BMW X1 18d sDrive – zrele godine malog SUV-a

BMW je svojim modelom X1 u segment kompaktnog SUV-a ušao mnogo pre globalne crossover manije, što se ispostavilo kao odličan potez

Svoj prvi kompaktni SUV, model X1, BMW je predstavio 2009. godine mnogo pre nego što se zahuktala globalna SUV-manija. Tada je to uradio idući sigurnom stazom – osnova modela X1 E84 bila je proverena Serija 3. Iako su su mnogi pokušavali da X1 svrstaju u ništa drugo do malo podignutu Seriju 3 Touring, prvi X1 je imao i svoj stil i svoj karakter. A što je najvažnije i svoje kupce. Put je našao do preko 820.000 kupaca.

Najmanji BMW-ov SUV premijeru svoje druge generacije (F48) doživeo je 2015., a za razliku od prvog izdanja krenuo je drugom osnovom, i to bukvalno. Serija 3 sa kojom je delio i međuosovinski razmak od 2.760 metara više nije platforma na kojoj je “podignut” X1. Model koji se nakon prošlogodišnjeg osvežavanja nalazi u salonima koristi potpuno drugačiju osnovu, platformu koja u osnovi više nije sa zadnjim nego prednjim pogonom, prvo je primenjena na modelu Mini Countryman, pa na Seriji 2 Active Tourer, a njena najnovija aplikacija je na novoj Seriji 1. I još nešto značajno se promenilo u proteklih 11 godina, konkurencija je mnogo brojnija nego je bila. Pored Audija Q3, tu su i Mercedes GLA, Volvo XC40, Jaguar E-Pace, Range Rover Evoque.
Isti a mnogo lakši
Aktuelni X1 sada je daleko od Serije 3, pre svega dimenzijama. Međuosovinski razmak je kraći za 18 cm, a dužina karoserije za 26 cm. Sa druge strane, iako na potpuno drugoj platformi, X1 je ostao stvarno kompaktan kao što je i bio, pa je za čak za par milimetara kraći od prvog modela, ali sa par milimetara širim tragom točkova. Ono što je u smeni generacija bilo najbitnije kako bi ovaj SUV postao ekonomičniji i dinamičniji je dijeta. Iako istih dimenzija, pa čak i mnogo većeg prtljažnika, lakši je za više od 100 kilograma.
Kompaktan ali prostran
Sa svojih manje od 4.5 metara BMW X1 zaista kompaktan, spolja, pa odlična ponuda prostora u kabini prijatno iznenađuje. Oprobani SUV recept uspravnijeg sedenja i napred i pozadi, uz povišeni krov daje dobre rezultate. Prednja sedišta su odlično dimenzionisana i profilisana, čak i kada se ne radi o preterano visokom paketu opreme, odnosno “xLine” paketu kao u testiranom vozilu. Sasvim razumno, nisu glomazna i nisu nepotrebno potrošila raspoloživi kabinski prostor, a ni prostor koji X1 nudi putnicima na zadnjoj klupi.

A i pozadi ima prostora koji se može meriti sa spolja dosta većim automobilima. Iako je 2019. prošao kroz fazu osvežavanja, zadržao je gotovo sve elemente pa se po osnovi, recimo, dizajna armature mirnijim linijama značajno razlikuje od onoga što se nalazi u novoj Seriji 1.

BMW je premijum marka, a to i zavređuje kvalitetom materijala i poslovično preciznom završnom obradom, ali i veoma dobrom ergonomijom pre svega vozačevog dela kabine.

Nova platforma je pored mnogo manje mase celog vozila donela i kompaktnije zadnje oslanjanje, pa se u X1 našlo mesta i za 505 litara upotrebljivog i lako pristupačnog prtljažnog prostora.
Analogija umesto digitale
Da je BMW X1 kao model ušao u svoju petu godinu i svoju “zrelu” fazu, podseća odsustvo digitalizacije. Ovaj automobil nema i ne može ni opciono da ima digitalnu instrument tablu, odnosno “Live cockpit”. Za njega je namenjena takozvana “black panel”, analogna instrumentacija, koja je, kada je vozilo ugašeno, svojevrsna “imitacija” digitalne table, odnosno, potpuno crna. Kako bilo, sigurno ima još uvek mnogo onih koji preferiraju stare dobre “cajgere”, ako su pregledni i dobro organizovani, kao što je slučaj u X1. Sa druge strane, visoko postavljeni “tablet” infotejmenta i navigacije savršeno radi svoj posao, pa se odsustvom “Live cockpita” funkcionalno i ne gubi mnogo. Odlično rešenim rotacionim kontrolerom brzo i jednostavno se prolazi kroz ceo meni infotejmenta. Navigaconi sistem je brz i precizan, ali opcion, pa se za njega mora doplatiti oko 1.500 evra. Sa druge strane, ako se bez navigacije i može, svakako preporučljiva doplata od 430 evra je za kameru za vožnju unazad.
Pravi BMW “feeling”
U vožnji je, pre svega, iz BMW-a X1 odlična preglednost zahvaljujući poziciji sedenja. Dobro, teško da je ovo glavna karakteristika, ali je i te kako bitna. Zapravo, bitnije je je nešto drugo – iako je prešao na potpuno drugačiju platformu, X1 je i dalje svojim karakterom BMW, i to u, nazovimo je, skromnoj 18d sDrive pogonskoj konfiguraciji. To znači da iz dvolitarskog tubodizela do točkova, i to samo prednjih, stiže 150 KS i 350 Nm od 1.750 o/min. Uz uglađeni osmostepeni automatski menjač svaki raspoloživi Nm obrtnog momenta maksimalno je iskorišćen, i pri ubrzanju deluje da je na raspolaganju čak i snažniji motor.

Do 100 km/h se stiže za malo više od 9 sekundi, a čak i pri dinamičnoj, pa i oštroj vožnji, potrošnja ostaje ukroćena između 6 i 7 litara. Pored toga, X1 ima odličan balans i dosta tvrdo trimovano ogibljenje, pa potvrđuje SUV može (po nama treba) imati dobro poznatu BMW voznu dinamiku i karakter upravljanja i kočenja, čak i ako se ne radi o snazi motora sa vrha ponude i famoznim M paketima opreme. Iako je ovaj SUV, kao i svi ostali u klasi, dosta visok, poprečnog valjanja i ljuljanja karoserije nema, kao ni preteranog naginjanja u krivinama. Dosta tvrdo trimovano ogibljenje kompenzuju udobna sedišta, pa se po pitanju konfora jedino može zameriti nešto većoj buci motora pri ubrzavanju, i buci kotrljanja točkova na lošijoj putnoj podlozi.
BMW X1 18d sDrive je vrlo optimalno i ekonomično motorizovan, a odsustvo xDrive pogona i nije toliko loša stvar. Trakcije prednji točkovi imaju sasvim dovoljno, uštedi se u novcu i na 60 kg mase vozila, a izbor dobrih zimskih pneumatika i lanci rešavaju problem vožnje po snegu, kada je pogon na svim točkovima realno jedino i potreban. A za one koji misle drugačije, na raspolaganju je xDrive, uz doplatu, naravno.
Cena kako kome
Testirani BMW X1 18d sDrive košta 43.526 evra. Ako ocenimo optimalno neki će da kažu jeftino, a drugi preskupo, malo njih će da kaže – taman. Ne može se svima ugoditi, pa ruku na srce ni BMW ne ugađa svima, nego onima koji mogu i hoće da plate premijum automobil. Ono što je po nama najvažnije, i pored nove platforme X1 je ostao pravi BMW, i ono što se od ova tri slova očekuje.

Model

BMW X1 (F48) 18d Steptronic sDrive

Dužina/ širina/ visina (mm) 4.447/ 2.060/ 1.598
Međuosovinski razmak (mm) 2.670
Masa vozila (kg.) 1.540
Maksimalna dozvoljena masa vozila (kg.)

2.125

Zapremina prtljažnog prostora (l)

505/ 1.550

Motor

18d

Gorivo

Dizel

Broj cilindara/ ventila 4/16
Radna zapremina (ccm)

1.995

Snaga pri o/ min. (KS/kW)

150/ 111 pri 4.000

Maksimalni obrtni moment pri 0/ min. (Nm) 350 pri 1.750-2.500
Menjač

Osmostepeni automatski

Ubrzanje 0-100 km/h

9.4

Maksimalna brzina km/h

205

Zapremina rezervoara za gorivo (l)

51

Potrošnja na testu (l/100 km)

6.5 – 7.2

Cena testiranog modela 43.526 evra
  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

Aston Martin DBX SUV samo zbog Kine?

Da li tržište traži, ili proizvođači vešto ubede tržište šta zapravo kupci žele? Ili, ...

Tesla Model Y će u proizvodnju verovatno 2020., kaže Musk

Tesla Model Y će vrlo verovatno krenuti u proizvodnju početkom 2020., otkrio je Elon ...

Selo u Himalajima još uvek zavisi od starih Land Rovera

Land Rover je nedavno posetio zabačenu, ruralnu zajednicu u Zapadnom Bengalu, koja se oslanja ...

Audi RS Q8 i zvanično predstavljen u Los Anđelesu

Audi je i zvanično predstavio novi RS Q8 na Salonu automobila u Los Anđelesu ...

Sve se vrti oko Alfa Romea

Dok se nakon smrti Marchionnea u FCA polako grupišu redovi u rukovodećoj strukturi, Alfa ...

Peugeot predstavio hibridne verzije modela 3008 i 508

Jedna od najvećih mana, inače odličnog, Peugeota 3008 bila je nedostatak opcionog AWD pogona, ...