali smo u hibridnom izdanju, ali šta donose “klasični” pogoni?

Za Toyotu Yaris ovenčanu titulom Automobila godine 2021. u Evropi i Automobila godine 2021. u Srbiji, kupci svakako mogu da se odluče u najvišem paketu opreme i hibridnim pogonom, kakav je bio na Dmotion.rs testu. Međutim, svako je zanimljivo otkriti šta Toyota Yaris donosi u kombinaciji sa, kod nas još uvek mnogo popularnijim, “klasičnim” pogonima, odnosno verzijama koje nemaju pomoć od hibridnog sistema.
Kao i većina proizvođača, a zapravo i u ustaljenoj praksi koju neguje većina japanskih proizvođača automobila, Toyta za Yaris nije pripremila previše široku paletu u pogonskom izboru.
Pored već testiranog hibridnog pogona koji prednjim točkovima isporučuje 116 KS, uz impresivno nisku potrošnju goriva i rekordno nisku emisiju CO2, Toyota u Yaris ugrađuje još dva benzinska agregata.
Manji 1.0 trocilindraš ima 998 cm³ i 72 KS, standardni prenos je manuelni petostepeni.
Snažnija opcija identična je po broju cilindara ali 50% veće radne zapremine. Trocilindarski agregat je atmosferski, i za današnje pojmove relativno velike radne zapremine od 1.490 cm³, a svojih maksimalnih 125 KS dohvata na 6.600 o/min. Standardni prenos je manuelni šestostepeni, uz opcioni CVT.
Bez obzira na izbor pogona i paketa opreme, osnovna faktografija Toyote Yaris se ne menja. Za najnoviji model, koji je do sada prodat u preko dva miliona primeraka, Toyota je uradila ono što se samo veliki usuđuju – smanjila Yaris, povećala međuosovinski razmak, proširila i smanjila svoj malog pulena. I da, okrenula se u pravcu u koji ulaže mnogo novca – sportskom.
Dizajn eksterijera koncipirao je Mario Majdandžić, što bi rekli, čovek „naše gore list“, tačnije, poreklom iz Čepina pored Osijeka u Hrvatskoj. U dogovoru sa inženjerima, „okrenuo“ je Yarisa u pravcu ozbiljnijeg, sportskijeg mališana. Gore uzan dole širok, izmenjenih proporcija, Yaris je stvarno nov, drugačijeg stava i nastupa. U stilu koji Mini gaji odavno, točkovi su „ugurani“ u uglove karoserije duge ispod četiri metra (3.940mm), kako bi se obezbedio dobar balans i što bolja ponuda prostora u kabini. Pored novog dizajna karoserije, Toyta Yaris je dobila i novu platformu. GA-B modularna platforma zapravo je evolucija donjeg postroja koji koriste aktuelna Corolla i CH-R.
Šta se dogodi kada se izborom “spusti” sa najvišeg Premiere paketa opreme koji smo upoznali na prvom testu Yarisa?
Testirana 1.0 verzija bila je u kupcima imenom dobro poznatom, a i najčešće traženom Sol paketu koji je nakon Luna i Stela paketa treći po visini i ceni. I u ovom nivou opreme Yaris donosi odlično dimenzionisana prednja sedišta, vozačevo sedište podesivo po visini, i upravljač podesiv po visini i dubini. Vozači sa preko 200 cm visine bez problema nalaze zadovoljavajuć položaj za upravljačem.
Zadnja klupa svakako je ponajviše namenjena deci a ne odraslim osobama prema raspoloživim prostoru, mada se četiri odrasle osobe prosečne visine bez problema smeštaju čak i za malo duži put.
U Yarisu je armatura instrument table odlično oblikovana i funkcionalna sa zgodnim “policama” za odlaganje sitnica. Sol paket opreme podrazumeva i kombinaciju analogno digitalne instrument table. Preglednost je odlična, a zanimljivo je da se Toyota odlučuje za kolorni centralni ekran od 4.2” zadužen za podatke putnog računara. Višenamenski ekran osetljiv na dodir je dijagonale 7” odlične rezolucije i jednostavne grafike, postavljen visoko na armaturu.
Iako se mora računati sa tvrdom plastikom u enterijeru Yarisa, ne deluje jeftino, a završna obrada i uklapanje svih elemenata su precizni. Međutim, ono što kod novog Yarisa možda treba ponajviše vrednovati je činjenica da već i uz osnovni Luna paket opreme ide i Safety Sense 2, napredni paket sigurnosne opreme sa čak šest asistencija, uključujući aktivni tempomat baziran na radaru, asistenciju održavanje kolovozne trake, prepoznavanje prepreke i pešaka sa automatskim kočenjem, automatska duga svetla i prepoznavanje saobraćajnih znakova.
GA-B modularna platforma je osnova svakog Yarisa bez obzira na pogon, a to znači kombinaciju MacPherson prednjih opružnih nogu napred i torzione osovine pozadi. Obzirom da je pre svega predviđen za kupce koji od svog automobila ne očekuju dinamičnost nego udobnost, Yaris 1.0 nije tvrdo trimovan, niti je elektro-servo pojačani upravljač zamorno direktan. Međutim, i dalje stoji naša ocena iz prvog testa da je GA-B odlična platforma, koja je omogućila odlično izbalansirane vozne osobine. Yaris 1.0 je pre svega namenjen za grad i vozače koji ne očekuju sprintove između semafora.
Motor maksimalnu snagu dostiže pri dosta visokih 6.000 o/min, pa i ne previše velik maksimalni obrtni moment od 93 Nm koji dostiže pri 4.400 o/min, te je za ozbiljnije ubrzavanje potrebno odlučno pritisnuti papučicu gasa. Menjač je laganih i preciznih hodova, a motor dovoljno elastičan da se u gradskoj vožnji ne mora preterano često koristiti. Na otvorenom putu, prilikom preticanja mora se računati da motor nema viška snage i da podatak da ubrzanje do 100 km/h traje poprilično dugo – 14.6 sekundi. Sa druge strane, ovako motorizovan Yaris nagrađuje malom potrošnjom koja je i bez pomoći hibrida u granicama od 5 l/100 km.

Evidentno, Yaris 1.0 je prvenstveno model za kupce koji su najčešće sami u vozilu i najveći deo vremena provode u gradskoj vožnji, gde su imperativ okretnost i mala potrošnja, a ne dinamičnost u vožnji. Za Yaris 1.0 trenutno treba izdvojiti 16.490 evra.

A šta se događa ako se doda 1.800 evra više, odabere Yaris u Sport paketu opreme, sa 1.5 litarskim motorom? Najkraći odgovor je – mnogo više nego što to brojka kaže.
Uz već pomenuti, veoma bogati Safety Sense 2, Sport paket opreme donosi i zanimljivu instrument tablu sa okruglim digitalnim indikatorima umesto analognih, ali uz njih ostaje višenamenski ekran dijagonale 7” i DAB radio uređaj. Svetlosne grupe su u LED tehnologiji, a uz ovaj paket opreme može se odabrati i dvobojna karoserija.
Ipak ponajbolji deo su GA-B platforma i 1.5 motor. Trocilindarski agregat je atmosferski, a svojih maksimalnih 125 KS dostiže na 6.600 o/min, i podseća na nekada tradicionalne japanske benzince koji su se rado vrteli u visoke obrtaje, i tako ostvarivali veliku snagu.
Upravo to radi ovaj motor u Yarisu 1.5 – vrti se rado i lako, a bez previše buke u kabini. Iako maksimalni obrtni moment od 153 Nm dohvata na 4.800 o/min, u praksi nema potrebe za tako visokim obrtajima. Uz šestostepeni manuelni menjač subjektivan osećaj je da snage ima uvek u gotovo svim stepenima prenosa.
U skladu sa većom snagom, snažniji Yaris deluje tvrđe trimovan, sa tvrđim poprečnim stabilizatorima, što za rezultat ima direktnije i oštrije upravljanje. Takav upravljač prija vozačima koji vole dinamičniju vožnju, koji će kao nagradu dobiti i odlično balansiran mali automobil, koji do 100 km/h stiže za 9 sekundi i ima sasvim pristojnu maksimalnu brzinu od 180 km/h.
Zapravo, Yaris 1.5 sa lakoćom ispunjava ulogu pitomog gradskog mališana, ali i sportiste kada se želi malo pritisnuti gas. Pri tom veća zapremina i veća snaga, a definitivno i sposobnosti, ne plaćaju se velikom potrošnjom. Prosečna potrošnja i snažnije verzije Yarisa na testu je 5.8 litara.
Ako se povuče paralela između ova dva modela Toyote Yaris po pitanju opreme, najkrupnije razlike između Sol i za stepenicu više Sport opreme su u instrument tabli i LED svetlima. Međutim, velika, stvarno velika razlika je u pogonu. Snažniji 1.5 litarski VVT-iE je mnogo uverljiviji, a samo malo manje ekonomičan u poređenju sa 1.0 agregatom.

Naravno, ne sporimo i da bazni pogon apsolutno radi svoj posao za konzervativniji stil vožnje, a štedi i novac pri svakoj redovnoj registraciji, ali ako se često vozi opterećen Yaris, odlazi u brdske krajeve i na duga putovanja otvorenim drumom, ili se jednostavno voli dinamičnija vožnja, naša preporuka ide za 1.5 litarski opciju, tim pre što razlika u ceni nije prevelika. Za testirani Yaris 1.5 VVT-iE Sport prema trenutno važećem cenovniku treba izdvojiti 18.290 evra.

Model

Toyota Yaris 1.0 VVT-i Sol

Toyota Yaris 1.5 Sport

Dužina/ širina/ visina (mm)

3.940/ 1.745/ 1.500

Međuosovinski razmak (mm)

2.560

Masa vozila (kg.)

1.040

1.120

Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

2.220

2.405

Zapremina prtljažnog prostora (l)

286/ 947

Motor

1.0 l VVT-i

1.5 l VVT-iE

Gorivo

Benzin

Broj cilindara/ ventila

3/12

Radna zapremina (ccm)

998

1.490

Snaga pri o/ min. (KS/kW)

72/ 53 pri 6.000

125/ 92 pri 6.600

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm)

93 pri 4.400

153 pri 4.800-5.500

Menjač

Petostepeni manuelni

Šestostepeni manuelni

Ubrzanje 0-100 km/h (sek)

14.6

9.0

Maksimalna brzina km/h

160

180

Zapremina rezervoara (l)

42

Potrošnja na testu (l/100 km)

5.2

6.0

Cena testiranog modela 16.490 evra 18.290 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Kia Stonic počinje sa prodajom u Srbiji

Dugo najavljivani i očekivani kompaktni crossover iz Kije stigao je u Srbiju i njegova ...

Hennessey demonstrira koliko AWD znači u trci ubrzanja

Hennessey Performance Engineering je stavio dva modela, koji su trenutno među najopasnijim „muscle“ automobilima, ...

Proradio je Cosworth V12 za T50 Gordona Murraya

Sada već postaje zanimljivo – proradio je potpuno novi V12 za T50, superautomobil koji ...

Ko bi rekao, PSA profitabilniji od BMW-a i Mercedesa

Još uvek ima mnogo spremnih na omalovažavanje svega što dolazi iz PSA, ali ovaj ...

Ferrari SUV pre penzije

Šef FCA Sergio Marchionne potvrdio je da postoji velika mogućnost da će se narednih ...

Alex Zanardi i treći put operisan

Italijanski vozač Alex Zanardi prošao je kroz još jedan operativni zahvat koji je trajao ...